reklama

reklama

TEST – Scott Genius 30

Scott Genius 30 - TestJezdíte rádi mimo silnice, pěkně uprostřed klidné a nikým nedotčené přírody? Rádi si dopřáváte pohodlí vysokých zdvihů, ale nechcete se vzdát svižné až agresivní jízdy? Jezdíte s rodinou po výletech nebo si rádi poměřujete síly na maratonech? S enduro géniem Scott Genius 30 se rozhodně nepřipravíte ani o jedno z toho!

Scott Genius spatřil světlo světa v roce 2004 a v témže roce se dostal do širokého podvědomí díky úspěchu Švýcara Thomase Frischknechta, který na stroji Scott Genius MC vyhrál mistrovství světa v maratonu. Je tedy vidět, že Genius byl stvořen pro rychlou vytrvalostní jízdu v drsném terénu, ovšem užijete si s ním hodně zábavy i při jízdě po horách nebo na lesních stezkách či a pěšinách.
Scott Genius 30 - Test

Osamělý střed

Scott Genius 30 - TestHlavní rámový trojúhelník modelu Genius 30 je vyroben z uhlíkových vláken za využití technologie IMP4, která rámu zajišťuje vysokou tuhost a odolnost vůči vnějšímu poškození. Oproti tomu zadní stavba vsází na klasiku v podobě hliníkové slitiny 6061. Spojením těchto dvou částí vznikla rámová konstrukce, jejíž geometrie polohy jezdce (délka posedu) je poměrně krátká. Tento fakt opticky umocňuje sedlovka s výrazným sklonem, díky níž je střed upevněn na „osamělém“ konci spodní trubky. Při pohledu z boku to skoro vypadá, jako by byl součástí zadní stavby, nikoliv přední části rámu.

Posed jako na koni

Na Scottu Genius máte pocit, že sedíte hodně vysoko, skoro jako na koni. Tedy s parádním výhledem do okolí. Fakticky to nemusí ničemu vadit, jde v zásadě jen o zvyk. Tak jako tak je posed ve výsledku vyveden v celkem sportovním střihu, i proto mi při dlouhých výletech hodně seděl. Měl jsem dokonalý přehled o každé situaci, přitom jsem neměl pocit, že by kolo nějak ztrácelo v otázce obratnosti, spíše naopak. Jak jsem se už zmínil, základní rámový trojúhelník je poměrně krátký, což opticky umocňuje poloha sedlovky. Jejím účelem je vytvořit dostatek prostoru pro centrální mozek přepákovaného jednočepu – tlumič Equalizer 2. Ten si hoví hned nad středem těsně za sedlovou trubkou.

Scott + DT Swiss = Equalizer 2

Tříkomorový tlumič Equalizer 2, který Scott vyvinul společně se světoznámou firmou DT Swiss, se opravdu dá nazvat centrálním mozkem lidstva. Pardon, ne lidstva, ale určitě alespoň tohoto biku. Už jen s ohledem na jeho rozměry a funkci. Tlumič se odlišuje od svých konkurentů hned v několika důležitých bodech. Kromě toho, že má zvlášť oddělené a samostatně nastavitelné objemné vzduchové komory (pozitivní a negativní), je asi nejzajímavějším technickým detailem fakt, že se tlumič v průběhu zdvihu nestlačuje, ale naopak roztahuje.
Scott Equalizer II - Nákres

Jako valčík od Johanna Strausse

Byl jsem tedy hodně zvědavý, v jakém světle se mi v praxi představí. Jeho ladný a elegantní krok, kterým se prezentoval v technických lesních a kamenitých sjezdech, by se dala přirovnat snad jen k valčíku od Johanna Strausse mladšího. Zvládl každou překážku bez problémů, aniž byc;h zjistil, zda jsem ho svou jízdou dostal až na doraz. Tady žádný gumový kroužek na pístnici nehledejte, byl by zbytečný. I Sag, respektive tlak vzduchu ve všech komorách, je třeba nastavovat podle tabulky přímo na těle tlumiče a ladit jej pak už jen dle citu.

Twinlock – zamknout, otevřít, užívat si!

A kolik že to chodí? 150 mm vpředu i vzadu. Sakra, to se bude asi houpat? Nebojte, nebude! Pokud nechcete, pak nemusíte na rovině nebo ve výjezdech bojovat se 150mm zdvihu. Genius a také i jeho bratr se závodní krví – model Spark –, jsou oba vybaveni patentovanou technologií, respektive ovládací páčkou Twinloc. Jinak řečeno, zdvih tlumiče a lockout vidlice ovládáte najednou, navíc přímo z řidítek pomocí jediné páčky. Prvně probereme Equalizer – tlumič může být pomocí Twinlocku přepnut do celkem třech režimů. 1. plný zdvih 150 mm; 2. výjezdový mód (95 mm); 3. zcela zamčeno.
Scott Genius 30 - Test

Sviští jak po strništi

Druhou pozici, která redukuje zdvih, ale zachovává geometrii, jsem si užíval hlavně při výjezdech v terénu. Kolo velice dobře stoupalo a navíc ochotně nabíralo na rychlosti i na povrchu, na kterém bych to rozhodně nečekal. Například na šotolině nebo mezi většími kameny. Zmíněná třetí poloha ovládací páčky znamená nejen úplné zamknutí tlumiče, ale zároveň i vidlice. Rázem tak máte pod sebou pevňáka se vším všudy. Tento mód pro někoho může mít svůj smysl, já ho ale prakticky nevyužil. Proč se nechat naklepávat, třeba i jen na našich krásných českých silnicích, když to i v druhém (výjezdovém) módu sviští jako po strništi.

Delší nohy na přání

Scott Genius 30 - TestPáčka Twinlock tedy slouží jak k ovládáním tlumiče, tak i k zamčení vidlice Fox 32 Talas RL. Jedná se o klasickou vzduchovou vidlici s možností změny zdvihu (Talas), rozdíl proti běžné katalogové verzi je ale v rozsahu nastavení 120 až 150 mm. Standardně tento Talas chodí jen 140 mm, ale pro některé značky vyrábí Fox o kousek vyšší verzi. Každopádně o ladném a citlivém chodu Talase z fabriky modroocasého lišáka, nemůže být snad žádných pochyb. Navíc v kombinaci s takto zajímavým zdvihovým rozsahem. Proto se v terénu nemusíte obávat žádné překážky, snad jen vlastních chyb.

Drží jako přibytá

Ke zvládnutí těžkého terénu v Krkonoších, kde jsem Scotta nejvíce potrápil, mi také hodně pomohla 660 mm široká řídítka Scott Pilot 20 Pro doplněná o gripy s objímkou stejné značky. Ruce si na nich při dlouhých výletech doslova hověly, s jistotou držení také nebyl žádný problém. Gripy se neprotáčely a za mokra na nich držela moje dlaň jako přibitá. Genius svěřil svůj pohybový aparát jednak doktorům ze švýcarské ordinace DT Swiss, potom také specialistům rychlé pomoci z amerického SRAMu. Švýcaři naordinovali zapletená kola DT Swiss XR35, pohotovostní tým zase řadící komponenty ze sady X9 a X7 a rovněž záchranné kotvy v podobě brzd Avid Elixir R s disky průměru 185 mm. Tyto brzdy se nacházejí uprostřed žebříčku modelů Elixiir a jsou vhodné dokonce i pro sjezd či freeride. Takže s nimi bez problémů zastavíte kdekoliv a kdykoliv si vzpomenete.

Zase defekt? To Nic, Nobby Nic!

Tenhle bike jezdí originálně na pláštích Schwalbe Nobby Nic EVO v rozměru 26×2.35“, což nejsou žádné extra „bambule“. Co se týká jízdních vlastností v terénu, tak jsem s nimi byl poměrně spokojen. Bez problémů jsme spolu absolvovali jízdu na značně různorodém povrchu, od šotoliny, přes volné kameny až po bahno. To vše bez výrazných známek ustřelování či pocitu nejistoty. Také v kombinaci se sníženým zdvihem tlumiče na 95 mm držely Nobby Nicky i při svižném výjezdu, nepodkluzovaly a bylo na ně v tomto směru velké spolehnutí. Co se mi ale moc nelíbilo, byl zřejmě až příliš velký důraz na nízkou hmotnost, který se odrážel v dosti malé síle boční stěny a tedy i větší náchylnosti k defektům. Pár sem jich musel lepit. Bohužel, s plášti Schwalbe to nebylo zdaleka poprvé …
Scott Genius 30 - Test

Scott Genius 30 – Resumé

Scott Genius 30 si hoví hezky uprostřed rodinky klasických Géniů. Krom té najdete v nabídce Scottu ještě řadu Genius LT, konstrukčně blízká kola, avšak se zdvihem 180 mm! A to nejsou sjezďáky ani FR mašiny, ale ostrá all-mountain kola! Každopádně zpět k naší „třicítce“, která je nejdostupnější variantou klasického Génia s karbonovým rámem.

Ještě jsem nezmínil jeden konstrukční detail – Isolated Axial Pivot (IAP). Díky němu jsem si mohl hrát zcela libovolně s výškou sedlovky, aniž bych byl omezován čepem procházející skrz sedlovou trubku. Závěrem bych chtěl říct, že jízda ve volném terénu na tomhle biku byla pohodlná, svižná a hlavně, tahle „třicítka“ mě se svými 12 400 gramy po celou dobu testování neskutečně provokovala a přitahovala. Dalo by se říci, že jsem si jí zamiloval…

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
Vzhled, nízká hmotnost a celkové zpracování rámu
Unikátní tříkomorový tlumič a jeho funkce
Ovládání zdvihu tlumiče a lockoutu vidlice jednou páčkou
Ladný chod tlumiče, hloubka jeho zdvihu
Výjezdový mód (95 mm zdvihu) je dost návykový
Obrovský záběr kola – od maratonu po biking v alpách
Vidlice Fox snad nemůže zklamat…
Že by pláště… (Schwalbe Nobby Nic byly opravdu tenoučké a náchylné na defekty)
Vysoký posed – je to ale otázka zvyku a názoru
Výrazný sklon sedlovky – je třeba dobře volit výšku rámu, s každým centimetrem vysunutí se posouváte o kus vzad, výsledkem může být nervózní projev ve výjezdech

Scott Genius 30 - Test

SCOTT Genius 30
Rám Genius karbon, IMP4 technologie, HMF NET/Zadní stavba Alu 6061 Double Butted
Vidlice Fox 32 Talas RL (zdvih 120-150 mm)
Tlumič Scott Equalizer 2 (zdvih 0-95-150 mm)
Řazení SRAM X.7 Trigger
Přehazovačka/Přesmykač SRAM X.9/SRAM X.7
Kliky Sram X.9 3.3/GXP (44/33/22 zubů)
Pláště Schwalbe Nobby Nic EVO (26×2.35″)
Zapletená kola DT Swiss XR35 Disc
Řídítka Scott Pilot 20 Pro/2014 Alloy, 660 mm
Brzdy Avid Elixir R (disky 185/185 mm)
Hmotnst 12,4 Kg (velikost L, bez pedálů)
Cena 94 490 Kč

Scott Genius 30 Geometrie

*Více informací, detailní popis výbavy, geometrii použité technologie atd. to vše najdete na stránkách www.scott-sports.com

FOTO: Ondra Kinkor

Zpět na začátek