Co nového u Enve? – TECH NEWS

ENVE DH rimsAmerický výrobce hi-end komponentů Enve Composites vítá příchod jara po svém. Kdesi v hloubi státu Utah, kde značka sídlí, si pánové řekli, že udělají radost milovníkům rychlé jízdy z kopce. Po dlouhodobém testování uvolnili do prodeje svůj první model karbonových sjezdových ráfků a představili také prototyp sjezdového představce.

Testováno na zvířatech

Není pochyb o tom, že kolotoč sjezdových závodů není zrovna přívětivým místem pro odlehčené karbonové komponenty. V dílnách Enve se ale podobné předsudky nepěstují, přednost mají reálné testy. Ke slovu tak přichází tým zkušebních jezdců složený z těch největších divočáků z řad bikových profesionálů. Brian Lopes, Steve Peat nebo Greg Minnaar mohou dozajista zaručit, že kompozitové díly projdou skutečným peklem před tím, než se v sériové verzi objeví na kolech obyčejných smrtelníků.
ENVE DH rims

Důkaz místo tlachání?!

Peat a Minnaar, členové týmu Santa Cruz Syndicate, trápili karbonové ráfky na tratích sjezdových závodů po celé dvě sezóny a získali nespočet pódiových umístění. Minnaar se navíc stal prvním jezdcem, který vyhrál závod světového poháru na ráfcích z kompozitního materiálu. Úvodní závod letošního ročníku v jihoamerickém Pietermaritzburgu jasně naznačil, že „Syndikát“ hodlá sbírat úspěchy i nadále.
ENVE DH rims

A mechanici nebudou mít co jíst…

Skoro až neuvěřitelně působí zpráva ze stanu týmových mechaniků. V sezóně 2010, kdy závodníci Santa Cruz Syndicate začali karbonové ráfky používat, museli mechanici vyměnit 53 kusů zapletených kol. V loňském roce už jen jedenáct, přičemž Steva Peata provázel jediný pár zapletených kolo po celou sezónu. Pryč jsou doby, kdy jezdci poslali k pánu na 180 kusů kol s hliníkovým ráfkem. Po všech změnách, kterými ráfky během testování prošly, vedení Enve usoudilo, že je na čase uvolnit je na pulty obchodů.
ENVE DH rims

Lehký jako pírko tvrdý jako kámen

Produkční verze ráfku je k dispozici pouze v rozměru 26“ s 32 děrami, nabízí 21 milimetrů vnitřní šířky, rovných 30 milimetrů šířky vnější a výsledná výška ráfku je 31 milimetrů. Hmotnost ráfku se zastavila na cifře 475 gramů, což ve srovnání s běžnými hliníkovými ráfky znamená značnou hmotnostní úsporu a údajně i markantní nárůst tuhosti. V souboji s ultralehkými hliníkovými ráfky typu ZTR Flow tomu není jinak, i zde Enve boduje tuhostí a odolností. Ráfky jsou uzpůsobeny pro použití klasický duší, podle informací od výrobce se ale pracuje na konverzním kitu v podobě pásky, která umožní bezdušové uzpůsobení.
ENVE DH rims

Mirečku, dolary máš?

Karbonový ráfek Enve DH stojí 999 USD, popřípadě můžete zaplatit 2750 USD za celý set kol zapletených na nábojích Chris King, případně DT Swiss. Český dovozce, společnost Future Cycling závodníka Krystiana Hynka, bude ráfky nabízet za cenu 22 490 korun za kus. Vysoká cena je daní za nízkou hmotnost, vysokou odolnost, ale také náročnost výroby. Zakladatel Enve, Jason Schiers, k tomu dodává: „Uvědomuji si, že cena je astronomická. Používáme ale nejdražší pryskyřičnou matrici na světě a potom již jen samotná výroba ráfku je také neuvěřitelně složitá a technologicky náročná.“

Představec naopak z hliníku

Když se na facebook stránce Enve Composites objevily fotky prototypu sjezdového představce, mnozí byli překvapeni. Konstruktéři vyměnili uhlíková vlákna za kovovou krystalickou mřížku (hliník) a zasedli za CNC obráběcí mašiny. Zůstávají však tajemní: „I když jsme specialisté na práci s karbonem, snažíme se vytvořit co nejlepší výrobek a to nezávisle na materiálu. Mohl by být představec vyroben z karbonu? Jistě. Je ale karbon tím nejlepším materiálem pro představec? Vyniknou klady materiálu? Teprve čas nám napoví…“

Až přijede Hliník z Humpolce

Výsledkem dosavadních prací je křehce působící představec standartu Direct Mount, který umožňuje montáž přímo na horní korunku vidlice. K dostání bude v délkách 50 a 60 milimetrů, s nulovým úhlem a výsledná hmotnost se má pohybovat okolo 105 gramů v případě delší verze. Představce v současné době podstupují intenzivní interní testování, ale v nejbližší době budou předhozeny dravcům z týmu Santa Cruz Syndicate. Díky méně komplikované práci s hliníkovým materiálem se snad představec dostane do prodeje v kratším horizontu než jak tomu bylo v případě uhlíkových DH kol.
ENVE DH rims

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky