GT Force 1 vs. CANNONDALE Jekyll 3

Cannondale-Jekyll-GT-ForceBylo nebylo, zkrátka se zadařilo, že se nám sešla proti sobě dvě velice zajímavá kola Enduro ražení GT Force 1 a Cannondale Jekyll 3. První je na trhu již nějaký ten pátek, zato druhý „amík“ je poměrně čerstvým přírůstkem do rodiny legendární značky Cannondale. Rozdílů je ale mezi nimi daleko, daleko víc.

Nebo to můžeme vzít celé z druhého konce a začít konstatováním, že se u nich najde i pár dalších společných prvků, než jen jejich zámořský původ. Například obě značky spadají pod jednu mateřskou společnost, obě mají za sebou bohatou historii včetně významných vzestupů a pádů a rovněž se obě aktuálně nacházejí ve fázi rozkvětu a v neposlední řadě obě systematicky utužují svou pozici na trhu. O expanzi značky Cannondale v posledních letech nemůže být pochyb, stačí otevřít oči a rozhlédnout se okolo. Řada nových a v mnohém revolučních modelů, úspěchy na závodech a rovněž i rostoucí obliba u zákazníků. Na druhé straně rozhodně nespí ani rival GT! Významným tahem pro rok 2012 je jednoznačně angažmá rodiny Athertonů v GT Factory teamu, které před nedávnem uvedlo jedno moc vyjádřené video.

Historie, inovace, budoucnost…

A můžeme ještě chvíli pokračovat… Obě značky rovněž dlouhodobě spoléhají na osobitý vzhled a originální konstrukční řešení. Cannondale je sám o sobě světově významným inovátorem. Vzpomeňme vidlice Lefty, středy BB30, hlavu průměru 1,5“ atd. GT se ale také nemusí stydět díky svému unikátnímu závěsu i-Drive, kterému v historii značky přecházela řada jiných slavných konstrukcí jako třeba legendární LTS. Přihodit na misky vah můžeme také jedno z prvních produkčních DH kol s převodovkou v rámu nebo průkopnický sjezdový speciál Fury s karbonovým rámem. A to už by tak pomalu mohlo stačit, ne? Vrhneme se konečně na ty rozdíly!
Cannondale-Jekyll-GT-Force

Černá a bílá…

Tak předně GT je černé zatímco Cannondale je laděn spíše do světlých odstínů. „To nemusíte hlásit, to přeci každý vidí!“ Teď ale vážně, rozdílů je celá řada ač obě kola patří do stejné kategorie a mají prakticky stejné zdvihy. Kde ale začít? Zkusme vzít jedno kolo po druhém a ony nám ty rozdíly samy vystoupí z moře spekulací na hladinu čirého vědomí.

GT Force 1

Ignoruji abecední pořádek a začínám právě s tímto kolem, jelikož bylo prvním, které jsem v rámci naší srovnávací výpravy měl v ruce. GT Force je stroj, který znám od jeho plenek. Před X lety jsem byl na press-kempu ve Švýcarsku, právě když měl tento model premiéru společně s bratrem GT Sanction.

Kolik to je let, šest? Asi tak. Od té doby se Force skoro nezměnil, nebo alespoň co se základního vzhledu, konstrukce rámu a celkového zaměření týká. Napadá vás, že se za tu dobu pánové z GT flákali? Ani nápad! Ladili a vymýšleli mezitím další modely. Proč byt také měnili něco, co tak dobře funguje. Proto si hráli jen s detaily a osazením. Jinak a lépe jsou dnes řešená ložiska zadní stavby, jsou důkladněji zakrytá a snáze přístupná pro případ údržby, jiný je spojující prvek i-link a to je zhruba vše.
GT Force 1 - test

Klika, že tu je výtah

GT-ForceTeorie už bylo dost a dost. Posadím se raději do sedla, chopím se řídítek a jede se. Posed je krapet delší než jak velí trend čistého Endura, ale to mi nevadí. Moje pozice je i tak dostatečně komfortní a ovládání jisté. Celkově mi moc neseděla téměř rovná řídítka, kvůli čemuž jsem opakovaně bojoval s jejich natočením. Zvyknout si na ně se sice nakonec dalo, pokud bych ale tohle kolo měl déle, šli by rychle pryč. Každopádně téma pozice za řídítky lze brát u GT Force různě. Díky teleskopické sedlovce RockShox Reverb nemusíte tolik přemýšlet nad jeho všestranností. Stačí stisknout páčku na řídítkách, šup sedlo dolů a v mžiku je vám jedno, jaký byl prve poměr výšky mezi ním a řídítky. Vše je jinak, lépe!

Vyhoď kolínko

Se sedlem posunutým dolů projevuje Force určité rozdvojení osobnosti. Na jedné straně si stále zachovává svůj stoicky klidný a jistý výraz, na straně druhé mě až překvapil svou mrštností. S nečekanou lehkostí ho můžete házet z jedné klopenky do druhé, přitom si do každé lehá s jistotou a suverenitou, podobně jako Valentino Rossi při závodech Moto GP. Velice zábavná hračka tohle GT.

Jeden čep stačí

Všestrannosti notně přispívá i prověřený a maximálně funkční systém zadního odpružení i-Drive, který se kamarádí s příkladně dlouhým tlumičem Fox Float RP2. GT zde názorně demonstruje, že není třeba za každou cenu měnit něco, co funguje, i když se jedná o „pouhý jednočep“. Avšak dotažený téměř k dokonalosti, dodávám jedním dechem. Střed zavěšený na kyvné vidlici zaručuje stabilitu při šlapaní, ať již jedete v sedle nebo vestoje. Přitom nijak neomezuje v rozletu jinak vysoce aktivní zadní závěs. GT Force zkrátka neváhá informovat jezdce o prosté skutečnosti, že sedí na plně odpruženém kole. A to je, minimálně z mého pohledu, dobře. Nemám rád, když se full snaží tvářit jako pevné kolo. Proč taky? Tedy mimo kategorii závodního XC, samozřejmě.
GT-Force-1

Citlivý polykač

Shrnuto podtrženo – aktivity zadní stavby si můžete užívat kdykoliv je jí třeba a také se můžete spolehnout, že její zdvih bude využit opravdu naplno, samozřejmě s ohledem na jízdní situaci. Odpružení na GT Force je příkladně citlivé a pohotově reaguje již na drobné nerovnosti, aktivně polyká středně velké překážky a bez problémů ustojí i pořádné pecky. Zkrátka kolo do pohody i nepohody! O vidlici Fox snad není třeba nic moc nového hlásit. Je tradičně výborná. Tečka!

To sem už někde…

Zajímavé jsou brzdy Formula RX nové generace, u nichž lze kolečkem ladit vzdálenost páky od řídítek a pomocí objímky na konci hadice pak délku kroku. Kde jsem už něco takového viděl? To přece už někdo používA-VIĎ? Pozor ale, Formula má na své řešení vlastní patent. Nejedná se vlastně o žádnou revoluci, ale hlavní je, že to funguje a krok páky si snadno nastavíte podle své chuti. Výkonnostně jsou na tom Formule tradičně velice dobře. Nejsou agresivní, dobře se dávkují a slaboduchostí rozhodně netrpí. Na GT také byly pláště Maxxis Ardent 2,25“, které se nám líbily jak na pohled, tak i na onak v terénu. Slušně se valily a hlavně parádně držely v zatáčkách i při důsledné prověrce brzd.

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
Vysoká citlivost a aktivita zadní stavby
Komfort – výkon v terénu
Vyvážená geometrie
Delší posed nahrávající jízdě v sedle
Teleskopická sedlovna RockShox Revers
Brzdy Formula – tvar a funkce
Řídítka…
Jinak mě nic nenapadá

GT-Force-1

GT Force 1
Rám Alu 6061-T6, Independent Drivetrain™, (zdvih 150mm)
Vidlice Fox 32 Float RL QR15 (zdvih 150mm)
Tlumič Fox Float RP2 BV (zdvih 150mm)
Řazení Shimano XT
Kliky Shimano XT, 2×10, 38/26 zubů
Pláště MAXXIS ARDENT, 26″x2.25″
Kola EASTON EA30
Řídítka GT ALL TERRA, šířka 700mm
Brzdy FORMULA RX, kotouče 180 mm
Hmotnost 13,75 kg (vel. L, bez pedálů)
Cena 69 999 Kč

*Více o tomto modelu najdete na stránkách www.gtbicycles.cz

Cannondale-Jekyll-GT-Force

CANNONDALE Jekyll

Když jsem v rámci jednoho testovacího dne skočil z GT na Cannóna, připadal jsem si v mžiku jako v jiném světě. Pravda, GT bylo o velikost větší (L), ale tím to rozhodně nebylo. Cannondale Jekyll je výrazně kratší, má výše položená a překvapivě i kratší řídítka a už na první dotek působí mnohem robustnějším dojmem. Rozdíl v posedu je tak výrazný, jako byste přesedli z cestovní motorky na krosku. Tak uvidíme, co tahle kroska umí. Kuba říkal, že z kopce to docela jede!
Cannondale Jekyll 3

Když dostane příležitost

Prvních pár kilometrů jsem se s Jekyllem tak různě převaloval krajinou nahoru a dolů. Pak to přišlo – spodní polovina Všenorské DH trati! Tady se vlohy tohoto stroje projevily vskutku naplno. Vyšší úchop, stabilní geometrie, celkově spíše kratší celková stavba, luxusně tuhý rámovy základ a výkonné odpružení. Výtečný mix pro náhodné i cílené řádění v bikeparku. Tohle se povedlo, co tu máme dál?

S pumpičkou pod polštářem

Po obědě, když jsme vyrazili na druhou část testovacího výletu, jsem byl dost zvědavý, jak se projeví kosmická stanice ve středu rámu při běžné jízdě. Ale… tím řáděním na DH trati jakoby vše zázračné na tomto kole skončilo. Dál jen lepší průměr… Já vím, je to tvrdé hodnocení, ale ještě vám to vše dostatečně objasním. V první řadě je docela kumšt si tohle kolo dobře nastavit. Ano, to říkám právě já, člověk, který nemá pod polštářem Berettu s tlumičem jako agent 007, ale pumpu na tlumič!

Foukej, foukej větříčku

V první řadě potřebujete extra pumpu, která zvládne tlaky přes 300psi (dodává se s kolem). Jednotka Fox DYAD RT2 totiž vyžaduje nadstandardní natlakování. Ale tím to celé teprve začíná. Další šok přijde, když si to celé chcete nastavit na sebe, což vyžaduje extra postup! Nejprve zcela vypustit negativní komoru, následně pode tabulky nafoukat pozitivní a až potom od nuly zase negativní komoru. Je to trochu otrava, ale pro jednou by to člověk vydržel. To možná jo, co když vám ale projev zadní stavby nebude úplně vyhovovat a budete ho chtít upravit? Nejde jinak, v takovém případě budete muset od začátku celý proces opakovat! U tohoto zařízení bohužel není možné jednoduše trochu vzduchu upustit. Po takovém zákroku zůstane tlumič většinou kousek vyset ve zdvihu.
Cannondale-Jekyll-3

Budeme kámoši… to se ještě uvidí

Super, ještě když dostanete radu, že je lepší to celé foukat trochu míň, v porovnání s tím, co hlásá tabulka. A to stále nejsme u konce! Aby toho nebylo málo, tak zde máte ještě dvě kolečka pro nastavení odskoku – zvlášť pro plný zdvih a pro snížený mód. A na vrch všeho – reverzní funkce je sice super, jelikož se na pístnici nedostane bordel z terénu, ale zase si skoro nemáte možnost změřit sag. Mnoho lidí zápasí už jen s nastavením klasického tlumiče, natož, aby si hráli s touto kosmo-jednotkou. Za uživatelskou přívětivost si tedy Jekyll ode mě body nevysloužil. Je mi líto.

Léta tedy jako raketoplán?

Když je to tak složité, tak to musí fungovat jako z jiné planety! Určitě?! Následně vlastní zkušenosti si tím nejsem dvakrát jistý. Ano, zadní stavba je příkladně tuhá. Ano, výtečně funguje v náročném terénu – čím víc ji trápíte, tím lepší je její projev. Těžký, rozbitý a členitý terén tohle kolo prostě miluje! Proto se asi tolik líbilo Kubovi loni v Jedovnici. Ale jinak? Při běžném Enduro nasazení funguje slušně, ale rozhodně nevybočuje z davu. Bez předsudků – jsou lepší i horší systémy. Celá ta kosmo-věc tam dole vzadu je poměrně stabilní a nijak neobtěžuje při jízdě po rovině ani do kopce…
Cannondale-Jekyll 3

Kde je zakopán dog?

…a v tom to celé vězí! Za dobu, co jsem tento americký koráb testoval, jsem ani jednou neměl pocit, že bych nutně potřeboval snížit zdvih zadní stavby. Až tak moc se to zase nehoupe, aby bylo nutné něco zaškrtit. Možná kdybych to celé více podfoukl… To bych ale měl SAG na půl zdvihu! Zkrátka to celé funguje a fungovalo by asi nejspíš skoro stejně, kdyby byla tlumiče jen půlka a ten měl pro dobrý pocit místo složitého systému jen klasický ProPedal. Kolik by se dalo ušetřit hmotnosti? A kolik nervů a možných chyb při nastavení!

Nehaž ho ze skály

Jinak je ale Jekyll příjemné a hravé kolo notně šilhající po těžším terénu, než kam by ho univerzální tabulky a poučky standardně pasovaly. Když jsem neohroženě drtil dolů čoty y, tak jsem se místy až zhrozil, jak moc to kolo ždímu! Vždyť to má ve předu jen Talas 32, nikoliv 36! Škoda. Vlastně ne, vždyť je tu ještě mocnější bratr Claymore s větší a delší vidlicí!

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
Projev ve sjezdech a v těžkém terénu
Nízká hmotnost
Vysoká tuhost zadní stavby
Neohroženost
Stabilita
Teoretický přesah do vyšší zdvihové kategorie
Je nutné to opakovat? Tlumič Fox DYAD a jeho složité a zdlouhavé nastavování
Extra pumpa na tlumič – vysoké tlaky (dodává se s kolem)
Menší aktivita zadní stavby v lehčím terénu

Cannondale Jekyll 3 - test

CANNONDALE Jekyll 3
Rám SmartFormed Alu, BB30, ISCG03, 1.5 Si (zdvih 150mm)
Vidlice Fox 32 Talas RL, 15QR, 1.5″ (zdvih 150mm)
Tlumič Fox DYAD RT2 dual shock (zdvih 150mm)
Řazení Shimano XT/SLX / SRAM X7
Kliky SRAM S1400, BB30, 44/33/22 zubů
Pláště Schwalbe Hans Dampf Snakeskin Trailstar, 2.35″
Kola SunRingle Inferno25/
Řídítka Cannondale C2 riser, 680x20mm
Brzdy Avid Elixir 7, kotouče 180 mm
Hmotnost 13,55 kg (vel. M, bez pedálů)
Cena 94 999 Kč

*Více o tomto modelu najdete na stránkách www.cannondalebikes.cz

Co by sis vybral brácho?

Po testovacím dni jsme se s Kubou překvapivě bez průtahů shodli. Volba by byla jasná, GT nám oběma sedne celkově víc. A nejen nám, ale i účastníkům kempu Finale Ligure. GT Force je výborné kolo do českých kopců, hor a lesů, s dostatečně velkým sebevědomím pro výlety do Alp. Ideální kolo pro milovníky těžšího terénu, kteří ale nejsou líní vozit se do kopců za své.

A Cannondale Jekyll? Super kolo na pohyb z kopce. Rozhodně by se neztratilo po boku schopného ridera ani v bikeparku a úplně nejvíc mi sedí představa alpské expedice, kde větší část pozitivního převýšení (nahoru) zajistí lanovky apod. A dolů? To by byla jízda! Skoro škoda, že u Cannondale museli za každou cenu jít proti davu a podobně jako čoty nasadit místo klasiky v podobě např. Fox DHX Air, ten pekelný bajkonur Fox DYAD! Tak třeba příští generace nebo ta přespříští?

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • paced

    pekný článok, len chybička sa vloudila – nadpis tabuľky canondalu 😉

    • Štěpán Hájíček

      Dík za upozornění. Už je to opravené 😉

  • Martin

    Pekny clanok, pravidelne chodim na vašu stránku relaxovať. Ja prave teraz bojujem s riaditkami na GT Force. Tak som rad, ze mam obdobny pocit. Neviete mi pls poradit nejake vhodnejsie riaditka? Problem mam okrem ergonomie hlavne s bolestami v klboch nad palcom. Rukavice vozim a vymena gripov nepomohla. Uvazujem nad vacsim zahnutim, len to neviem odhadnut. Budem rad za nejaky tip. Vdaka:)

    • Štěpán Hájíček

      Otázku vhodných řídítek teď taky řeším. Obecně se mi osvědčilo, že čím větší zahnutí k jezdci, tím lépe. Jezdil jsem i Bontrager Big Sweep 12° a paráda. Klidně zkus i něco takového. A pokud narazíš na zajímavý tip, tak budu rád, když se o něj podělíš. Potřebuju něco pořídit ženě na kolo 😉

      • martin

        Štepán, vďaka za odpoveď. Takže nenarazil som zatiaľ na nič. Ufikol som povodne riaditka a zistil že som si nepomohol. Nahradil som ich povodnou šírkou a maturujem s natačaním vpred a dozadu.Mám 10 ročnú pauzu v bikovaní a dosť mi ušiel vlak. Kondične a aj v technických veciach. Ja si pamatám zdvihy okolo 8 cm a vzadu nič.Takže problém som zatiaľ nevyriešil, napriek tomu pozdravuj manzelku a keď budete plánovať trip do Veľkej alebo Malej Fatry ozvite sa, rád Vám urobím bezplatne sprievodcu:)

    • Spárky

      Mám na svým force tento kokpit: easton havoc 711 v kombinaci s představcem od stejné značky 65mm. Kolo se tím zkrátilo, je svižnější a má sjezdovější charakter. Na XC trati se to stále dá a do kopce se dá vyjet dost. Jsem moc spokojen. Doporučuju.

  • zkuste ergon gripy.

    • martin

      Daniel, stále váham či to mám svojmu bicyklu spraviť. Nechávam si to ako poslednú možnosť:)

  • Jarek

    Super test…(jako vzdy)
    Zrovna resim jestli koupit GT force nebo Mangoose Teoceli.S obema bikama jste byli spokojeny,takze jste mi vyber moc neulehcili 😉
    Kazdopadne diky za vsechny vase testy a clanky…

    • bikeandride

      Ahoj Jarku, díky moc za pochvalu. Pokud se rozhoduješ mezi Force a Teocali je důležité co chceš jezdit. I když rozdíly jsou minimální dalo by se říci, že Force je oproti Teocali více univerzál, když tam dáš rychlé pláště, tak máš kolo i na normální XC ježdění. Naopak Teocali je více položené, takže lepší na jízdy z kopce dolů. Na rám je možné namontovat i 160 vidlici a udělat z toho endurko do bikeparků a pod.

  • Jarek

    V tom pripade to vypada na Teoceli…:-)diky za nazor.Jestli se jeste muzu zeptat…mam 170cm a nejsem si jistej jestli velikost S nebo M?

  • bikeandride

    Tak tady ti asi ulehčíme rozhodování. Pokud jsou informace správné, tak Teocali se do ČR dováží pouze ve velikosti M a L, tudíš S nebude. Nicméně je to hrana – chce to zkusit. S je tak do 168, ale z tvých komentářů cítím, že potřebuješ hravější kolo a Teocali má prodloužený rám a kratší představec, tudíš kdyby na tebe bylo dlouhé, moc zkracovat nepůjde. Zkus a uvidíš

  • Jarek

    Tak jsou tve informace bohuzel spravne:-(
    Ale vyresil jsem to tak,ze jsem si na netu obednal ram a aspon se konecne naucim stavet kolo(doufam) a budu se mit s cim hrat.Takze diky za rady a tesim se na dalsi vase testy…

  • gumak

    gt forse 1 mam je super ale jaksi někdo zapomněl napsat a mne říci při prodeji že praská zadní stavba že po záruce vám ji neprodaj jen celí rám znám 4 majitele a všem praskla a to jedna je holka z toho soudím že tady není něco opravdu dobře takže gt už nikdy více !!!!!!

    • gumak2

      A já znám sněhurku tý taky prasknul a 7 trpaslíků – a těm všem taky popraskal

      • gumak

        moc rád ti pošlu fota hele promne katastrofa jsem bez kola

    • Jaký ročník to byl?

  • Jak se Vám zdáli ty Ardenty na asfaltu ??? 🙂

    • V pohodě, jede to slušně. Řekl bych že třeba líp než Schwalbe Nobby Nic

  • Diky za odpoved 🙂