Mondraker Foxy – TEST

Mondraker Foxy TESTKdyž jste byli ještě malí špunti, dost možná jste za sebou tahali nějakého toho kačera, ale to si už asi nepamatujete. Ovšem na tohoto kačera jen tak nezapomenete. Řeč je o stroji Mondraker Foxy, který nebudete tahat za svými zády, on potáhne vás!

…ledaže byste ho na zádech tahat vyloženě chtěli, vynést ho někam na kopec a pak se spustit hravě dolů…

…a jestli tvrdošíjně hledáte v názvu toho kačera, tak vložte název Mondraker do překladače a začněte umazávat písmena zepředu a zezadu a jistě se k němu propracujete…

DRUHÝ POHLED – ŠTĚPÁN HÁJÍČEK
Je to vskutku nevšední stroj, ať již hovoříme o jeho vzhledu, zajímavě řešeném odpružení nebo funkci v terénu. Jako zapálený technokrat mám rád sofistikovaná řešení zadního zavěšení, která díky využití běžných mechanických pravidel a zákonů zvládnou nahradit složité olejové systémy uvnitř tlumičů s tisícem páček a koleček. Ostatně Mondraker Foxy, v jehož sedle jsem strávil jedno příjemné odpoledne, pouze potvrdil moje přesvědčení…

více…

Switch back – Španělská značka Mondraker je na trhu již deset let a po celou dobu nabízí kola určená jezdcům vyznávajícím jízdu po horách a ve volném terénu. V České republice se poslední dobou stroje Mondraker dostávají do širšího povědomí jezdů především díky popularitě sjezdového modelu SUMMUM. V produktové nabídce této španělské značky ale najdeme i řadu dalších modelů, které jsou na mezinárodním webu mondraker.com příkladně rozčleněny do jednotlivých kategorií podle stylu jízdy: DOWNHILL | FREERIDE | ENDURO | XTREM ENDURO | ALL MOUNTAIN | TRAIL | XC PRO | SPORT…
K praktickému odzkoušení na českých cestách a pěšinách jsme si vybrali all-mountain model Mondraker Foxy, který je nejdostupnější variantou z tříčlenné rodinky nesoucí toto jméno (dvě vyšší verze – Foxy R a Foxy RR).

Bitkař s váhou atleta

Mondraker je oblečen do perfektně padnoucího černého perleťového sáčka s modrou kravatou. Decentní a vkusné, žádné ulítlé disco ani punk. Důležitější ovšem jak, se tento fešák umí chovat ve společnosti… Když se mi prvně dostal pod ruku, ohromila mě jeho váha – v kontrastu ke vzhledu svalnatého pouličního rváče mi reálná zkušenost napovídala cosi i nízkých váhových kategorií šlachovitých boxerů. Skoro jakoby neukrýval pod kabátem zohýbané hliníkové tyče ze slitiny slitiny 6061 T6, ale jen karbonové proutky…

*Zahýbejte si černou tečkou na stupnici vpravo, ať vidíte jak ZERO systém funguje…

ZERO = To není žádná nula!

Ještě na skok ze společnosti do dílny. Značka Mondraker vyvinula a již nějaký čas používá svůj vlastní systém zadního odpružení nesoucí označení ZERO. Pro doplnění, jeho základy byly položeny již v roce 2006. Nejde přitom o žádnou NULU, jelikož za tímto projektem stojí věhlasná jména – César Rojo (vedoucí vývoje Mondrakeru, který dříve pracoval na vývoji strojů KTM pro soutěže Moto GP) a dvojnásobný světový šampión Fabien Barel.
Mondraker-Foxy-TEST-10

Pojďme si zaplavat

ZERO představuje jedno z řady pojetí čtyřčepových zavěšení s virtuálním bodem otáčení, kdy zadní stavbu tvoří pevný trojúhelník, který je spojen s přední částí rámu dvěma vahadly. Podstatným prvkem, který toto řešení odlišuje od většiny ostatních, je plovoucí uchycení tlumiče. Ten se neopírá o pevnou část rámu, ale je na obou koncích usazen v pohyblivých vahadlech. Díky tomu je v průběhu zdvihu stlačován z obou stran. A pak bychom mohli začít řešit pohyb virtuálního čepu, ale to by byla zase jedna dlouuháá přednáška…
Mondraker-Foxy-TEST-11

ZERO = nulové ztráty

O výtečné funkci systému ZERO mě přesvědčila hned první jízda zahrnující jak kus asfaltu, tak i základní terénní prověrku. Již z letmé zkušenosti bylo patrné kvalitní vybalancování sil vznikajících šlapáním a přicházejících od terénu. Záběry do pedálů byly vždy doprovázeny jistou odezvou bez zbytečných ztrát, přitom bylo znát, že tlumič je schopen reagovat již na malé nerovnosti. Takováto stabilita odpružení je velké plus jak při šlapání do kopců, tak i při svižné sportovní jízdě po rovině.

Šlápnul si na žvejku?

Práci zadní stavby zabezpečoval tlumič z dílny RockShox – základní model Ario RL –, před světem venku částečně ukrytý v hliníkové kleci tvořící spojnici spodní a sedlové trubky, který v náročném terénu ochotně využíval prakticky celou svou zdvihovou kapacitu (140 mm na zadní ose). Zvláštností byl jeho poněkud „tahavý“ projev, něco jako když se botou přilepíte na žvýkačku. Tento efekt byl ale patrný hlavně při zkoušení odpružení „na sucho“. V terénu se nijak zásadně nebo dokonce negativně neprojevil.

Kámen a liška

Mondraker-Foxy-TEST-07Protikladem tlumiče byla vidlice Fox 32 Alps series RL. Že vám tento název nic neříká? Není se co divit! Jedná se totiž o málo známou montážní variantu, která se od svých běžně prodávaných bratří poměrně zásadně liší tvarem a zpracováním, vnitřnosti by ale měly být víceméně stejné. Nechci tu machrovat, taky jsme jí viděli poprvé… Zdvih plně korespondoval se zadní partií – 140 mm. Fox každopádně potvrdil, že patří mezi nejlepší, takže i tato OEM vidlice s otevřenou olejovou lázní pracovala snad až na 120%. V terénu byla náležitě aktivní a citlivá a i bez donucovacích prostředků dokonale využívala svůj zdvihový potenciál od kraje ke kraji. Při jízdě do kopce jsem ale raději využíval služeb lockoutu, kdy po uzamčení zůstávalo k dispozici zhruba 10 mm aktivního zdvihu. To bylo velice příjemné, zvlášť při terénních výjezdech.

Džus s prošlou dobou spotřeby…

Když se ještě na skok vrátím k prvním zkušenostem s Mondarkerem Foxy, tak musím přiznat, že jsem se trochu zpotil na čele, když jsem zaznamenal „historické“ brzdy Avid Juicy 3. Vzpomněl jsem si na zážitky před pár lety, kdy mě tyto brzdy v delších sjezdech slušně potrápili – nebrzdily a přehřívaly se. To bylo ale na malých 160 mm kotoučích. Tady byly dvě placky průměru 185 mm, které Foxíka krotili jistě a spolehlivě. Příjemně tvarované páky byly ukotveny na 660 mm širokých řidítkách Ride znovuzrozené značky RaceFace. Úchop byl pro mě docela úzký, osobně bych pro AM bike vybral spíše širší model pro více pohodlí a lepší ovladatelnost kola. Dalším prvkem promlouvajícím do ovladatelnosti byly pláště Wolverine Sport s rozměrem 2.2“ od firmy WTB. Pláště s poměrně nízkým přesto zubatým vzorkem byly dobrým sluhou hlavně na suchých površích a lesních cestách, kde s nadšením předváděli své přednosti – rozumný valivý odpor a velice solidní záběr.
Mondraker-Foxy-TEST-17

IFD = integrované uchycení přesmykače

Zajímavým detailem v celém řadícím systému bylo, že vše obstarávala sada X7 od SRAMu až na přesmykač. Ten obsadilo Shimaňácké SLX-ko. Důvod? Přesmykač není chycen klasickou objímkou, ale našroubován přímo do úchytu v rámu. Toto spojení, které vzešlo ze spolupráce Mondrakeru a Shimana nese označení IFD (Integrated front derailleur). Řešení IFD směřuje k pevnějšímu spojení rámu a přesmykače a rovněž by mělo přispívat také k optimální funkci systému ZERO. Díky IFD je viditelný další detail spojený s touto technologií, tedy že tlumič a vahadla jsou posunuta více na levou stanu rámu, aby zůstal dostatečný prostor pro převodníky. Toto posunutí jsem na první pohled nepostřehl, ovšem pohotové a ladné změny převodů se přehlédnout nedaly.

Mondraker Foxy – resumé

Ze začátku jsem si s mladým španělem nebyl moc jistý, jelikož jsem nevěděl, co přesně mám od něj očekávat. Ovšem po několikátém švihu v terénu jsme se skamarádili a přírodou jsme ujížděli jako jedno tělo a jedna duše. Terén je pro něj skutečným domovem, kde dovedl ukázat své přednosti a funkčnost systému ZERO. Jak by také ne, když svých 140 mm dokázal aktivně využít do posledního milimetru kdykoliv to jen bylo třeba. Přitom ale nerušil nechtěným houpáním a neotravoval pocitem opakovaného šlapání do bláta. Při velice rozumné částce, za kterou je Mondraker Foxy k mání, dostanete skutečně plnohodnotný nástroj vhodný pro mnoho způsobů využití od večerních vyjížděk po práci po skutečná horská dobrodružství alpských expedic.

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
Zajímavý design
Funkčnost odpružení ZERO – stabilita/aktivita
Příznivá celková hmotnost kola
Zajímavé a funkční ukotvení tlumiče a přesmykače
Geometrie odpovídající AM zaměření
Není to žádná tuctovka
Modernější brzdy Avid Elixir, by kolu slušeli víc
Řídítka RaceFace Ride by mohla povyrůst – základ 660 mm

Mondraker-Foxy-TEST-03

*Mnoho zajímavých informací o značce, kolech a technologiích Mondraker najdete na mezinárodním webu mondraker.com geometrii na stránce modelu Mondraker Foxy a potom tu jsou ještě stránky českého obchodu Katmar, kde najdete rovněž základní informace, ceny a přehled všech dovážených kol Mondraker. A ještě jsem zapomněl – vše o systému ZERO na samostatné stránce zerosuspensionsystem.com

Mondraker Foxy
Rám FOXY STEALTH ALLOY 6061 T6, ZERO SUSPENSION SYSTEM
Vidlice Fox 32 Alps Series(zdvih 140 mm)
Tlumič RockShox ario RL (zdvih 100 mm)
Řazení SRAM X.7
Přehazovačka/Přesmykač SRAM X.7/Shimano SLX
Kliky Sram S1000 3.3 (44/33/22 zubů)
Pláště WTB Weirwolf (26 x 2,3″)
Zapletená kola DT Swiss X445d/OnOff
Řídítka Race Face Ride – 660 mm
Brzdy Avid Juicy 3 (185 mm disky)
Cena 49 990 Kč

FOTO: Ondra Kinkor

Zpět na začátek

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Danny

    Jen doplnění – na rok 2012 má tohle kolo Elixíry a 710 řidítka… 🙂 A i mně přijde jako zajímavej bajk zejména v Foxy R a RR variantě…

  • B.F.G.

    Já sem asi malinko nechápavej, ale když se tak ten model dívám a hýbu s ním, v čem je to lepší než jednočep? Vypadá to, že spodní rameno a zadní stavba se vzájemně nenatáčí… Navíc se podle simulace zdá, že je zdvih velmi progresivní a že sag 35% ve skutečnosti odpovídá 50% dráhy (zdvihu) zadního kola. Tak jak je to teda v reálu? Pokud jako na modelu, tak je na kole jeden čep zbytečně:)

  • To B.F.G.:

    ad 1) Máš pravdu, na tom modelu není moc vidět, že by se dole něco hýbalo, otáčelo. Ale určitý pohyb tam je. Ostatně, to samé se vyčítá i Maestru u Giantu (jakože o chlup lepší jednočep…). Ať je to jak chce, v terénu to maká krásně. Jak píšeme oba, šlápneš a jedeš, přitom je to pěkně citlivé a aktivní. Vždy jde o to, jak se to udělá. Jednočepy od RB (nejen řada IQ) fungují také skvěle. Tohle kolo jde prostě jinou cestou…

    ad2) S tím Sagem to vážně na té animaci vypadá, že tlumič zasedneš do půlky a konec zdvihu je ultra-progresivní. Opět, zkušenost z praxe říká trochu něco jiného. Zdvih využívá tohle kolo aktivně a prakticky celý. Sag jsme nastavili normálně podle kroužku na tlumiči a neřekl bych, že by se kolo až tak ponořilo?!