Ibis Ripley 29 – PŘEDSTAVENÍ

Ibis Ripley 29 - představeníNa veletrhu Eurobike bylo všude novinek, až zrak přecházel… Přesto nebo spíš právě proto se najdou značky, které odhalení svých pokladů chystaných na sezónu 2012 pro jistotu o chvíli odložili. Jednou takovou je Ibis a jeho novinka Ripley 29 – 120 mm 29“ full s radikálně novou generací závěsu DW-link!

Ibis, značka z dob počátků hnutí MTB, která se před několika lety po „nucené“ přestávce vrátili znovu na scénu, doposud nabízela několik málo fullů, respektive pouze jeden model ve vícero mutacích – Ibis Mojo, Mojo SL, Mojo SL-R, Mojo HD, Mojo HD-140. Nyní přichází zásadní změna!

Novinka Ripley 29 je v mnoha ohledech revoluční. To jak pro samotnou značku Ibis, tak i ze zcela obecného hlediska. V první řadě se jedná o první 29“ model tohoto výrobce, navíc je to rovnou full s lákavým „trail až enuro“ zdvihem 120 mm. V druhé řadě pak s tímto modelem je světu představena zcela nová generace víceprvkového zadního závěsu (tzv. virtuál) DW-link. Pro doplnění, systém DW-link díky dostupné licenci využívají i další značky jako například Turner a Pivot.
Ibis Ripley 29 - představení

Každopádně příběh Ibisu Ripley 29 se začal odvíjet již v roce 2008, když se pánové z vedení rozhodli, že by bylo vhodné řadu modelů Mojo doplnit, ideálně o 29“ model. Sepsali si tedy základní požadavky (100 mm zdvihu, efektivita, nízká hmotnost, výkonné odpružení, jisté řazení na převodnících, dostatek prostoru okolo zadního kola atd.) a vypravili se za Davem Weaglem (autor závěsu DW-link) a zeptali se ho, zda by něco takového dokázal navrhnout a sestrojit.
Ibis Ripley 29 prototype

Souhlasil a následně se zavřel na delší čas do své vývojové laboratoře (pravděpodobně garáž někde v kalifornii). Trvalo nějaký čas, než se to vše ukutilo, mezitím se ale poněkud změnila situace na trhu plně odpružených 29 biků. „Není 100 mm málo?“, ptali se sami sebe pánové z Ibisu. „No, na dnešní dobu už asi jo“, sami si taky odpověděli. „Stovka je dobrá tak na světový pohár v XC, chce to vyšší zdvih, aby s tím kolem byla opravdu radost jezdit v pořádném terénu…“ Zhruba takové úvahy vedly k další návštěvě pana Weagla, který na nově nastolené požadavky opět kývnul.

Bla, bla, bla… No a dnes je tu před námi Ripley 29. V jeho případě použitá nová generace systému DW-link vychází ze stejné filosofie jako původní řešení – systém s virtuálním bodem otáčení, který využívá služeb dvou kratších vahadel –, provedení je ale zásadně odlišné. Místo klasických vahadel vstoupila do hry dvojice excentrických čepů integrovaných do rámu, respektive do sedlové trubky. Pohyblivý můstek spojující zadní stavbu a tlumič je pouze drobným a v dnešní době poměrně populárním pomocníkem, který umožňuje snadno zachovat celistvost sedlové trubky a tedy i dostatečný rozsah výškové nastavitelnosti sedla.
Ibis Ripley 29 - představení

Neodpustím si malou poznámku, že takovéto řešení (excentry místo vahadel) možná bude v budoucnu celkem rozšířené, jelikož s obdobným nápadem nedávno přišla značka Yeti v podobě nového modelu SB-66. Zde je ale excentrem nahrazeno jen jedno z vahadel. Ibis, potažmo Dave Weagle, jde v tomto směru ještě o kus dál.
Ibis Ripley 29 - představení

Tak, a než si prohlédnete galerii a pustíte video, kde je krásně vidět, jak to celé funguje, ještě pár rychlých technických údajů:

– 29“ kola
– 120 mm zdvihu zadní osy (nová generace DW-link)
– určeno pro vidlice se zdvihem 120 až 140 mm
– excentrická kluzná karbonová ložiska
– rám vyroben z karbonu (monocoque)
– kónická hlava (taper, Cane Creek AngleSet & Chris King InSet compatible)
– tlumič Fox Float RP23, Adaptive Logic Boost Valve, Kashima coating
– střed BB92/Press GXP style
– zadní osa 142mm Maxle
– Post Mount karbonový úchyt zadní brzdy
-přesmykač montovaný přímo na zadní stavbu
– 4 velikosti (S, M, L, XL)
– hlavový úhel 71° (120mm vidlice)/ 69,5° (140mm vidlice)

*Na stránkách www.ibiscycles.com najdete vše hezky pohromadě, samozřejmě v angličtině. Rozhodně se ale podívejte na obrázky a povídání o prototypu!

Zpět na začátek

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky