RB IQ 29 Team – TEST

RB IQ 29  Team - TESTNabídka celoodpružených kol RB se od příchodu prvního modelu IQ postupně proměňuje. Tato zkratka se přitom objevuje na stále větším počtu modelů. Inteligenční kvocient přijal za své jak vyšší zdvih, tak aktuálně i velká kola. Seznamte se, prosím, toto je RB IQ 29.

Je to již nějaký ten pátek, co RB upustilo od poctivé a kreativní „frézařiny“ a vydalo se na cestu čistších a jemnějších tvarů svých rámů. V oblasti celoodpružených kol byl strojem nesoucím prapor inovací model IQ (trail-bike – 120 mm zdvihu). S ním přišlo i nové řešení zadního odpružení, jelikož na scénu nastoupilo řešení LDL (Linear Direct Link). Jednočepový, pro RB tolik typický základ zůstal zachován, z trojúhelníku původní kyvné zadní stavby ale zůstala jen vidlice, naopak přibyly přes čep napojené vzpěry a do nich napevno uchycený tlumič. Popis systému LDL slibuje nízký pákový poměr (2:1) a díky němu lineární charakteristiku a citlivý chod.

První Czech Made 29 FS

Systém LDL následně přešel i do vyšší zdvihové kategorie (IQ 6 – 150 mm zdvih) a počítá se s ním, v částečně upravené podobě, i na aktuálně dolaďované verzi IQ 8 (zdvih cca 200 mm). To jsem ale docela slušně odbočil… Dnes tu má být řeč hlavně o letošní novince IQ 29. U tohoto modelu, jak se asi všichni dovtípí, neudává číslovka za zkratkou zdvih v palcích, ale průměr kol 29“. Velká kola jsou obecně pro RB (Race Bike) dosti mladým a čerstvým odvětvím. První vlaštovkou v tomto směru byl pevný model CRR 29, nyní je tu odpružené IQ 29. RB tady může slavit další národní triumf; pokud se nepletu, tak se jedná o první sériově vyráběné 29“ celoodpružené kolo v českých luzích a hájích. Všechna čest!
RB IQ 29 Team - TEST

Kostka pro tuhost

IQ 29 se stejně jako jeho bratříčci nabízí jako samostatný rám, případně ve třech zkompletovaných variantách. K testu jsme měli zapůjčenou zlatou střední variantu IQ 29 Team, které dominují komponenty WTB a Shimano SLX. Klíčovou součást rámu, zadní stavbu, jsem již popisoval. Doplnil bych ještě upozornění. Podívejte se důkladně na zadní kyvnou vidlici, respektive na čep a jeho okolí. Velký blok materiálu, taková ta rozměrná kostka za středem, je jednak důkazem stále přetrvávajícího blízkého spojení pánů z RB se světem motorek, jednak je to klíčový prvek, který celé zadní stavbě zajišťuje její mimořádnou boční tuhost. Parádní a bytelné jsou také bohatě tvarované patky. Co se mi rovněž líbí, je hlavová trubka se stylovým rozšířením na koncích, které v sobě ukrývá integrované hlavové složení.
RB IQ 29 Team - TEST

Lepší by byl delší klacek

Klasická, rozuměj malá (26“) kola RB mě vždy maximálně bavila a taky mi skoro pokaždé rychle padla do ruky. U 29“ modelů je to trochu jiné. Velká kola už jsou na trhu nějaký ten pátek, za chvíli budou možná v prodejích i dominovat, proto se už ledacos vyzkoušelo, ledacos osvědčilo a ledacos zavrhlo. RB jde v tomto směru, řekl bych, vlastní cestou. Nikdo neříká, že je to špatně, jen mi nedá na to neupozornit. V první řadě mě překvapila „relativně“ úzká a lehce lomená řídítka v šířce 660 mm, což sice není úplně málo, ale… Jsou použita v době, kdy většina ostatních výrobců nasazuje na devětadvacítky pořádně široké a povětšinou rovné klacky (třeba i okolo 700 mm). Z fleku bych je vyměnil, ale zrovna jsme všechny testovací ródla vrátili. Škoda. RB IQ 29 Team - TEST

Abych si vzal štafle

Mohlo by se zdát, že užší řídítka jsou jen psychologický blok v mojí hlavě, ale spíš ani ne. Velká kola si žádají pořádnou páku, aby bylo s čím páčit, když se ty velké obruče pořádně roztočí. Takhle jsem se sice lépe vešel mezi stromy v lese, ale necítil jsem tu správnou jistotu. Trochu tomu také přidal výše položený střed. Opět řešení jdoucí trochu proti proudu… Nebylo se sice třeba bát, že na každém druhém kořeni nebo jiném terénním schodu vezmu pedálem o zem, ale zase jsem měl pocit trochu omezené boční stability. Druhou stránkou věci je ale fakt, že díky tomu je posed na tomto kole hodně blízký jako u 26“ varianty. Jen s tím rozdílem, že se sedí o něco výš.

Chytnout a nepustit

Třetí věc, která mi přišla poměrně specifická, bylo ovládání, které bylo hozené více do stabilního módu. Tady je to asi hodně o individuálním přístupu, ale opět si troufám tvrdit, že tu jde RB cestou vybočující z průměru. Výsledkem je, že je kolo na rovných cestách, ve sjezdech, vysokých rychlostech, rozbitém terénu a už nevím kde všude ještě parádně stabilní. Rozhodně ho jen tak něco nerozhodí. Velká kola se valí a přes všechno se převalí a jezdec v sedle se tak může jen kochat krajnou. To je parádní, ne? Jo i ne. Je spousta situací, kdy se toto hodí, ale na druhou stranu zase jsem měl trochu problém (asi nejen psychologický) na výrazně křivolakých cestách. Když se totiž IQ 29 opřelo do nějakého ostřejšího oblouku, často se bránilo návratu zpět nebo přehození do opačného náklonu.

Šlápneš a jedeš…

S tímto bikem je prostě potřeba se trochu sžít, případně si ho doladit podle svých představ (zase narážím na ta řídítka…sorry) Jakmile k tomu dojde, budete si IQ 29 a jeho schopností jen a jen užívat. Protože vše ostatní je na něm perfektní a skvělé. Líbil se mi rozhodně posed, který byl sportovní, přitom ale poskytoval dostatečný nadhled. Nadšený jsem byl jednoznačně z funkce odpružení, které funguje stejně výborně jako u 26“ variant, což mě upřímně těší. Co to ale znamená? Odpružení IQ mě vždy odzbrojovalo a odzbrojuje kombinací špičkové citlivosti na drobné nerovnosti, čitelného a tak akorát hlubokého kroku a stability pod šlapáním. Jasně, trochu se to při šlapání vzadu houpe, ale to jen tak maličko jako většina aktivních fullů. Hlavní je, že je celá zadní část parádně tuhá a tak nemáte ani náznakem pocit, že byste šlapali do bláta. Naopak! Šlápneš a jedeš… A to jsem opět skoro ani nevyužil páčky na tlumiči nabízející několik stupňů přitvrzení kompresního tlumení až po celkovou blokaci.
RB IQ 29 Team - TEST

Dostupná vzduchovka

Na příjemně svižné akceleraci se rozhodně kladně podílejí také zapletená kola Remerx s hliníkovými paprsky, na testovaném kousku prosta samolepek… Dobře to jede a dobře to pruží. Komfortu si užijete tak akorát, jak se na zdvih 115 mm sluší a patří. Poměrně schopná je také vidlice SR Suntour Epicon. Ano, jedná se o levnější variantu, ale má v zásadě vše co je potřeba – vzduchovou pružinu, olejové tlumení s nastavitelným odskokem a taky lockout. No, stačila by asi páčka na korunce, ale dálkové ovládání z řídítek také není špatné. Pár výtek bych přesto našel – kolečko odskoku se otáčí až moc snadno, navíc bez aretace a vidlice jako taková je na „vzduchovku“ až překvapivě lineární. Ale to se jí, s ohledem na cenu, dá velice snadno odpustit. Každopádně když si budete tohle kolo skládat, můžete si vybrat vidli podle vlastní chuti. Tak či tak mě Epicon RLD celkově překvapil převážně pozitivně. Před pár lety byste u takové vidlice byli pomalu rádi za pouhý lockout.
RB IQ 29 Team - TEST

Bacha na prsty!

No a to jsem ani nezmínil 15mm pevnou osu Q-loc. Její řešení je značně specifické. Na jedné straně je velká rychloupínací páčka, na straně druhé je rozpěrka s pružinou. Když chcete osu vyndat, stačí povolit páčku a klepnout do osy na straně rozpěrné matice. Celou osu pak již jen vytáhnete. Vše funguje dobře, když je osa správně namazaná. Voda a bláto jí nedělají moc dobře. A taky pozor! Slyšel jsem, že už pár lidem rozpěrka nepříjemně skřípla prsty…
RB IQ 29 Team - TEST

Co bude následovat?

Takže, premiérový český 29“ full suspension test máme za sebou. Přestože jsem se nedokázal ubránit troše kritiky, je třeba shrnout, že se jedná jednoznačně o kvalitní a funkční celek. Když si jej vybavíte komponenty podle svých možností a představ, možná i podle mojí rady, minimálně co se řídítek týká, budete mít stroj, který vás bude určitě bavit a taky hýčkat komfortem. S RB IQ 29 je možné se pustit do všelijakého bikového dobrodružství. Můžete si v sobotu střihnout maraton, v neděli se vypravit do známých i neznámých lesů a snažit se objevit nějaké parádní terénní lahůdky, v týdnu na něm třeba dojíždět do práce, na dovolenou s ním vyrazit klidně někam do Alp. Svižná akcelerace, citlivé odpružení s velkým apetitem, příjemný posed a vysoká prostupnost terénem díky stabilní geometrii a velkým kolům samozřejmě. To je RB IQ 29 – luxusní parník, který i z divokých terénních peřejí udělá klidnou, mírně zvlněnou hladinu.

Líbí se nám Co by se dalo zlepšit
Vzhled a zpracování
Univerzální posed
Rychlé a jisté pláště
Vysoce komfortní a citlivé odpružení
Svižnost jízdy
Stabilita a neohroženost v těžším terénu
Ta řídítka… (660 mm) dal bych tam širší rovný klacek se zahnutím k jezdci
Vidlice Epicon je výrazně lineární, ne vždy se to musí hodit
Výše položený střed – lepší prostupnost, ale trochu méně stability

RB IQ 29 Team - TEST

RB IQ 29 Team
Rám Alu, IQ 29, LDL (Linear Direct Link)
Vidlice SR Suntour Epicon RLD 29, QR15 (zdvih 100 mm)
Tlumič X-Fusion O2 RCX (zdvih 115 mm)
Řazení Shimano SLX (10 speed)
Přehazovačka/Přesmykač Shimano SLX/Shimano SLX
Kliky Race Face Evolve, 3×10 (44/32/22 zubů)
Pláště WTB Nanoraptor 2,1″
Kola Remerx 7320 (29″)/Novatec PL
Řídítka Race Face Ride Flat (660 mm)
Brzdy Shimano SLX (disky 160 mm)
Hmotnost 13,2 Kg (vel. M, bez pedálů)
Hmotnost kol 1,79/2,25 kg (P/Z, kola Remerx + pláště)
Cena 40 255 Kč

*Kompletní specifikace, geometrii a ceny všech modelů případně i samostatné rámové sady najdete na webu www.racebike.cz

FOTO: Štěpán Hájíček

Zpět na začátek

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • MAREK

    jen malá poznámka tlumič X-FUSION RCX nená uplnou blokaci na 4 stupni , ale jen jeho nejtvrdší kompresi. uplnou blokaci má model RLX.