Ellsworth Truth sst.2 – TEST

Ellsworth Truth - TestChcete znát pravdu o Ellworthu Truth? Pravdou je, že se aktuálně jedná o jeden z posledních čistě hliníkových závodních XC biků s plným odpružením. Přitom se už šušká, že i Tony E. se bude muset začít kamarádit s pryskyřicí a uhlíkovým vláknem… Tak rychle, rychle ať si ten hliník ještě stačíme užít.

Rychle… Ono to na tomto kole vlastně ani jinak nejde. Měl jsem ho půjčené jen na pár dní. Vyzvedl jsem si ho z kraje týdne a ve čtvrtek už musel být zpět, jelikož se s ním Franta z 03Probike chystal na závody. I když mi dnes již nervozita na startu a přetahování se s houfem extrémně motivovaných borců na uzoučkém singletracku nic neříká, tak to vlastně chápu. Když sedíte na takové raketě, brzy vás přestane bavit soupeřit jen sám se sebou. Chce to buď sparring partnera nebo prostě nějaké konkurenty na trati. Kolik jich bude, to už je na vás.

Ellsworth SST Diagram

Precizní obrábění

Zpět ale k samotnému kolu. Před námi nyní stojí nejposlednější generace tohoto závodního stroje, který využívá standardní XC zdvih 100 mm. Označení sst.2 znamená důkladnou a precizní práci s tvarem a profilem každé trubky (SST = Shaped, Swaged and Tapered tube set, česky – Tvarovaná, kovaná a kónická sada trubek). Nejlépe je to vidět na obrázku. Jednotlivé trubky mění svůj průřez, tvar a profil a to nejen v podélném směru, ale také při pohledu v řezu. Zkrátka to, co jiní řeší vrstvením a různým skládáním uhlíkové pleteniny, Tony Ellsworth zvládne detailním obráběním hliníkového základu.

Sexy velká ložiska

Hádám, že pokud budete mít Truth doma, asi nebudete rozřezávat trubky podélně a příčně, abyste si mohli vychutnat do detailu sst.2 profilování a hrátky s proměnno sílou stěny. Ono ale stačí přejet okem nebo prstem vnější tvary a srdce nejednoho milovníka kovoobrábění začnou svrbět prsty. Ellsworth Truth, zejména jeho přední část, je plná jemných decentních křivek a oblouků, které vhodně doplňují více či méně výrazné hrany. Když přejdete okem k zadní části, respektive k černému vahadlu, najdete jednak stopy po CNC frézování, ale také velká ložiska Sex Pins s průměrem 12 mm, které spojuje jediný šroub. Méně hmotnosti, snazší servis a vyšší tuhost. To jsou popisované vlastnosti tohoto „sexuálního“ řešení.
Ellsworth Truth - Test

Kde až je ten čep?

Samotné rameno pak je jednou z klíčových součástí Tonyho originálního závěsu ICT (Instant Center Tracking™). Ač se na první pohled zdá podobné jako řada jiných nezávislých závěsů, tak rozdíl tu je. Jinak by Tony nemohl ani vlastnit mezinárodní patent. Klikněte si na odkaz v textu a dozvíte se víc. Každopádně kouzlo celého systému spočívá ve specifické sestavě ramen, která posouvá virtuální střed otáčení celé zadní stavby poměrně daleko před kolo. Šlapání tak nemá možnost ovlivnit funkci odpružení, které je tak skutečně nezávislé a vždy plně aktivní.
Ellsworth ICT

Skok do jiné dimenze

To jsem se zase nechal jednou unést rozborem teorie… Praxe je ale minimálně stejně tak zajímavá. Přitom se musím ještě z kraje přiznat, že pro mě byl docela slušný šok, když jsem po dlouhé době usedl na kolo, které nemělo 29“ kola a ani zdvih vyšší jak 150 mm! 100mm šestadvacítka atletického ražení my přišla najednou neskutečně živá, vlastně až dost nervózní. Byl to ale naštěstí jen první dojem způsobený výrazným skokem mezi kategoriemi.

Kamenům se musíš vyhnout

Když jsem si pochvíli zvykl na živost projevu řízení, začal jsem si postupně užívat ten pocit, že si s tímhle kolem můžu dělat naprosto vše, co chci. Je to zkrátka jiný druh jízdy, najednou máte prostor ale zároveň i potřebu pečlivě vybírat stopu v náročných pasážích, přičemž vaší volbu kolo ochotně akceptuje a bez nejmenších protestů plní všechny vaše pokyny. S Ellsworthem Truth jsem si užil jednu parádní vyjížďku na trailech okolo Rokycan, kde už jsem dlouho nebyl. Pravda, v nejtěžších sekcích při sjezdu z vrcholu Žďár skrz kamenité vymleté koryto jsem si nepřipadal úplně jistý. Najednou jsem si ale uvědomil, jak je zábavné objíždět jednotlivé kameny a pečlivě studovat cestu před sebou, abych byl schopen jednotlivé sekce vůbec projet. S jiným kolem bych si vůbec nevšiml, kolik tu těch kamenů a kořenů vůbec je. Truthu přitom skládám velikou poklonu za to, že mě takovou sekcí bezpečně provedl bez jediného většího zaváhání.

Proč jezdit rovně?

Každopádně to jsem si trochu „zapřeháněl“ a začal si plést závodní kolo s expedičním. Na druhou stranu tratě i jen domácích maratonů nejsou vždy procházkou růžovou zahradou. Když zavzpomínám na takový Beskyd Tour, tak závodní kolo musí zvládnout i takto těžké sekce. Ano, Truth je pokořil, ale oběma se nám lépe dýchalo na o stupeň méně divokých lesních stezkách a pěšinách. Tam jsme si to spolu maximálně užívali. Hnát se plnou rychlostí po pořádně spletitém singletracku, to je s Ellsworthem skutečný zážitek. Rychlost a přesnost ovládání, tuhý základ podpořený silnými výplety Crankbrothers Cobalt – kdo by na takovém kole jezdil rovně?
Ellsworth Truth - Test

Modrou páčku ulomte!

Obdobný koncert jsem zažíval na každém metru i z pohledu odpružení. Na tomto kole je opravdu mimořádně dobře znát, že systém ICT opravdu funguje tak, jak říkají firemní materiály. Tentokrát jsem se na modrou páčku ProPedal na tlumiči podíval opravdu jen jednou, to když jsem před jízdou kontroloval, zda je kompresní tlumení otevřené. Bylo, a tak i zůstalo! Promyšlená konstrukce totiž nepotřebuje žádné další berličky a nabízí stabilní a jistý záběr za všech okolností. Šlápneš – jedeš! Žádné prodlevy, propady ani nic podobného. Přitom bylo znát, jak zadní stavba v terénu aktivně pracuje. Nejen na rovině nebo z kopce, excelentní je její funkce také v rozbitých výjezdech.

Vyhrabat se na Lopatu

Najděte si na mapě zříceninu hradu Lopata poblíž Starého Plzence. K ní vede jeden sice kratší, přesto však luxusní výjezd po kořenech a kamenech. S Ellsworthem Truth bez problému. Limitem byly jen pláště Continental Race King, které občas proklouzly na slizkých kamenech a kořenech pokrytých vodou nacucaným mechem. Když našly alespoň nějaký opěrný bod, tak se hezky zakously a posouvali mě metr za metrem výš a výš. Zadní kolo se přitom ani na chvíli neodlepilo od země, tedy pokud jsem jej k tomu záměrně nepopíchnul.

Rezerva pro případ nouze

Docela mě překvapilo, že přestože jsem cítil, jak zadní odpružení poctivě a aktivně pracuje, tak ani po průjezdu tím největším peklem se kontrolní kroužek nedíval příliš zblízka na konec pístnice. Vždy si nechal solidní odstup. Na jedné straně mi přišla škoda, že zůstává určitá část zdvihu bez využití, na straně druhé to vlastně ale nemusí ničemu vadit. Rozhodně jsem neměl pocit, že by byl krok zadní stavby nedostatečný. Takhle navíc máte vždy ještě rezervu, kdyby došlo na nejhorší.
Ellsworth Truth - Test

Pevná jako sekvoj

Skoro bych zapomněl na vidlici, ikdyž co k ní napsat? Fox s tapered (kónickým) krkem a 15mm pevnou osou je tuhý jak vzrostlá sekvoj vždyzelená a po funkční stránce ji není absolutně co vytknout. Je poměrně stabilní, přitom dostatečně citlivá a aktivní. V provedení RLC si ji můžete ještě doladit dle potřeby, buď kolečkem pro samostatné nastavení pomalé komprese (low-speed compresion) nebo tvrdosti lockoutu.

Pro milovníky anglické královny

Mimořádnou parádičku a lahůdku pro milovníky poctivé frézařiny, anglické královny a tak podobně, jsou brzdy Hope Tech X2 v limitované edici v černé barvě se zelnými doplňky. Jedna věc je jejich dokonalé zpracování, druhá pak fantastická funkčnost. Oboje snad naprosto dokonalé, alespoň z mého pohledu. Chápu, že ne každému se musí líbit, každopádně fungují parádně. Odvrtaná páčka perfektně padne do ruky, navíc drobné otvory v místě, kde se pohodlně usídlí váš ukazováček, působí, vedle redukce hmotnosti, rovněž protiskluzovým efektem. Dávkování je precizní, výkon na XC kolo s „malými“ kotouči (160 mm) plně dostačuje a ještě tam je určitá rezerva.
Ellsworth Truth - Test

Nejprve BPC, potom Reach

Parádní a do detailu dotažené je seřizování páky. Ideální je si v klidu zatočit jedním a pak druhým kolečkem, abyste dobře pochopili, jak celý systém funguje. Kolečko s nápisem Reach hýbe se samotnou pákou a tak ji můžete snadno přiblížit nebo oddálit od řídítek podle délky vašich prstů. Druhé kolečko (BPC) na první pohled také pohybuje celou pákou, ale pozor. Tady se mění vlastně doraz páky a při pohledu z blízka je vidět jak se zasouvá nebo vysouvá ovládací píst do těla. Ideální postup nastavení – kolečkem BPC nejprve nastavit délku samotného kroku, pak již jen jednoduše doladit vzdálenost od řídítek (Reach).

Čas se nachýlil…

…a Ellsworth Truth sst.2 již nadále není v naší moci. Škoda, byl to parádní zážitek. Nejen to, že jsem po čase zase sedlal kolo s malými koly a malým zdvihem, ale hlavně kolo takových kvalit a schopností. Pro nadšené závodníky a zapálené sporťáky, kteří opovrhují karbonem je tento bike jako dělaný. Je lehký (10,5 Kg, vel. M bez pedálů), tuhý, rychlý a neskutečně funkční. Mozek si nechte v hlavě, tady přemýšlel Tony Ellsworth a přemýšlel do všech důsledků – v terénu aktivní a při šlapání stabilní systém ICT. Přitom na pohled, nebýt efektně frézovaného raménka, byste možná ani neřekli, že jde o něco výjimečného. V jednoduchosti je síla. Ellsworth je zkrátka klenot – je drahý, proto dostupný jen úzkému okruhu vyvolených. Tak už to s klenoty bývá. Tento přitom rozhodně není jen na okrasu!

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
Vzhled a zpracování, zejména přední části rámu
Pohotové a přesné řízení
Lehkost a rychlost
Výtečná funkce odpružení – jistý záběr, vysoká přilnavost
Brzdy – zpracování, vzhled, funkce
Pláště Continental Race King – na suchu excelentní
Zase jednou nevím, co bych kritizoval…
Pláště Continental Race King nemají rádi mokro, ale to je celkem jasné při pohledu na jejich vzorek
Tlumiči by teoreticky stačilo jen kolečko odskoku (provedení R), to by ale na takovém kole vypadalo zvláštně…

Ellsworth Truth - Test

Ellsworth Truth sst.2
Rám Alu SST.2
Vidlice Fox F100 RLC 15QR (zdvih 100 mm)
Tlumič Fox RP23 (zdvih 100 mm)
Řazení SRAM X.0 (10 speed)
Přehazovačka/Přesmykač SRAM X.0/Shimano XTR/td>
Kliky SRAM X.0
Pláště Continental Race King (26 x 2,0″)
Zapletená kola Crankbrothers Cobalt
Řídítka Loaded X-lite
Brzdy Hope Texh X2 – limitovaná edice
Cena rámu 48 990 Kč

*Velikosti a geometrie, stejně jako více obecných informací najdete na mezinárodních stránkách ellsworthbikes.com, vše ostatní ohledně možností objednání a individuální stavby vám rádi pánové z 03 Probike

FOTO: Ondra Kinkor

Zpět na začátek

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky