KTM e-RACE – TEST elektrokola

KTM e-RACE - TESTCo tohle vlastně je? Víc motorka nebo kolo? To byla první otázka, která mi proběhla hlavou, když jsem spatřil elektro výtvor e-Race od KTM. V katalogu uváděné hodnoty (výkon, točivý moment, maximální rychlost…) by mohly ukazovat na motorku, přitom konstrukce rámu a klasické MTB komponenty směřují myšlenky jasně k horskému kolu.

Tak o co se tu vlastně jedná?

Odpověď je jednoduchá: elektrokolo. Dopravní prostředek, který se stává pomalu ale jistě stále oblíbenějším mezi lidmi, kteří používají kolo primárně k přepravě z místa na místo. Proč si neusnadnit námahu, když vám může se šlapáním pomoci elektromotor? Proto ostatně vyrábí většina značek elektrická kola v podobě city biků, krossů nebo různých jiných „cesťáků“. Jednou z výjimek je rakouská značka KTM, která elektrický pohon integruje i do čistě horských kol. Tedy hned do několika typů včetně FR divočiny KTM eGnition lim 88! To už je ale opravdu skoro motorka, my jsme se každopádně díky vstřícnosti prodejce GigaSport měli možnost chvíli vozit na vzhledově výrazně umírněnějším stroji KTM e-RACE.
KTM e-Race - TEST

Nejdřív topotřebuje šťávu

Základem pohonu je pochopitelně baterie a elektromotor. Zdrojem je Lithium Manganový (LiMn) akumulátor (9,6 Ah/37 V – 355Wh), který sám o sobě váží 3,5 kg a je usazen hezky ve středu rámu, tedy na místě cyklistické lahve. Dobíjí se speciální nabíječkou, tu samozřejmě dostanete ke kolu, a k plnému nabití potřebuje přibližně 3-4 hodiny. Akumulátor by měl vydržet až 500 nabíjecích cyklů, tedy přepočteno na vzdálenost by měla jeho životnost pokrýt zhruba 30 000 najetých kilometrů. To se nám zdá vzhledem k určení celkem dostatečné.
KTM e-RACE - TEST

A teď to ještě roztočit

Pohonná jednotka, alias elektromotor, je ukryt v zadním náboji, který je proto značně rozměrný. Toto hnací ústrojí není produktem KTM, ale najdeme na něm logo BionX. BionX je mladá kanadská značka (nezaměňujte se zpěvačkou Bion!C…), která se specializuje na vývoj a výrobu elekto-pohonu pro jízdní kola, jde tedy o dodavatele navýsost povolaného. Obecně je přitom tento výrobce považován za jednoho z nejlepších v tomto mladém oboru. Zpět ke kolu. Jeho motor BionX využívá bezkartáčkový přenos energie, který zaručuje menší tření, než jak je tomu u kartáčkových motorů. Tření je zde stále o trochu vyšší, než u klasického zadního náboje – neotáčí se úplně zlehka.
KTM e-Race - TEST

S energií je třeba šetřit

Pohonná jednotka BionX nabízí čtyři stupně pomoci (výkonu), stejně tak i čtyři stupně míry zpětného dobíjení při jízdě bez šlapání z kopce – tzv. rekuperace energie. Stejný princip jako najdete u hybridních automobilů. Ostatně tato elektrokola by se dala označit rovněž za hybridní kola, protože stejně jako hybridní auta využívají dva druhy pohonné energie (lidskou a elektrickou). Při jízdě z kopce se tak elektromotor změní v dynamo a získanou energii posílá zpět do akumulátoru. To se pochopitelně odráží i na zvýšeném odporu, který je přímo závislý na nastaveném stupni dobíjení. Ještě jedna informace k dobíjení – spouští se automaticky, vždy se stiskem brzdové páky. Informaci o aktivaci brzdy předávají řídící jednotce čidla zabudovaná ve speciálně upraných diskových brzdách Tektro Auriga.

Kam až to dojede?

… to záleží pochopitelně na profilu trati, hmotnosti jezdce, míře zatížení a četnosti rekuperace (dobíjení za jízdy). Tabulky výrobce hovoří o maximálním teoretickém dojezdu 115 km, který je podmíněn nastavením 1. stupně podpory a 15% rekuperací. Naopak s maximální podporou (maximálním výkonem) by KTM e-Race mělo ujet 45 km.

Elektrokolo podomácku? Kupte si instalační balíček!

Elektrokola nejsou vyloženě levnou záležitostí, rozhodně ani zkoušené KTM e-Race není zrovna za hubičku, proto jistě mnohé napadne myšlenka, přetvořit vlastní kolo na e-bike. Samozřejmě, i to je možné. Na trhu dnes najdete řadu sad pro takovýto upgrade. Pokud byste si chtěli užívat výkonu, jako nabízí toto KTM, můžete sáhnout přímo po hnací jednotce od BionX. Instalační balíček BionX (hmotnost 8,5 kg) vyjde na bratru 45 000 Kč a lze jej teoreticky nainstalovat na jakékoliv kolo. Není to málo, já vím, ale podle mých zkušeností, tenhle motor nemá konkurenci a za ty peníze opravdu stojí!
KTM e-Race - TEST

Elektro KTM – dojmy a pojmy

KTM e-Race je v základu celkem běžné horské kolo střední třídy s odpruženou vidlicí a tradiční skladbou převodů. Geometrií ani posedem rovněž nijak nevybočuje z řady. Jak jsem tedy už zmiňoval v začátku – plnohodnotné MTB s výkonným elektrickým pohonem. Jeho velkou výhodou z celkového pohledu je výhodně umístěné těžiště, které je soustředěné do středu kola. To je zajištěno především umístěním akumulátoru do předního rámového trojúhelníku. Podle mě se jedná o zásadní prvek v porovnání s jinými výrobci, kteří akumulátory cpou, kam se dá – za sedlovou trubku, na nosič atd. Díky tomuto „fíglu“ je KTM e-Race neuvěřitelně obratné, i když váží nemalých 21Kg! Dá se s ním celkem normálně jezdit na lesních stezkách a pěšinách, na vyložené divočiny v lese to ale asi nebude úplně ono. Není to žádné pevné enduro, ale prostě běžný MTB hardtail.

Když vypnou proud?

Zajímavým efektem je, že i když motor vypnete, nebo vám prostě dojde šťáva, lze s tímto kolem pořád vesele pokračovat. Výjezdy do kopce vám sice skutečnost, že kolo váží přes dvacet kilo, připomenou, na rovině ale na tento váhový handicap rychle zapomenete. Ani zmíněný vyšší odpor zadního náboje není při jízdě bez přídavného pohonu nijak výrazně znát. Zkrátka, když vám dojde cestou šťáva, není konec světa, jen si holt naordinujete jednu solidní tréninkovou jednotku navíc.

Bacha na defekty!

Vážnější problém ale může nastat, pokud píchnete zadní kolo. To se mi samozřejmě podařilo. Kolo vzadu drží dvojice klasických matic (14 mm, tento klíč je jen výjimečně na kapesním multi-nářadí). Po jejich odšroubování musíte rozpojit dva konektory na kabelech, které vedou do motoru. Potom můžete opatrně vyndávat kolo z rámu a protahovat rámem pomalu s ním i ony kabely. Proces to není zrovna snadný, proto se vyplatí vozit sebou tekuté lepení, alias těsnící tmel, který zvládne zacelit menší defekt.
KTM e-Race - TEST

A teď už to zabere

Už jsem toho o KTM e-Race napsal dost, ale zatím jsem se nedostal k tomu podstatnému, čímž je výkon. Předně je třeba říct, že ač tohle kolo působí dost jako motorka, tak na něm rozhodně nehledejte otočnou rukojeť, kterou by bylo možné „přidávat plyn“. To by nebylo úplně v souladu s právními normami ČR, respektive pak už by to po právní stránce nebylo kolo. S tím souvisí také omezení podpory motoru do 25 km/h. Jak se rozjedete víc, motor už vám zkrátka dál pomáhat nebude.

Zabírá, jen když šlapeš

Z výkonu hnací jednoty se tedy můžete těšit jen při jízdě do rychlosti 25 km/h a to pouze při šlapání. Čidlo v zadním náboji pozná, že jste se opřeli do klik a motor se sepne. Jeho výkon záleží na nastaveném stupni (1 až 4). Rozdíly mezi stupni jsou přitom docela znát. Na „jedničku“ vás to tak hezky popostrčí, na „čtyřku“ už to frčí jako drak. Nohy vám to neutrhne, ale když trochu zaberete, tak si budete v kopcích připadat jako Lance Armstrong.
KTM e-Race - TEST

**ZÁVĚR**

Nešlo by to upravit? Radši ne!

Někde jsem četl, že rychlostní omezení lze odblokovat. Všechno jde, jsme přece v Čechách. U KTM e-Race bych se toho skoro až bál! Ještě doplnit přímé ovládání plynu a můžete rovnou sundat kliky a mít z toho motorku. Ale to už bychom byli zcela někde jinde. Každopádně tohle kolo mě naprosto uchvátilo svojí akcelerací a vyvážeností. Jeho podpora do kopců je neuvěřitelná. Můžete šlapat hezky vsedě a přitom rychlostí sprintu předhánět upocené zadýchané závodníky v plné kondici. Vzít tenhle stroj na nějaký maraton, to by byla asi mela. Pokud tam elektrokola nejsou už teď zakázána, tak KTM e-Race by zakázat rozhodně měli nebo by mu měli vypsat samostatnou kategorii!

Odemkni a schovej

Na úplný závěr přidám ještě jednu podstatnou informaci. U KTM naštěstí pracují přemýšlivý lidé (repetice u BionX, který zde má na starosti pohon). Jako velkou praktickou výhodu tohoto kola totiž vidím odnímatelný akumulátor s vlastním zámkem. A samozřejmě, že řídící a ovládací panel na řídítkách (takový rozšířený cyclocomputer) lze také snadno sundat. Tyto nejdražší součásti kola můžete proto uklidit do bezpečí nebo prostě jen kolo nechat ve sklepě a akumulátor nabíjet hezky doma v teple.

*Děkujeme společnosti GigaSport za zapůjčení tohoto elektrokola k redakčnímu testu.

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
Umístění baterie (těžiště) do středu rámu
Vyvážené chování
Výkon – podpora ve výjezdech
Rekuperace energie (nabíjení za jízdy)
Odnímatelná baterie s vlastním zámkem
Složitá demontáž zadního kola z rámu
Cena…
Baterie zabírá místo košíku na láhev – chce to batoh s vodou na záda nebo postaru košík na řídítka…

KTM e-RACE - TEST

KTM e-RACE 2011 (parametry & osazení)
Výkon 250 W
Točivý moment 32 Nm
Maximální rychlost 25 km/h (omezená)
Akcelerace 3 s (z 0 na 25 km/h)
Maximální dojezd 115 km
Rám Alloy 6061, F:triplebutted, Allround geo.
Vidlice Rock Shox Tora TK (zdvih 100 mm)
Řazení Shimano Deore 3×9
Přehazovačka/Přesmykač Shimano SLX/Deore
Kliky Shimano Deore (44/33/22 zubů)
Pláště Schwalbe Racing Ralph (26×2.1″)
Řídítka Ritchey OE Rizer 620mm
Brzdy Tektro Auriga Comp Disc (disky 180/160 mm)
Hmotnst 21 Kg (vel. M)
Cena 63 990 Kč

Zpět na začátek

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Martin

    Akorát bidon se dá umístit tak akorát na sedlovku anebo Camela s sebou… A když vezmu v úvahu střední třídu a její uživatele, tak dost často nemají rádi batoh. To bych přidal ještě do "Co by se dalo zpepšit". Jinak je to asi dobrá cesta, pro starší lidi, co je baví jezdit, ale velké kopce už jsou problém. Anebo pro rodiče s moc výkonnými dětmi 🙂 Díky za další pěkný článek.

  • Pravda. Dal by se tam ještě přidat košík na sedlovku nebo jinam, ale to už je holt takové bike-kutilství

  • skvedo

    Toto kolo jsem si zkusil na Bike Brno a přišlo mi, že tah motoru přichází hodně se zpožděním a zprudka. Potom jsem vyzkoušel ještě jeden Haibike s pohonem od Boshe a ten ti přišel v tomto ohledu lepší. Tím že má motor ve středovém složení ale ztrácí možnost rekuperace.

  • I tohle chování jsme zaznamenali, ale je to jen "chyba" v softwaru. Pokud to takhle "zlobí" tak se nechá přehrát řídící firmware a pak už to tahá plynule, bez škubání a bez zpoždění.

  • Jo, jo, pěkně napsaný článek. Baterie místo košíku na láhev je v tomto případě kvůli vyvážení a také proto, že kolo je určeno pro velkou divočinu. Pro nás pohodáře je verze s umístěním baterie na nosič, ha ha ha …, kterou také u BionXu vyrábí.

  • paráda !, okrem toho vidím nástup a booom v takýchto hybridoch, lebo za ten istý čas, si užiješ a vidíš vlastne viac …

  • super článek, rád vidím, že se elektrokola využivají nejen v městském provozu, ale i pro adrenalinové sporty..

  • Pingback: Bionx sada z Ktm elektrobicyklu » Teslabike()

  • miro

    Bionx je sice kanadská, ale vobec nie mladá značka. Elektro sady vyrába viac ako 25 rokov. Ked píšete článok, skúste si overovat informácie.