AGang & Author testování tlumičů RockShox 2013

AGang & Author - SRAM susspension testPlné odpružení je výrazným fenoménem současné doby horsko-cyklistické, full je zkrátka pro stále více lidí základ nebo dokonce nutnost. Co vše ale předchází uvedení „celopéra“ do výroby si jen těžko dokážeme představit. Vezměte si například sladění funkce zadní stavby a tlumiče.

Znalost základních rozměrů (vestavěné délky tlumiče a jeho zdvihu) k tomu rozhodně nestačí. Ve snaze o dosažení požadovaného projevu odpružení je rovněž nutné zvolit optimální velikost vzduchové komory, dále správně vybrat výchozí hodnoty účinku tlumení komprese a odskoku a na závěr toho všeho investovat hodiny času do testování v terénu a finálního ladění. Tedy pokud má výsledek opravu k něčemu vypadat. Právě oné poslední, dost možná nejpodstatnější části z celého procesu, jsme měli možnost naživo sekundovat. Stalo se tak, když značky AGang a Author ve spolupráci s americkým SRAMem připravovali své plně odpružené stroje na rok 2013.

Sníh už roztál, jde se jezdit, Jardo!

Vše se odehrálo na Singltreku pod Smrkem těsně po velikonocích, kdy na stezkách napadl sníh, doufejme, že pro letošní sezónu. Do úterý ale naštěstí stihl roztát. Celá akce byla rozdělena na několik dní, aby se dalo vše vůbec stihnout. Ústředním bodem v den naší účasti byly vnitřně přepracované tlumiče RockShox Monarch RT3, jejichž oficiální odhalení bylo načasováno na festival Sea Otter Classic. Vedoucím testovací eskadry byl Jarda Spěšný, alias Spacemann.
AGang & Author - SRAM susspension test

Klid před bouří

Když jsme ráno přijeli hezky na čas na místo setkání k Singltrek centru, bylo zde poněkud pusto. Brzy si to ale přiburácely dvě dodávky SRAM a rozbili svou mobilní technickou základnu přímo před centrem. Ještě jsme se ani nestihli převléknout a dopít čaj a borci ze SRAMu už kmitali jako pilné včeličky. Otevřít tlumiče, přeházet podložky, vše znovu složit, naplnit, usadit do rámu, nafoukat, seřídit a předat testerům. Slušný fofr, ale vezměme to celé hezky popořadě.

Z computeru do bláta

Když už byla možnost, chtěl jsem vědět, jak vlastně celý proces spárování konkrétního rámu a tlumiče probíhá. Vyzvídal jsem proto Torbena, mechanika ze SRAMu, který mezitím rozebral a složil pár tlumičů. Vše začíná na papíře, respektive na monitoru. V první řadě jsou potřeba přesné rozměry a charakteristiky konkrétního zadního závěsu včetně křivek vypovídajících o průběhu zdvihu. S tím si chvíli hrají odborníci ve SRAMu na svých computerech a na základě virtuální analýzy připraví prvotní set-up, který později poslouží jako výchozí bod dalšího tuningu.

quotation-BnR„Teorie je jedna věc, ale ani nejlepší simulační programy nedokáží nahradit zkušenosti a poznatky z terénu. Ostatně tohle celé neděláme proto, abychom dosáhli nějakého ideálního matematického modelu, ale aby bikeři byli maximálně spokojeni se svým kolem. Proto jsme zde a spolu s Jardou a kluky s Authoru testujeme různá vnitřní nastavení tlumení přímo na jejich kolech.“
AGang & Author - SRAM susspension test

To máte, oka, podložky, planžety, šroubky, komory, tlaky…

Od Jardy jsem dopředu věděl „o co tady půjde“, představoval jsem si to ale poněkud jinak. Že se jen něco rychle upraví nebo otočí uvnitř tlumiče, a tím se změní vnitřní nastavení tlumení na jednu ze tří přednastavených hodnot – S, M, L. Nebo, že budou na stole dopředu nachystané pro každé kolo tři tlumiče a ty se budou jednoduše měnit. Celé to ale bylo poněkud složitější. Hoši ze SRAMu před jízdou tlumič z každého kola vyndali, rozebrali téměř do šroubku, naťukali si cosi do iPadu, chvíli počítali, měřili a poté měnili podložky alias planžety, které určují účinek tlumení, a nakonec zase vše složili, naplnili a vsadili do rámu. Slušná šichta!
AGang & Author - SRAM susspension test

Co znamená mít vliv

Bylo by jistě zajímavé mít také tu možnost a zkusit si hezky v jednom dni několik nastavení tlumení na jednom kole a jednom okruhu. To by se pak rozumovalo! I tak naše přítomnost a rovněž i naše vlastní testy mají svůj dopad na projev kol AGang a Author a možná i dalších značek. Je to smělé tvrzení, ale má své základy.

Důkaz místo planých řečí

Konkrétně v případě modelu AGang Cult jsem vloni v testu zmiňoval jeho trochu menší vnímavost zkraje zdvihu. Ta slova nevyzněla naprázdno. Spacemann, produktový manažer AGangu, o tomhle všem přemýšlí, i proto vlastně pomohl zorganizovat takovéto testování. Chtěl dosáhnout vyšší aktivity zadní stavby, i když to sám vidí poněkud jinak. „Udělali jsme Drive Link Pivot, tedy náš vlastní závěs, záměrně tak, aby byl zkraje stabilní a nemuselo se nic zamykat a přitom to parádně jelo, když se do toho opravdu opřeš. Lidi, a také vy novináři ale nejspíš chcete něco jiného. Více komfortu! OK, ale nesmí to být úplná houba, aby se na tom dalo ještě šlapat.“
AGang & Author - SRAM susspension test

Ten chce to a ten zas tamto

Při čekání na kompletaci testovacích kol a také při zastávkách na zkušební trati jsme si rovněž povídali o tom, jak se nároky a požadavky jezdců měnili v průběhu času. Když začali růst zdvihy, řešilo se hlavně, aby to celé moc nepružilo! Aby se ten vysoký zdvih (třeba celých 140 mm!!! uááá), dal vůbec zkrotit. Používalo se SPV, Motion Control a jiné systémy stabilizující odpružení, po čase se ale situace radikálně otočila. „Máš pravdu“, potvrdil mi Spacemann. „Stavitelé rámů se ve větším naučili dělat sofistikované systémy, které tyto berličky nepotřebují a také lidi si zvykli na vyšší zdvihy. Celé to naopak dnes směřuje k tomu, aby bylo odpružení dostatečně aktivní. Ne, že bych byl zásadně proti, ale připadá mi, že lidé co na kolech jezdí, často chtějí něco zcela jiného, než ti, kteří kola navrhují.“

Očekávej více komfortu

Na výsledek celého tohoto snažení značek AGang a Author si musíme ještě chvíli počkat. Respektive na novou kolekci 2013, která bude osazena tlumiči RockShox nové generace a především s nově odladěným tlumením. Z toho všeho, čeho jsem byl svědkem na Singltreku pod Smrkem, mám ale pocit, že se můžeme těšit na mnohem více komfortu. Houpání v sedle třikrát sláva!
AGang & Author - SRAM susspension test

NOVINKA – inovovaný tlumič RockShox Monarch RT3

V rámci testování na Singltreku pod Smrkem jsem měl rovněž možnost prohlédnout si zvenku i zevnitř inovovaný tlumič RockShox Monarch RT3, který je takovou třešničkou na dortu nové generace tlumičů této značky. Aby bylo vše lépe pochopitelné, povězme si nejprve ve zkratce něco o zkratkách používaných u RockShoxu. Je to vlastně prosté: R = rebound (odskok), L = lockout (zamykání) a letos nově T = treshold (práh stabilizace). RT3 proto značí odskok a systém stabilizace, který lze nastavit ve třech úrovních (open, pedal, lock). Tlumiče Monarch RT a RT3 najdete v nabídce SRAMu již letos (kolekce 2012), při testování AGang a Author používané nové tlumiče ale měly výrazně přepracované vnitřní okruhy tlumení.
AGang & Author - SRAM susspension test

Konečně více aktivity pod zadkem

Uvnitř skoro nezůstal kámen na kameni. Pracovalo se jak s tlumením odskoku, tak i komprese. Kompresní tlumení by především mělo, v plně otevřené pozici, nabídnout více aktivity v porovnání s letošní řadou Monarch. Další dvě pozice zůstali zhruba stejné, lehké přitvrzení pro efektivnější šlapání (pedal) a zavřená pozice, která ale umožní tlumiči zpracovat nečekaný náraz – není zamčen natvrdo.

Rychle se vzpamatuj!

Odskok bude mít nově hned několik okruhů. Jeden standardní, který ovládáte kolečkem, druhý vnitřní, továrně nastavený. Uživatelsky ovládaný okruh ovlivňuje míru tlumení odskoku v první části zdvihu, vnitřní systém nazvaný Rapid Recovery naopak řídí odskok v druhé fázi, přesněji po velkých nárazech. Záměrem je, aby se tlumič, který dostane „pecku“ vrátil co nejrychleji zpět a mohl se postavit čelem k dalším atakům terénu. Stejný přístup se využívá již letos u FR a DH řady Vivid.
AGang & Author - SRAM susspension test

Tuním, tuníš tuníme…

Vedle toho všeho lze novou generaci tlumičů mnohem snáze a v mnohem větším rozsahu vnitřně ladit. Proč? Aby měli stavitelé rámů, jako AGang a Author k dispozici tlumič, který lze snadno a ve velkém rozsahu přizpůsobit jejich specifickým konstrukcím a také potřebám a požadavků. „Když za námi přijdou firemní zákazníci (výrobci kol), chceme mít takový tlumič, který lze dokonale přizpůsobit jejich kolům. A o tom je přesně tato nová řada, která nabízí pětkrát více možností nastavení, než modely 2012,“ shrnul to celé Tyler Morland, PR manažer SRAMu při prezentaci novinek na festivalu Sea Otter Classic.
AGang & Author - SRAM susspension test

Na základě mojí letmé zkušenosti s novým tlumičem (projel jsem se po parkovišti a kousek v lese) si myslím, že minimálně stran aktivity a citlivosti udělal RockShox slušný krok kupředu. Starší generace mi připadaly příliš tuhé zkraje zdvihu. Kolekce RockShox 2013 to ale nejspíš ve velkém změní. Těšme se.
AGang & Author - SRAM susspension test

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • jouda

    Přizpůsobivost je fajn, pokud to nebude stát víc než celý tlumič ale bude se jednat jen interní přenastavení, který zvládne člověk doma se zvládne při běžném sezónním servisu. Ne jako doteď.

    Btw, testovat tlumič na nejhladším trejlu v republice a který je optimalizován pro pevňáky?

  • Cryen

    jestli se nepletu tak na videu je novejsi pasaz, cerna ctyrka, ktera sice taky urcite nepatri k nejdrncavejsim trailum co znam, ale na CP se to da jet o dost dramaticteji nez na HT, a na testovani je urcite dobra. Opravdu tvrde pecky tam ale tlumic i podle me resit nemusi.

  • Petr

    To meli spis vyrazit na Rychleby nez uvalcovanej Singlsmrk.