SRAM X0 a X9 Type 2 – TECH NEWS

Sram-type2Není to ani týden co jsem do rychlovek dával jedno vtipné video upozorňující na novou technickou vychytávku budoucích přehazovaček SRAM nazvanou Cage Lock – zámek raménka. Byl to ale jen začátek. Teď tu máme info o kompletně nové podobě přehazovaček SRAM X0 a X9 – Type 2.

Připomeňme hned zkraje, že konstrukce Cage Lock zásadním způsobem usnadní demontáž/montáž zadního kola do/z rámu. Prostě jen vyhnete raménko dopředu, tlačítkem Lock ho zajistíte a je to. Řetěz je krásně povolený a tak vám při potřebě vyndat kolo nebude překážet. Nebo bude překážet mnohem méně. Taková drobnost, ale jak to může být užitečná!

Rozhodně zajímavý je ale také skutečnost, že SRAM zapracoval na nové podobě přehazovaček s prostým označením Type 2. Do této nové skupiny budou aktuálně (v modelovém roce 2013) spadat přehazovačky SRAM X0 a X9. Vedle zámku Cage Lock by mělo být hlavní devizou nové generace řadících ústrojí konstrukce Roller Bering Clutch. V doslovném překladu spojka valivého ložiska.
Sram Cage Lock

Jak to bude fungovat? Kdo ví…

Přesné technické detaily neznáme, ale dostupné materiály hovoří o použití vysoce kvalitních jehličkových ložisek a vylepšené konstrukci čepu vodícího raménka. Inovované přehazovačky by měly lépe kontrolovat stabilní napnutí řetězu bez ohledu na náročnost terénu. To vše by mělo přispět k přesnému, jistému a spolehlivému řazení a méně častému padání řetězu v náročných terénních sekcích.
Sram Type 2

Gramy nahoru!

Po delším čase takové zlepšení sebou nenese hmotnostní úsporu, ale naopak nárůst. Tedy o pouhých 30 gramů u verze X0 i X9. Pokud to opravdu celé bude v těžkém terénu fungovat, řadit a držet lépe, tak pro mě za mě to mohlo být i 50 gramů navrh! Nebo 60, nebo…
Sram Type 2 - X9

Co ještě bude následovat?

Nechme se překvapit praxí. Jak se zdá, modelový rok 2013 bude pro SRAM zřejmě v mnohém dosti revoluční. Nová podoba silniční sady Sram Red, zcela nová konstrukce silničního přesmykače, obnovená premiéra řazení GripShift, konstrukce Cage Lock, Type 2 a co ještě? Další změna skladby převodů? Možná ano, možná ne. Kdo ví? Zatím si můžete prostudovat přiloženou virtuální brožuru.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • prefectionist

    Jsem si jistý, že přehazovačka terén nenapíná 😉

    "Inovované přehazovačky by měly lépe kontrolovat stabilní napnutí terénu bez ohledu na náročnost terénu."

    • To byla asi nějaký "napnelismus" v mojí hlavě 😉 Díky za poznámku

  • zajimave. jsem zvedav zdali to dokaze nahradit klasicky napinak u AM/FR/DH kol. videl bych to spise na trail biky , ale uvidime..