Zapletená kola SRAM Rise

SRAM RiseSRAM vstoupil do války se zavedenými výrobci zapletených kol, když na sklonku loňského roku, tak trochu stranou veškerého zájmu, představil svou řadu zapletených mtb kol s názvem Rise. Jde o zbraně hromadného ničení nebo jen neškodná plivátka? Přijměte pozvání do zbrojnice SRAMu.

SRAM RiseVývoj zapletených kol probíhal od podzimu roku 2010 a to podle klíčových požadavků, které SRAM honosně nazývá jako zákony rovnováhy. Ve zkratce se jedná o nalezení pravého poměru mezi hmotností, pevností, boční a čelní tuhostí, setrvačností a výslednou efektivitou. Vše je podřízeno jedinému cíli, vytvořit lehká, tuhá a snadno ovladatelná kola, která jednoduše letí vpřed a navíc oplývají i jistou mírou pohodlí. Právě taková by měla být zapletená kola Rise, která sází na kombinaci hliníkových či karbonových ráfků s náboji, které díky provedení přírub umožňují použití přímých ocelových špic. Jako bonus se nabízí nejedno vtipné konstrukční řešení… O tom až později.

Asymetrie na scénu

Jako první zaujmou ráfky, na kterých jakoby nebylo vše v pořádku. Po podrobnějším prozkoumání je patrný jejich asymetrický profil, offset činí celých 2,5 milimetru. Dráty tak mohou být v přirozenějším úhlu vůči ráfku, což blahodárně působí na míru napětí celého výpletu. Vnitřní šířka 19 milimetrů umožňuje obout až 2,4“ plášť, ať už s duší, nebo za použití bezdušového setu i bez ní.

Zmrtvýchvstání rychloupínáku?

V rámci všeobecné honby za tuhostí se zdá, že rychloupínáky jsou již definitivně minulostí a nastupuje éra rychloupínacích pevných os. Přední náboj zapletených kol Rise to potvrzuje a vyvrací zároveň. Pomocí vyměnitelných koncovek lze náboj uzpůsobit jak 15mm pevné ose, tak subtilnějšímu rychloupínáku. Koncovky pro rychloupínák se pyšní přídomkem oversize, styčná plocha mezi koncovkou náboje a patkami vidlice je markantně zvětšená a celý spoj je údajně o 15% tužší proti zažití klasice.
SRAM Rise

Hliníkový standart…

SRAM Rise 60…představují zapletená kola Rise 40, tedy dostupnější varianta z nabídky SRAMu. Základem jsou asymetrické hliníkové ráfky s vnitřní šířkou 19 milimetrů, které jsou pomocí čtyřiadvaceti přímých ocelových drátů zapleteny na hliníkové náboje s ocelovým ořechem a osou. Ty vycházejí z dříve uvedených nábojů X9. Všestranná, relativně lehká a bezúdržbová kola jsou vhodná pro XC a trailové nasazení. Přední kolo používá výše zmíněný systém výměnných koncovek, zadní si musí vystačit s rychloupínákem bez možnosti změn. Pár šestadvacetipalcových zapletených kol váží 1710 gramů, devětadvacetipalcová varianta je o přijatelných 130 gramů těžší. Novinkou pro modelový rok 2013 má být i verze s průměrem 27,5“ (650B).

Karbonový top-end

Patentovaná technologie karbonových vláken dala vzniknout top modelu zapletených kol Rise 60, který jednoznačně míří mezi cross-country a maratonské závodníky. Asymetrické ráfky, opět s vnitřní šířkou 19 milimetrů, kombinují jednosměrná i vícesměrná karbonová vlákna s cílem poskytnout nejlepší možný poměr tuhosti a hmotnosti. Vše doplňuje 24 zeslabovaných ocelových drátů Sapim, které jsou vetknuty do nábojů s hliníkovým tělem, ořechem i osou. Přední náboj nabízí snadnou konverzi z rychloupínáku na 15mm pevnou osu, zadní počítá s možnou přestavbou na standart 142×12 milimetrů. Pokročilé technologie se pozitivně podepsaly na hmotnosti, která činí 1330, respektive 1420 gramů u průměru 29“. Kompromisní průměr 27,5“ prozatím v plánech SRAMu chybí. Alespoň oficiálně…

Více informací o kolech SRAM Rise naleznete na webových stránkách výrobce www.sram.com nebo na stránkách českého dovozce www.cyklozitny.cz

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Lister

    Oficiální stránky uvádí i u modelu 40 možnost změny zadního náboje na 12x142mm, což by mi přišlo i logické, protože by pak nebyla v nabídce varianta pro techničtější trail ježdění – jedině že by se připravoval model 50?

  • V prostém bodovém popisu kol uvádějí v tiskovém materiálu možnost konverze na 12x142mm u Rise40 i 60. V podrobnějším popisu samotných nábojů pak tuhle možnost zmiňují jen u Rise60. On bude pes zakopán v tom, že náboje u Rise40 vycházejí z nábojů X-9, které v době uvedení kol možnost konverze nenabízely. V současném modelovém ročníku už to X-9ky umí.