reklama

reklama

Vidlice Magura 2013 – TECH NEWS

Magura TS Forks.Magura od základu inovuje svou nabídku odpružených vidlic. Modely Thor, Durin či Menja jsou minulostí, rok 2013 bude ve znamená řady vidlic Team Suspension, zkráceně TS. Žádná novinka, řekne si pravidelný čtenář BikeAndRide.cz, a má pravdu.

Informace o tomto „převratu“ jsme přinesli již v zimě. Dnes ale blíže prozkoumáme nabídku 29“ vidlic a také vidlic pro nastupující rozměr 27,5“.

Stiff, Light and Easy…

Magura TS Forks…tak zní nová mantra, kterou na povel recituje snad i vrátný v továrně Magury. Snaha tvořit tuhé, lehké a uživatelsky příjemné vidlice se prolíná celým modelovým ročníkem 2013. Příkladnou tuhost a pevnost zajišťuje, jak jsme již u němců zvyklí, koncept dvou můstků Dual Arch Design (DAD) a také zlatavé vnitřní nohy vidlice o průměru 32 milimetrů. Úkol udržet výslednou hmotnost na přijatelné úrovni byl taktéž splněn, nejlehčí kousek z nabídky se může pochlubit pouhými 1299 gramy, nejtěžší pak cifrou 1850 gramů. Uživatelská přívětivost je docílena absencí zdlouhavého a složitého nastavení parametrů vidlice, k dispozici je jen to nejdůležitější.

29“ premiéra podle Magury

V duchu si společně zopakujme výše zmíněné hlavní heslo a pojďme se podívat na řadu devětadvacetipalcových vidlic, kterou reprezentují modely TS6 a TS8. Světe div se, u Magury se jedná o první zkušenost s tímto rozměrem. Na první pohled se od sebe vidlice nijak neliší, zásadní změny se odehrály uvnitř a to s jediným cílem – uspořit co možná nejvíce hmotnosti ve prospěch nejvyššího provedení TS8. Vnitřnosti vidlice se liší použitým materiálem, ocel versus hliník, což je patrné kupříkladu na těle vzduchového pístku.

Magura TS6 bude nabízena ve verzi 80/100/120 mm, přičemž hodnota zdvihu lze interním zásahem přenastavit. TS8 se pak objeví ve dvojí zdvihové specifikaci, tedy 120 mm a vnitřně přenastavitelných 80/100 mm. Důvodem je, jak jinak, snížení hmotnosti použitím kratších vnitřních nohou. Výsledkem honění gramů je skutečnost, že model TS8 je průměrně o 320 gramů lehčí než jeho bratříček TS6. Slušné. Samozřejmostí je možnost kónického sloupku řízení (taper) nebo přítomnost PostMount úchytu přední kotoučové brzdy (minimální průměr kotouče je 180 mm!).

Kompatibilní s 27,5“

Poptávku po vidlicích vhodných pro 27,5“ kola vyřešila Magura poměrně vtipně. Jedná se o klasické šestadvaceti palcové vidlice, které jsou označeny za kompatibilní s tímto nově nastupujícím rozměrem. V praxi to znamená, že prostor pod dvojitým můstkem je natolik velkorysý, že pojme kola klasického i „přechodového“ rozměru aniž by docházelo ke kontaktu s korunkou při plném využití zdvihu. Také pro 27,5“ stroje je vrcholem nabídky model TS8, který se v tomto případě nabízí se 120, 140 a 150 mm zdvihu.
Magura TS Forks

Jednoduchost nadevše

Při pohledu do útrob vidlic je patrné, že konceptu Stiff, Light and Easy bylo podřízeno prakticky vše. Pozitivní vzduchové pružině sekunduje jednoduchý elastomer na pozici negativního pružícího média. Negativní ocelovou pružinu či dokonce vzduchovou komoru nehledejte. V rámci úspory hmotnosti bylo olejové mazání nahrazeno vazelínou (to už tady přeci bylo?!), ta je přítomna v daleko menším množství, což umožnilo použití lehčích a tenčích těsnění. Z důvodu vazelíny využívajícího mazání je upraven materiál vnitřních nohou, na jehož mikroskopicky pórovitém povrchu by vazelína měla snáze ulpívat.
Magura TS Forks

Jednoduchost a uživatelská příjemnost si vybírá daň v podobě okleštěné možnosti nastavení. Nastavit je možno tlak vzduchu a míru odskoku, možnost ovlivnit charakteristiku tlumení prostřednictvím externí úpravy komprese chybí. Otázkou zůstává, jak pojetí jednoduchosti nadevše ovlivní jízdní vlastnosti. Zbývá dodat, že vidlice s přídomkem „R“ disponují funkcí zamykání DLO (Dynamic Lock Out), která v případě aktivace omezí nežádoucí pohyb vidlice, přitom zohledňuje nastavenou hodnotu SAGu a tím pádem citelně zlepšuje trakci. Náhlý prudký náraz vidlice pohltí a vrátí se do původní pozici beze strachu z poškození.

Osa? Hledej Torx, osle!

Devětadvaceti palcové vidlice TS jsou vybaveny 15mm pevnou osou o hmotnosti 62 gramů, kterou Magura označuje další zkratkou T25 (jakoby těch „Téček“ nebylo dost…). K její obsluze slouží multifunkční klíč, Torx, který je integrován do samotné osy. Stejným klíčem je možné servisovat i brzdy z produkce značky a řadu komponentů koncernu SRAM.. Vidlice pro 27,5“ rozměr si prozatím musí vystačit s osou Maxle od konkurenčního RockShoxu, nicméně i ta bude v budoucnu nahrazena osou T25.
Magura TS Forks

Krok zpět?

Při přípravě článku jsem s nostalgií vzpomínal na své první odpružené vidlice, takové asociace ve mně vyvolaly informace o novém pojetí vidlic v podání Magury, kde není nouze o vazelínu, sem tam elastomer a možnosti nastavení jsou takřka sprostým slovem. Mazání vazelínou používá Magura již druhou sezónu a zdá se, že počáteční obavy z možné ztráty citlivosti byly liché. Připočteme-li hmotnostní úsporu, pak jde rozhodně o zajímavou alternativu proti oleji. Omezené možnosti nastavení vidlice také nevidím jako velký problém, ne každý se vyžívá v kroucení barevně eloxovanými ovladači a otázkou zůstává, zda u nízkozdvihových vidlic má nejrůznější nastavení kompresí a expanzí vůbec smysl. U vidlic s vyšším zdvihem, uznávám, je nemožnost komplexnějšího nastavení někdy trochu potíží. Souhlaste či nesouhlaste v diskusi…