reklama

reklama

Santa Cruz Tallboy LT / LTc – TECH NEWS

Santa Cruz - Tallboy LTSvětem cyklistiky se nese jedna zaručená zpráva, o které nelze jen tak mlčet. Horké kalifornské slunce prý přeje devětadvaceti palcovým bikům. Informace se šíří z města Santa Cruz, kde sídlí stejnojmenný producent kultovních rámů, a důkazy prokazují, že se nejedná o povedený aprílový žert.

Před nedávnem byly veřejnosti představeny hliníkové XC modely na velkých obručích, celopéro Superlight 29 a pevňák Highball, a v těchto dnech konstruktéři vyslyšeli volání jezdců, kteří si za řídítky devětadvacítky chtějí užít jízdu v náročném technickém terénu. Do prodeje se dostává celoodpružený all-mountain model Santa Cruz Tallboy LT (LTc).
Santa Cruz - Tallboy LT

Pryč s předsudky

„Devětadvacítka je špatně ovladatelná, těžkopádná a v opravdu drsném terénu prostě nefunguje“ ozývá se z úst cyklistické veřejnosti. Kdo jiný by se měl pokusit podobné předsudky zbořit, když ne zkušení harcovníci z Kalifornie? A přesně tak k celému problému přistoupil tým vývojářů Santa Cruz, zkrátka jedna velká výzva. Vzali si do parády úspěšný 29“ model Tallboy se zdvihem 102 milimetrů, poslali ho na steroidovou kůru a stvořili hliníkového hromotluka jménem Tallboy LT (Long Travel). Pro náročnější zákazníky je připraven neméně nabroušený Tallboy LT s prostým přídomkem „c“, který díky celokarbonovému rámu zápasí v nižší váhové kategorii.
Santa Cruz Tallboy LTc

135 milimetrů virtuálního zdvihu

Odpružení obstarává, pro značku typický, patentovaný virtuální systém Virtual Pivot Point (VPP). Zadní stavba pracuje tradičně, za pomoci dvou vahadel, a využívá specificky laděný tlumič Fox Float RP23 s povrchovou úpravou Kashima Coat. Horní vahadlo je vyvedeno v karbonové struktuře, spodní hliníkové je umístěno asymetricky, aby vznikl dostatek prostoru pro uchycení napínáku řetězu přes rozhraní ISCG05. Nechybí pro Santa Cruz tradiční maznice v dolním vahadle, díky kterým lze snadno udržovat potřebnou lubrikaci ložisek zadní stavby. Výsledný zdvih se zastavil na hodnotě 135 milimetrů, přičemž rám je vhodný pro vidlice o zdvihu od 130 do 150 milimetrů.

Inovujeme, ale ne za každou cenu

Rámy se v obou verzích pochlubí moderní Tapered (kónickou) hlavovou trubkou, úchytem napínáku řetězu ISCG05, vedením bovdenů a hadic vcelku a připraveným vedením pro teleskopické sedlovky. Překvapením je, minimálně u karbonové verze, přítomnost klasického přesmykače s objímkou a rovněž příprava pro montáž klasického závitového středového složení s ložisky vně rámu. Argumenty znějící z továrny jsou však naprosto pochopitelné, tak proč se za každou cenu držet davu lačného po inovacích? Přesmykač s objímkou je elegantnější a v případě nasazení jediného převodníku rám nehyzdí žádné otvory či záslepky. Středové složení s vně uloženými ložisky je systém léty prověřený, stále obecně nejrozšířenější a servisně celkem nenáročný, což se o systémech vyžadujících lisování ložisek říci nedá.
Santa Cruz - Tallboy LT

Business třída v karbonu

Celokompozitový Tallboy LTc se stává bez nejmenší nadsázky tím nejmodernějším, co Santa Cruz dokáže světu nabídnout. Nadmíru tuhý masivní rám, propracovaná geometrie, patřičná jízdní dynamika, kultivovaný chod odpružení a jako bonus nízká hmotnost, která by se včetně tlumiče měla pohybovat od 2,4 kilogramu – v závislosti na zvolené velikosti. Vyjma materiálu rámu se Tallboy LTc liší od svého hliníkového příbuzného rovněž přítomností pevné zadní osy v rozměru 142×12 milimetrů (sériově osa DT Swiss RWS) a možnosti použití Shimano Direct Mount držáku přehazovačky namísto klasické patky. Rám bude k dostání v květnu ve velikostech M, L a XL.
Santa Cruz - Tallboy LT

Hliníková Economy třída

Pro jezdce, kteří karbonovým materiálům na chuť dosud nepřišli nebo chtějí něco málo ušetřit, je připravena hliníková verze Tallboye, která je ve velikostech M, L a XL již v tuto chvíli dostupná ke koupi. Tedy asi spíše jen v USA… Shodná geometrie, neméně potentní odpružení, to vše v podání masivních hliníkových trubek, které tvarově učesal hydroforming. Daní za příznivější cenu je absence pevné osy a její nahrazení klasickým rychloupínákem. Důvod je prostý – cena zapletených kol kompatibilních se systém pevné osy 142×12 milimetrů. Do budoucna se však s pevnou osou počítá i zde.
Santa Cruz - Tallboy LT

Barva na přání?

Novinkou u Santa Cruz je také možnost barevné individualizace rámu. Tu poskytuje nedávno zahájený program barvy na přání, který se skrývá za kontroverzní zkratkou CCCP (Custom Color Choice Program). Vybírat lze jednotlivé barvy, matné či lesklé provedení, nejrůznější polepy a jejich barevné provedení. Pověstnou pihou na kráse je fakt, že celý proces je dostupný pouze pro hliníkové rámy, takže s novým Tallboyem LTc bohužel neuspějete.
cccp

Introducing the Tallboy LT from santa cruz bikes on Vimeo.

Introducing the Tallboy LT carbon from santa cruz bikes on Vimeo.