BnR Garage – Odvzdušnění brzd Avid Juicy 7

Avid Juicy odvzdušněníDalší pokračování nekonečného příběhu domácí dílny pana instruktora Lukáše a universálního představitele postavy Bikera, alias pana JD. Dnes si tito uličníci vzali do parády jednu zavzdušněnou brzdu, konkrétně Avid Juicy 7. Jak to dopadlo, se dozvíte záhy!

Avid Juicy není žádnou žhavou novinkou, naopak jedná se o model, jehož výroba už skončila. To ale nemusí ničemu vadit. Brzdy Avid Juicy jistě stále mnozí mají na svých kolech, nehledě na to, že postup odvzdušení je u aktuálně prodávaných řad Avid Elixir a Code v zásadě stejný. Takže připravit vybavení, oči na šťopky a jde se na to!

Biker: „Lukáši, mám nějakou divnou zadní brzdu, je jak houba a ani to moc nebrzdí! Co s tím?“

Lukáš: „Budeme jí muset odvzdušnit, asi se ti během sezony zavzdušnila, jak jí pořád křečovitě mačkáš! Už si někdy slyšel heslo: Z kopce se nebrzdí, z kopce se šlape!“

Biker:
„Haha… Co k tomu budeme potřebovat? A zvládnu to?“

Lukáš:
„Jestli nejsi úplné poleno, tak to zvládneš levou zadní!“
Biker:
„To se uvidí, a co k tomu teda potřebujeme“
Lukáš:
„Je to celkem náročné na vybavení, potřebujeme odvzdušňovací kit od Avidu, stahovací pásku a jednu zavzdušněnou brzdu. Tu, jak tak tuším, už máš, že?“

PO MENŠÍ PAUZE…
Avid Juicy - odvzdušnění

Biker:
„Sice jsem se prohnul, ale sehnal jsem ten kit. Mám i tu pásku, teda ani nevím na co, ale mám ji. A o brzdě se bavit nebudeme…“
Lukáš:
„Paráda, tak se do toho pustíme! Nejprve si upni kolo do stojanu a rozbal si tu sadu.“
Biker:
„Je to. Copak to na mě z té krabičky vůbec kouká?“

Lukáš:
„Obsahem balení je brzdová kapalina DOT 5.1, dvě injekční stříkačky s logem Avid (za něco si platit musel…), dvě hadičky se závitem a uzávěrem, torx klíč a vymezovací vložky do třmenů.“

Biker:
„Mám dvě otázky. Zaprvé, co je to torx? A potom, co dál?“
Lukáš:
„Torx je ta hvězdička, co se někdy používá místo klasického imbusu. A dál – slož si ty stříkačky dohromady… Nejdřív ale ještě namoč těsnění na pístnici v brzdovce. Bude se ti to lépe zasouvat a snad to pak nezničíš…“
Biker:
„Dík za rady, jdu na to…“

Avid Juicy - odvzdušnění

Biker:
„Mám to a co dál?“
Lukáš:
„Vyndej si z třmenu destičky. U Sedmiček to jde snadno, jiné Avidy můžou mít jistící šroubek z vnější strany, který navíc jistí ségrovka. To jen pro doplnění. Teď vlož na místo destiček vymezovací podložku. Pokud tam nepůjde zastrčit, musíš roztáhnout pístky od sebe. Ale opatrně, ať něco nezničíš. Zkus použít třeba plastové montpáky…“

Avid Juicy - odvzdušnění

Avid Juicy - odvzdušněníBiker:
„Paráda, zajelo to tam jako po másle.“
Lukáš:
„Teď si nastav páku směrem k zemi. Jakože kolmo dolů!“

Lukáš:
„Máš to, paráda. V tuhle chvíli si už můžeš nabrat kapalinu do těch injekčních stříkaček. Jednu naplň do poloviny a do druhé si dej jen trošičku. Obě zvedni hrdlem nahoru a vymáčkni z nich opatrně vzduch, tak jak to dělají doktoři a sestřičky ve filmech a seriálech :D“

Avid Juicy - OdvzdušněníBiker: „Takže jednu do půlky… a do druhé jen trochu… Konečně mi jsou k něčemu ty americké filmy.“

Lukáš:
„Jedeme dál. Tu stříkačku, kde máš víc kapaliny, uzavři tím plastikovým klipem a zatáhni za pístek opatrně směrem ven. Tím tam vytvoříš podtlak, který uvolní další vzduch. Klidně si během toho poklepej, třeba imbusem na stříkačku, ať se toho uvolní víc. Nakonec zase vymáčkni utvořenou bublinu ven a uzavři klip. U té druhé to dělat nemusíš.“

Avid Juicy - odvzduššnění
Biker:
„Cvak! Už to bublááá!!! A teď otloukanou…“

Lukáš:
„Pěkně ti to jde! Vezmi si torx a připrav si stříkačku, tedy tu, kde máš víc kapaliny. Odšroubuj odvzdušňovací šroubek na třmenu a na jeho místo našroubuj závit na konci stříkačky.“
Biker:
„Ten šroubek je ale malinkatej, snad ho neztratím!“

Avid Juicy - odvzduššnění

Lukáš:
„Jsi docela šikovnej, tak se neboj. Zkus najít nějakou prázdnou krabičku, ať se ti to nerozkutálí a máš vše na jednom místě. No a teď celý tento proces opakuj na páce…“
Biker:
„Zatím mě moc nechval, ještě to nebrzdí!“

Avid Juicy - odvzduššnění

Lukáš:
„Koukám, že už to máš napojené. Pomalu nestíhám říkat, co máš dělat dál… Tak tedy, otevři si na obou stříkačkách klipy. Vezmi si stříkačku u třmene do ruky a pomalu jí stiskni. Kapalina by se měla přesouvat hadicí do stříkačky na páce. Tím naplníš brzdový systém novou kapalinou. Tu spodní stříkačku ale nemačkej až nadoraz, nech si tam krapet brzdovky na horší časy…“

Biker:
„Mám odcvakáno a tlačím…“
Lukáš:
„Tak jen bacha, ať nevytlačíš něco navíc…“

Avid Juicy - odvzduššnění

Biker:
„Fůůj, co mi to tam vyteklo za kekel?“
Lukáš:
„To je stará brzdovka, která ti tam kolovala od té doby, co tyhle brzdy máš! Jak vidíš, ta servisní doporučení o výměně brzdovky jednou za rok nejsou vůbec nesmyslná, jak sis dřív myslel!“

Avid Juicy - odvzduššnění

Lukáš:
„Každopádně pojďme radši na další krok. Zmáčkni na doraz páčku a stáhni jí k řídítkům stahovací páskou, co si nevěděl, na co jí tu máme.“

Avid Juicy - Odvzdušnění

Biker:
„Mám to. A proč to vůbec?“
Lukáš:
„Tím, že si jí takhle stáhnul, jsme tu páčku vyřadili z oběhu a můžeme se pustit do odvzdušnění čelistí. To je totiž samostatný krok!“

Biker:
„To je sice pěkné, ale netuším jak na to?“
Lukáš:
„Je to jednoduché. Tím, že zatáhneš za pístek injekční stříkačky u třmene, vznikne v něm podtlak, který z něj vytáhne vzduch. Po každém nasátí pak zpětně zatlač na pístek stříkačky, ať zpětně zaplníš prostor kapalinou. Můžeš si do třemene také poklepat, ať se uvolní opravdu všechen vzduch. POZOR! Prkýnkem, nebo gumovou palicí! To kladivo nech ležet!“

Avid Juicy - Odvzdušnění

Biker:
„Mám pocit, že už z toho nejdou žádný bublinky. Co mám dělat dál?“
Lukáš:
„No tak to je dobře, to znamená, že si vysál všechen vzduch. Teď zacvakni klip na téhle spodní stříkačce.“
Biker:
„Paráda, takže je hotovo? Jdeme jezdit!“

Avid Juicy - Odvzdušnění

Lukáš:
„Vydrž prťka, vydrž. Ještě nás čeká odvzdušnění páčky!“
Biker:
„Aaachjooo..“

Lukáš:
„Teď dávej dobrý pozor. Z té stažené páky sundej pásku, ale stále jí drž!!! Tohle je opravdu důležité, jinak bys to mohl dělat celé znova… Do druhé ruky vezmi stříkačku (horní samozřejmě) a začni jí stlačovat. Souběžně s tím pouštěj pomalu páčku. Ucítíš, jak tě sama tlačí do prstu.“

Avid Juicy - Odvzdušnění

Biker:
„No jooo, ani to nebolelo.“
Lukáš:
„To jsem rád, že to zvládáš. Pamatuješ si, jak si odvzdušnil ten třmen?“
Biker:
„Jasnačka.“
Lukáš:
„Tak úplně stejně to uděláš s páčkou. Vytvoříš podtlak, poklepeš si na ní a párkrát si brnkneš do páky…“

**IMG 27-28***

Biker:
„Nasál jsem, poklepal a zabrnkal. Vzduch už z toho nejde.“
Lukáš:
„Jsme skoro u konce. Teď už jen odpojit stříkačky a pacient může do lesa.“
Biker:
„Jupííí“

Lukáš:
„Ještě se chvíli zkus soustředit! Začni se stříkačkou u třmenu. Připrav si ten malý šroubek a ještě než ho tam zašroubuješ, zakápni otvor brzdovou kapalinou, dokud nebude plný.“

Lukáš:
„Ty už ani nedutáš, těšíš se do lesa, že? Už jen chviličku. Teď si ještě pootoč páku, aby byla vodorovně se zemí. Odšroubuj stříkačku, zakápni dírku kapalinou, ták… a zašroubuj to zas tím malým červíkem.“

Avid Juicy - Odvzdušnění

Lukáš:
„Zvládl si to na jedničku a žádný šroubek jsi neztratil! Stejně bys dělal i druhou brzdu, to je ale asi jasné. Nebo brzdíš jen přední? Nakonec si ještě vše důkladně očisti hadříkem od brzdovky. Nejen kolo, ale taky ruce! Je totiž hodně agresivní. Místo vymezovací podložky vrať do třmene destičky a můžeš vyrazit! …Stále žádná reakce?….“

Biker:
„Uááááá!!!“

Avid Juicy - Odvzdušnění

Zpět na začátek

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • michal

    odvzdušňovací kit není potřeba kupovat jen kvůli logu avidu skoro za litr…

    http://www.ebay.com/itm/Epic-Avid-Juicy-3-4-5-7-E

  • Vita

    Ta poslední fotka už je skoro nostalgie 🙂

    To si ještě jezdil na kole (na jaře) 😀

    Ukaž se taky někdy…

  • ypsilonq

    zdravim. na elixir cr pisu ze tam moze ist brzdova kvapalina DOT 5.1 a DOT 4. momentalne je tam asi povodna DOT 5.1 a doma mam DOT 4. ak to teraz naplnim DOT 4kou nebude to robit problemy (ak sa v brzdovej sustave zmiesaju DOT 5.1 a DOT 4)? podla toho co som nasiel by mali mat tieto brzdovky podobne zlozenie, rozdiel bol len v bode varu.

    • Štěpán Hájíček

      Zdravím,
      důrazně bych doporučil investovat pár korun navíc a použít DOT 5.1 Nejde ani tak o možnou nevhodnost míchání (s tím by snad neměl být problém, DOT 5.1 by měla být "kompatibilní" s DOT 4), ALE…

      Když byly uvedeny na trh brzdy Avid Juicy 3, kolovala v nich kapalina DOT 4 (vyšší modely měly DOT 5.1) a nastal zásadní problém s přehříváním. Proto Avid začal plnit i základní model raději stabilnější brzdovkou DOT 5.1 S ohledem na bezpečí bych tedy určitě doporučil pořídit DOT 5.1

      Když si vzpomenu, jak se mi ve sjezdech na Gardě bez varování propadla až k řídítkům jedna a později i druhá páka… Nechtěl bych to zažít znovu!

  • ypsilonq

    je pravda ze po dlhom zjazde niekedy brzdy celkom "smrdia" a v kombinacii malou expanzkou na elixiroch sa kvapalina moze prehriat celkom lahko. dam tam teda radsej DOT 5.1. diky za radu!