Alfine Di2 – Elektronia = budoucnost cyklistiky?

Shimano-Alfine-Di2Elektronikou je dnes svět kolem nás prošpikovaný křížem krážem, proč se tolik divíme, že se dere i na kolo? Dráty a baterie místo lanek a bovdenů se již zřejmě napevno zabydlely na silnici, tím to ale nekončí. Shimano jde ještě dál – představilo elektronické ovládání řazení v náboji Alfine Di2.

Shimano v průběhu února tradičně pořádá po celém světě představení nových produktů pro následující rok. Přítomní novináři ale musí podepsat pakt o mlčenlivosti a jednotlivé novinky uvolňovat hezky podle harmonogramu. Ok, ale v dnešní době všudypřítomného internetu… Tak se prostě stává, že informace prosakují pravidelně o něco dřív, než by možná měli.
Shimano Alfine Di2

105 Di2 se nekoná!

První vlaštovkou jsou obrázky a základní popis nového elektronického řazení, opět s přídomkem Di2. Shimano 105 Di2 se ale nekoná, jak možná někteří čekali. Japonci se vydali jinou a vpravdě zajímavější cestou. Elektrické ovládání totiž naroubovali na svoje převodovky ukryté v zadním náboji – Alfine Di2.
Shimano Alfine Di2

Stačí stisknout tlačítko…

Touto cestou se celý systém o něco zjednoduší – konkrétně odpadne jedna sada ovládacích páček. Přítomností drátů a baterií se ale vyřeší i další potenciální problém. Tedy složité spojení zadního náboje (s integrovaným řazením) a rámu, respektive náboje a dvojice ovládacích lanek. Nad to vše to rovněž znamená, že převodovku v náboji již nebudete muset ovládat otočnou rukojetí, ani páčkami, ale pouze tlačítky.
Shimano Alfine Di2

Elektrony do terénu?

V tuto chvíli kolují po světové síti obrázky řazení (tlačítek) v těle klasických silničních pák. Z dostupných informací je ale zřejmé, že k dispozici bude i verze pro rovná řídítka – něco jako páčky RapidFire. Tím se přímo otevírá cesta na horská kola?! Ač je nové řazení určeno hlavně na kola městská a cestovní…
Shimano Alfine Di2

Co třeba 2×11 Di2

Zkusme si trochu zaspekulovat. V hlavě se mi zjevila taková představa – elektricky řízený Alfine náboj s 11 rychlostmi (na výběr bude 11 nebo 8rychlostní verze) a k němu pro rozšíření dvoupřevodník, kterých je dnes na trhu celá řada. Rozsah převodů rozhodně dostatečný, řetězová linka téměř neměnná (tím radikálně klesá opotřebení řetězu), co víc si přát. Převodníky by se využívali jen občas (i přesmykač by vlastně mohl být na baterky), většinu práce by obstaral zadní náboj! Skoro se mi tahle představa začala líbit. A to jsem ještě elektronické řazení na vlastní kůži ani nezkusil. Ti, kteří ano, ale na něj pějí ódy, kudy chodí.

Nemazat ale nabíjet!

Až tedy půjdete za pár let na kolo, tak možná nebudete řešit, jestli je namazaný řetěz a lanka, ale jestli máte dostatečně nabité baterky! A nakonec si zazpíváme… „Byl to ten slavný den, kdy k nám byl zaveden eelektrický proud. Střídavý, střádavý, silný eelektrický proud…“
Shimano Alfine Di2

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • pro nas smrtelniky pocitam tak 2014-2015 nejdrive.