Do nitra vidlice Cannondale Lefty

Cannondale Lefty - rozborkaAsi se najde jen málo takových, kteří by neznali unikátní jednonohou vidlici Cannondale Lefty. Různí lidé mají na její konstrukci, vzhled nebo funkci různé názory – fascinuje ale snad všechny milovníky cyklistické technicky. Zajímá vás také, jak tato vidlice vypadá uvnitř, jak TO celé funguje? Stačí číst dál…

Historie cyklistické techniky nás učí, že jen málo z revolučních a mimo hlavní proud výrazně vybočujících řešení najde v reálném světě své pevné místo, aniž by to znamenalo pokulhávání na okraji zájmu a samotné existence vůbec. Příkladů by se našla celá řada, stejně tak ale i jedna výjimka, která potvrzuje toto pravidlo. Příkladem za všechny je jednonohá vidlice Cannondale Lefty.

Pružina v hlavě, pružina v noze

Cannondale Headshok 1996Při krátkém pohledu přes rameno je třeba připomenout, že Lefty nepřišla do světa terénní cyklistika jako blesk z čistého nebe, ale je přímým potomkem jiného konstrukčního řešení předního odpružení – vidlice Cannondale HeadShock. Ta byla představena již v roce 1992 a disponovala zdvihem 50 mm. Uběhlo dalších osm let a HeadShok si nejenom stále držel své postavení na trhu, ale naopak se dočkal dalšího evolučního stupně, právě v podobě vidlice Lefty.

Hlava mu byla malá

Vnější provedení se zásadně změnilo, konstrukční základ ale zůstal stejný. A to až do dnešních dní. Vidlice HeadShok alternovala klasické kluzáky integrací pohyblivé části ukryté z velké části do hlavové trubky rámu. To mělo samozřejmě svá omezení, především z pohledu velikosti zdvihu. Proto se HeadShok zastavil na úrovni 80 mm. Lefty ale tato omezení nezná a aktuálně najdete v nabídce Cannondale modely se zdvihem až 140 mm.
Test Cannondale Flash 29" 3

Kdes nechal nohu?

Cannondale Lefty MAX 140Zatímco původní HeadShok vzhledem nijak radikálně nevybočoval z řady, mnozí nezasvěcení si dost možná ani nevšimli prachovky pod hlavou a tuto vidlici považovali za pevnou, Lefty je na tom radikálně jinak. „Kdes nechal nohu?“ „Ta vidlice je nějaká divná!“ „Nechybí vám na tom kole něco?“ Na takové a podobné otázky si majitelé Lefty prostě musí zvyknout. Její jednostranná konstrukce se přitom opírá hned o několik prvků. Jednak je to vnitřní řešení samotného odpružení, o kterém bude řeč dále, zadruhé pojetí vnější konstrukce.

Dva kusy hlavou dolů

Tělo Lefty tvoří vlastně jen dva díly. Zaprvé, horní noha je vyrobená v jednom kuse s dvojicí korunek. Ano Cannondale Lefty je v principu dvoukorunka! Druhou část tvoří spodní noha, jejíž neoddělitelnou součástí je zase osa předního náboje. To ale nejsou všechna tajemství Lefty, další specialitou je konstrukce up-side-down (vnější horní noha je pevná, do ní se zasouvá spodní kluzák). Díky všem těmto technickým benefitům se vidlice Cannondale Lefty může chlubit vysokou konstrukční tuhostí a hlavně nesrovnatelně nižší hmotností, v porovnání s dvounohou konkurencí. Důkazem budiž tento údaj – Lefty se zdvihem 140 mm se ve vrcholném karbonovém provedení dostává s hmotností pod 1,3 Kg! V tomto směru zkrátka nemá konkurenci!

Kde je zakopaný pes?

Kouzlo toho, že namísto dvou nohou vidlice, jak je používá drtivá většina konkurence, stačí Cannondalu HeadShock a Lefty jen jedna, je ve čtyřhranném provedení oné jediné nohy. Přesněji řečeno, nejedná se o trubku s čtyřhranným profilem, ale o klasický kruhový průřez, do něhož jsou vyfrézovány čtyři ložiskové dráhy. A zde se dostáváme k dalšímu zásadnímu rozdílu oproti konkurenci. Žádná kluzná pouzdra, jako v případě konvenčních vidlic, ale jehlová ložiska jsou tím, co Lefty a staršímu HeadShoku umožňuje hladký pohyb nahoru a dolů.
Cannondale Lefty -BnR Garage

Jak tedy vypadá Lefty zevnitř?

Výlet do nitra této netradiční vidlice (konkrétně Cannondale Lefty PBR – 100 mm) nám zprostředkoval zkušený firemní mechanik Ladislav Šimerle z Aspire, specializující se na kola a díly Cannondale. Při návštěvě prezentace novinek 2012 si na mě udělal chvilku čas, pozval mě k sobě do dílny, abych mohl na vlastní oči uzřít a zároveň i zdokumentovat, jak se rozebírá Cannondale Lefty.

DOMA TOTO NEZKOUŠEJTE!!!

To není vtip! Rozebrat Lefty, jak jsem tomu byl svědkem, není vůbec snadné. Ještě náročnější je její kompletace! Tím chci říct, toto NENÍ SERVISNÍ NÁVOD! Ale jen článek osvětlující, jak TO celé funguje a vypadá zevnitř.

Kdy se začnou sypat ta ložiska?

Postup demontáže se v první fázi příliš neliší od podobných procesů konvenčních vidlic. Povolit pár šroubů, matic, závitů a vyjmout vrchem celou olejovou patronu. To pravé dobrodružství začíná až ve chvíli, kdy se chcete dostat k ložiskům a jejich drahám. Mechanik s Aspire, poté co povolil a částečně stáhnul prachovku na jediné noze, nějaký čas „lovil cosi“ uvnitř vidlice pomocí sady speciálně upravených dlouhých jehlic – uvolňoval jednotlivé jistící podložky. Po chvíli této chirurgické práce se začaly objevovat samotná ložiska. Pokud si myslíte, podobně jako já donedávna, že se nám pak najednou do dlaní a na zem začala sypat jednotlivá jehličková ložiska, musím vás zklamat. Ložiska jsou efektivně uložena v plastových vodítkách, které tvoří čtyři ložiskové „pásky“.
Cannondale Lefty -BnR Garage

Co vše lze vyměnit?

Zajímavé rovněž je to, že tyto ložiskové pásky neběhají „jen tak“ po vnitřní a vnější části vidlice, ale každé má své dvě samostatné vyjímatelné ložiskové dráhy. Ty tvoří dva delší ocelové plíšky. Usadit celé toto „soukolí“ společně do vidlice není nic snadného, ale má to jasný účel a motiv. Pokud by zde nebyly samostatné ložiskové dráhy, mohlo by snadno dojít k opotřebení kontaktních ploch. Takto, v případě, že se do nitra vidlice dostanou nevítané nečistoty a zanechají tu po sobě menší či větší nepořádek, je možné vše snadno vyměnit a vidlice bude opět jako nová.
Cannondale Lefty - BnR Garage

Pro představu si vezměte propisku…

A to je vlastně celé kouzlo Cannondale Lefty, stejně jako staršího řešení HeadShok. Ještě bych snad zmínil fakt, že ložiskové pásky nejsou při pohybu vidlice (stlačení/roztažení) nehybně na místě, ale jezdí sem a tam jako malé vláčky. Je těžké si to představit? Mám na to jednu pomůcku – vezměte si propisku, uchopte jí mezi dlaně a pohybujte jednou rukou nahoru a dolů. Krásně uvidíte, jak propiska, zastupující ložiskový pásek, cestuje nahoru a dolů. Daří se? Ano. Tak teď vidíte názorně, co se děje uvnitř Lefty!
Cannondale Lefty -BnR Garage

Kde se vzala, tu se vzala!

Jedna z oblíbených hlášek říká, „vše už tu jednou bylo!“ Ano, tak je to i v případě vidlic Cannondale HeadShok a Lefty. Možná to tak vypadá, ale nejsou to vyloženě původní a originální nápady pánů z Cannondale. Pokud to, co jsem slyšel, je pravda, tak řešení čtyřhranné nohy s jehlovými ložisky najdete na podvozku dopravních letadel Boing! Samozřejmě ve výrazně větší podobě. Nevěříte? Zapátrejte na webu nebo se zeptejte leteckého technika, případně historika. Pokud se dopátráte nějaké zajímavé informace nebo data první realizace, nebuďte skoupí na slovo a podělte se o získané informace také s námi. Pole KOMENTÁŘE pod každým článkem na takové doplnění dychtivě čeká 😉

*Stále nevěříte, že je vidlice Lefty až tak moc výjimečná? Podívejte se na toto video, záznam z prezentace vidlic Lefty, kde vám Larry Westney, Product Marketing Manager Headshok, názorně předvede, v čem je rozdíl! A jak velký je to rozdíl…

*A pak tu máme ještě jedno kratší video s pár záběry z terénu…

FOTO: Štěpán Hájíček

Zpět na začátek

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Václav

    Ahoj. Jen maličkost. Na kole nemáme ozubené kolečka, ale řetězové kolečka.
    🙂 Vašek

  • antonmária bormentaľ

    nevznikne pri takejto 1-nohej vidlici, pri riadení tendencia ťahania do jednej strany -na ktorej sa noha nachádza?

    • Trošku ano, ale je to jen poměrně slabý efekt na který si člověk brzy zvykne.

      • antonmária bormentaľ

        Vďaka za odpoveď.