reklama

reklama

Mongoose Teocali Elite – TEST

Mongoose Teocali Elite TESTJe libo výlet do nedalekého lesa? Nebo radši lupnout traily někde v českých horách? Užít si enduro dobrodružství při poznávání neprobádaných cest? Případně přesunout se ještě dál a dát si lehčí freeride? To vše hravě zvládneš v sedle Mongoose Teocali Elite.

Teocali je dlouholetou stálicí v nabídce amerického Mongoosu. Vždy to bylo kolo určené do těžšího terénu, na poctivý biking, čemuž dříve odpovídala i jeho vyšší hmotnost. Časy se ale mění a doba „redukčních diet“ dopadla i na Teocali. Jeho rám prošel důkladnou inspekcí a především radikální odtučňovací kúrou. Před námi teď stojí v pravdě universální terénní stroj, na němž se můžete vesele prohánět po práci v lesoparku za domem, vyrazit s ním na objevné výpravy do hor (nejen českých) nebo ho při troše snahy potrápit na méně rozsekaných tratích nejednoho bike parku. To ale docela předbíháme naše hodnocení…

Vlny jako na móři

Pojďme se nejdřív podívat na samotný rám, kde na první pohled zaujme výrazně zvlněná horní rámová trubka průběžně měnící svůj profil. K celkovému svěžímu a lehkému dojmu rozhodně také přispívá na pohled příjemný světlejší odstín modré. Spodní trubka je oproti tomu poměrně decentní, ale co je to tam dole…
Mongoose Teocali Elite TEST

Buď „free“

… „hm, fakt zajímavé provedení“, říkám si. O 150 mm zadního zdvihu se stará systém FreeDrive s vysoko usazeným hlavním čepem a na pohled poměrně složitý mechanizmem pák a ramen. Na tom předním, kolmo k zemi situovaném, najdete střed a kliky. Něco vám to připomíná? Možná někomu… Závěs FreeDrive totiž stojí na stejných „filozofických“ základech jako I-Drive u GT, proto není střed součástí rámu, ale zadní stavby. Zpracování je ale výrazně odlišné. Společným prvkem obou řešení je každopádně onen vysoko položený hlavní čep, který se stará o téměř ideální trajektorii zadní osy s ohledem na absorpci terénních překážek. Ufff
Mongoose Teocali Elite TEST

2×10 prostě frčí

Mongoose jde jednoznačně s dobou, proto na Teocali Elite najdete moderní sestavu převodů 2×10. Záleží hlavně na úhlu pohledu a stylu jízdy, jestli vám dva převodníky a deset pastorků bude stačit. Každopádně zmiňme ještě, že pro vyznavače ostřejšího ježdění je zde příprava ISCG 05 – montážní body pro napínák/vodítko řetězu. Přední odpružení čítá, stejně jako zadní stavba, pěkných 150 mm zdvihu. Patnáct centimetrů tady pumpuje vzduchová vidlice Sektor RL od RockShoxu.
Mongoose Teocali Elite TEST

Jako tekoucí máslíčko

Přestože se jedná o dostupnější variantu, v nabídce Rockshox si hoví zhruba mezi modely Recon a Revelation, tak Sektor ohromil máslovým chodem a parádní progresivitou pružení. To říkám s čistým svědomím i přesto, že je to vzduchovka… Pevná 15mm osa vpředu zajišťuje nejen psychologicky, ale i fakticky patřičnou torzní tuhost přední části kola. Tu ostatně podporuje i zvětšené spodní ložisko hlavového složení průměru 1,5“ (horní je klasického rozměru 1 1/8“, tedy dnes už velice časté provedení taper).

Tyčka jak suk ze sóji

Ono 150 mm zdvihu není úplně málo, proto když se z té výšky podíváte dolů na poměrně štíhlé nohy vidlice, tak tyčinku velikosti dvou sojových suků v předním náboji jistě uvítáte. Zejména, když se budete pohybovat někde v kamenitém horském terénu. Ani tady neztrácí vidlice, do jisté míry atletického vzezření, na jistotě. Naopak překvapí vás citlivostí a vyspělou funkcí, která vám dovolí to z kopce pěkně naprášit.
Mongoose Teocali Elite TEST

Nový kurz, pane kapitáne

Kormidla Kore Torsion o šířce 710 mm nejsou pro žádné suchary. Díky nim máte jistotu při zatáčení a kolo se jimi velice dobře ovládá. Ostatně opravdu dlouhá rodla jsou pro Mongoose klasickou záležitostí. Svým způsobem i takovým poznávacím znamením. Kola jsou vypletena na nábojích Formula do ráfků SunRims Equalizer. Na all-mountain ježdění jsou dostačující, tedy minimálně bráno z pohledu poměru tuhost/hmotnost. Elixir 3 je základní model Avidu, ale pokud nejezdíte brutální alpské sjezdy a nevisíte na brzdě jako opice na stromě, tak vás vždy bezpečně a citlivě zastaví.

Maxxis místo Kendy

Testované kolo nebylo úplně standardní výbavy. Byly zde například jiné pláště – Maxxis Ardent 2,35“ (ve specifikaci je Kenda Excavator). Na suchu tohle obutí drželo jak při pořádné diskotéce z kopce, tak i při poctivém dupání zpět na vrchol. Díky poměrně nízkému vzorku měly gumy příjemně nízký valivý odpor. I přes kamenité terény a poměrně náročné podmínky, které Teocali v průběhu testování s námi muselo „vytrpět“, jsme nikdo nezaznamenal jediný defekt. To, co těmhle gumám moc nesvědčí, je výraznější mokro, bahno a sypký náročný lesní terén. Zřejmě daň z a nižší vzorek a snazší odvalování, zkrátka universálnější charakter.
Mongoose Teocali Elite TEST

Zamknout na tři západy

Při výjezdech a delších tůrách možná oceníte možnost úplného zamčení předního i zadního pružení. Zamykání je plynulé, takže si můžete nastavit i úroveň lockoutu. Kombinace dvou převodníků a kazety s deseti pastorky zajišťuje řazení, které v kladném slova smyslu opravdu překvapí. Tedy hlavně rychlostí a čistotou změny převodů. Parádní je, že se dá jezdit většinu času na jeden převodník a řetěz honit jen přehazovačkou po kazetě. Když jde do tuhého, tak shodit řetěz na malý převodník nebo jej poslat nahoru je otázkou okamžiku. Věřte mi, jak si jednou na 2×10 zvyknete, bude se pak s klasikou 3×9 rozčilovat a řešit co tam teď „sakra“ nacpat za převodník.

Můžete i létat

Mongoose Teocali se velmi dobře chová i na skocích a při různých FR skopičinách. Zvládne menší dropy s pěkným dopadem. Jde docela slušně na zadní kolo, takže podržet ho není problém. Výjezdy jsou díky zmiňovaným lockoutům pohoda. Tedy ono to frčí, šlape a jede i s plně otevřeným pérováním. Možnou slabinou pro Teocali jsou vysoké rychlosti v lese. Ale mějme na paměti, že nemáme sjezďáka. Pořád je to AM bike. Kolo se chová naprosto ideálně ve středních rychlostech, na menších skocích a na enduro trailech.

Žaludek na vodě? Toho se neboj!

Zapomenout bychom ale neměli ani na projev zadního odpružení. FreeDrive je příjemně fungující systém. Díky klikám v útrobách zadní stavby jde tohle kolo parádně „za pedálem“. A to ani nemusíte používat MotionControl na tlumiči. S ním je ale odezva ještě radikálnější. Šlapací střed ukotvený v zadní stavbě znamená, že se dají vysledovat rozdíly při jízdě vsedě a ve stoje. V prvním případě je zadek pěkně citlivý a tak akorát aktivní podle náročnosti terénu. Ve stoje je krapet potlačená vnímavost na menší drncáky, v pořádném terénu to ale vzadu „maká jak šroub“. Celek je zkrátka rozumně nastavený. Není to žádná vodní postel, z které by měl nejeden mořskou nemoc, na druhé straně ale ani tvrdá vězeňská pryčna.

Líbí se nám Co by se dalo zlepšit
Barva, tvar rámu a jeho zpracování
Snížení hmotnosti proti předchůdcům
Odezva na šlapání
Vyvážená funkce odpružení
Citlivá, aktivní a dostatečně bytelná vidlice
2×10 je docela návykové…
2X10 převodů – nemusí vlastně sedět každému
Složitější systém odpružení – je to ale hodně psychologická záležitost – kolik čepů má tvůj full?
To kolo mě bavilo, proč bych ho kritizoval…

Mongoose Teocali Elite TEST

MONGOOSE Teocali Elite
Rám New Mongoose FreeDrive, ISCG-05
Vidlice RockShox Sektor RL (zdvih 150 mm)
Tlumič Ario 3.2 (zdvih 150 mm); test. kolo RS Monarch
Řazení SRAM X.7, (10 speed)
Přehazovačka SRAM X.9
Kliky FSA Comet (39/27 zubů)
Pláště Kenda Excavator 2.35″/2.1″ (P/Z); test. kolo Maxxis Ardent 2,35″
Kola Formula/Sun Equalizer 25
Řídítka Kore Torsion Race Riser Handlebar, 710 mm
Brzdy Avid Elixir 5 (disky 185/160 mm)
Hmotnost 13,8 Kg (vel. M, bez pedálů)
Cena 46 999 Kč

Kompletní specifikace najdete na stránkách mongoose-bikes.cz, řadu souvisejících informací na webu bikecentrum.cz

*Technické doplnění – Mongoose Teocali Elite nám dělalo společnost letos hned několikrát, proto jsou fotky, jak je na pohled docela patrné, z různých míst ČR a také z různých částí roku… Krom jiného taky při výletě na ET bikez kempu, z něhož je následující video…

FOTO: Štěpán Hájíček

Zpět na začátek