Specialized Camber Elite 29er – TEST

Specialized Camber Elite 29er - TESTDo sestavy plně odpružených kol značky Specialized se letos (modelový rok 2011) vklínil jeden zcela nový pojem – Camber. Přišel nejen proto, aby nahradil řadu FSR XC, ale především z důvodu, aby stanovil novou definici pro lehký a zábavný trail-bike.

V nedávné historii značky Specialized totiž došlo k tomu, že Stumpjumper FSR, léta letoucí představitel universální sportovní jízdy, poněkud přibral. Nikoliv však na váze, tu naopak díky „karbonizaci“ výrazně shodil, ale na hodnotě zdvihů. Před X lety jsem sám měl Stumpjumpera FSR, tehdy ještě s 90 mm kroku zadní stavby. Po chvíli tato hodnota vyskočila na 100 mm, později na 120 mm a teď si „Stumpík“ běhá na 140 mm a je mu tak dobře!

Proč by taky ne. Doba takovým proměnám zkrátka přeje. Vyšší zdvih je dnes efektivnější, udrží si stále rozumou hmotnost a přitom v terénu nabídne o poznání víc jistoty. Tohle je všechno hezké, ale když se najednou ohlédnete, tak za Stumpem jakoby zbyla prázdná mezera – Epic se svými chrtími 100 mm, pak dlouho nic až tedy Stumpjumper FSR na 140 mm.
Specialized-Camber-29er-08

Kolo s poselstvím

Ano, nekřičte na mě! Donedávna tu byl ještě model FSR XC se 120 mm, který byl takový příjemný zjednodušený Stumpjumper s hliníkovým rámem za rozumné peníze. Je ale třeba uznat, že už jen kvůli tomu označení byl nejvyšší čas na změnu. Třída nejoblíbenějších trail-biků (okolo 120 mm zdvihu) prostě chtěla něco jiného, svěžího a nápaditého. Zkrátka stroj s jasným poselstvím „pojďme spolu řádit na stezky za barákem a klidně i mnohem dál“.

Po práci přes les na kofolu

A takový je přesně Camber! V provedení 26“ má v mnohém universální zdvih 120 mm, takže je stále dostatečně lehký a také rychlý, jeho odpružení je přitom kultivované a v terénu dostatečně výkonné. No a pak je tu ještě 29“! Konkrétně dva modely na velkých kolech. Levnější varianta Elite, za velice příjemných 46 990 Kč byla tou, která mi dělala společnost při jízdách, pro něž byl tento stroj prakticky stvořen. Po práci se rychle po cyklostezkách přesunout do lesa a tam řádit na trailech, dokud nepadne tma a ruce a nohy nezačnou vadnout. Pak už jen nasadit světýlka a po nezbytné zastávce na občerstvovací stanici (někdo kofolu, někdo pivo, někdo dal moc brodů, tak olej na řetěz…) zase pěkně po asfaltu domů.

Samozřejmě, že takové kolo si zaslouží i pořádné VELKÉ výlety a rozhodně se neztratí, ani když ho vezmete do hor. Na příkladu výše jsem ale jen chtěl názorně demonstrovat, jak všestranný může vlastně takový trail-bike být. Tedy zejména s ohledem na dennodenní využití.

FSR Evolution

Než vletíme do terénu, pojďme ještě na skok k technice. Hydroformovaný rám je paráda, kdo ho dnes nemá, je buď „out“, milovník uhlí nebo jde o nějakou kultovní garážovku. Jako vždy u fullu je i zde rozhodující zadní zavěšení. Specialized na svoje čtyřčepové nezávislé řešení FSR nedá dopustit, takže nesmí chybět ani zde. Zajímavé, jak se tento systém za léta své existence vzhledově měnil – pozicí tlumiče, uchycením ramen atd. Poslední generace přítomná i na Camberu vychází z prvotního nápadu Specialized Epic z doby před pár lety, tedy chytit tlumič přímo do vzpěr zadní stavby a nikoliv do vahadla, jak tomu bylo po dlouuuuhá léta předtím. Proč ne! Je to vlastně strašně jednoduché, efektní a taky efektivní. Poloha ramen, hlavně toho horního, ale zůstává prakticky stejná. To je prostě základ, stejně jako čep před patkou, alias Horst-Link. Kdo by se v těchto výrazech ztrácel, snad pomůže názorný průvodce funkcí skutečného čtyřčepu.

Podobnost čistě náhodná

Ono horní raménko je u této generace FSR vůbec vzhledově dosti zajímavé. Je elegantní, drobné, ale díky spojení vepředu, a tedy výrobě z jednoho kusu, i pevné. Vzhledově mi dost připomíná řešení jiné značky, která staví svá kola na systému DW-link. Víte, kterou mám na mysli? Ještě pomůžu indicií – je s ní dnes spojen pan Brian …
Specialized-Camber-29er-09

Osa sem, osa tam

Oproti jiným odpruženým 29“ modelům Specialized mi tady „teoreticky“ chyběla pevná zadní osa. Že by se ale bez ní rám nějak radikálně kroutil, to bych snad ani neřekl. A pokud ano, tak to bylo spíše ve chvílích, kdy jsem se soustředil hlavně na to, abych nenarazil do stromu, nesletěl ze skály nebo neskončil v potoce, než jestli zadní kolo plave více či méně.

Kvapem za boháči

Specialized Camber na 29 palcích je kolo, které nemá tendenci klonit se k jakýmkoliv extrémům. Jeho posed je příjemně vyvážený a každý si jej může doupravit podle svého. Mě se líbil onen pomalu až enduro feeling z řídítek posazených, díky nemálo zdviženému představci, docela vysoko. Ani tak jsem ale neměl problém, když se kamarádi na svých drahých rychlo-kolech opřeli do pedálů a já s Camberem jsme je museli stíhat. Byla to docela dřina, ale spíš díky nemálo rozdílné cenové hladině těchto kol a na ni navázanému váhovému hadicapu, než kvůli jeho slabšímu výkonu, tuhosti rámu atd. Přesto všechno se ukázalo, že i na takovémto oři se dá v lese a na stezkách vykouzlit pořádný kvapík.

Kameny se valí do Prahy

Jestliže jsem něco ztrácel na rovinách a při silničních přesunech, tak jsem si to naopak dosytnosti vynahradil v terénu. 100 mm vpředu/vzadu pracuje hezky plynule a jemně, geometrie nahrává jistému vedení, pláště The Captain také pěkně drží a spoleh je i na kotoučovky Avid Elixir 3 R SL. Technické traily, to je vůbec voda na mlýn Camberu 29er. Až jsem si někdy říkal, že ta velká kola jsou trochu „nudná“. Do kopce stačí sedět a šlapat, z kopce pak jen držet řídítka a posílat to hezky rovně. Recon vpředu a Ario vzadu (oboje se samolepkou RockShox) pracují na výbornou, zvětšená příruba předního kola se taky slušně podepíše na jistotě vedení a velké obruče 29“ kol se valí jako kameny do Prahy (pro později narozené – to se říkalo, když měli přijet hrát Rolling Stones).
Specialized-Camber-29er-17

Polibek reality

Vedení tohoto kola je v nižších rychlostech možná lehce živější, stačí se ale trochu rozjet a velká kola udělají své. S Camberem jsem tak například poprvé projel „bez šlápnutí“ jeden oblíbený trail, který jsem objevil celkem nedávno – díky, mufloni z Krčáku, za takovou parádní stezičku! Obávané trialové skály jsme společně dali taky zcela „na jistotu“. Jenom jedna mi na chvíli připomněla, že ani s 29“ nelze překrucovat fyzikální zákony. Nic se nestalo, projel jsem ji čistě, akorát jsem chviličku zaváhal, když jsem se po hodně utažené točce v nulové rychlosti musel po kamenech „nasoukat“ mezi strom a skálu. „Konečně mám pocit, že i na devětadvacítce je někdy třeba pečlivě volit stopu a ne to jen hrnout tupě dolů,“ zhruba něco takového mi dole běželo hlavou.

Kdo by potřeboval mozek?

Už jsem zmiňoval okamžik, kdy jsem závodil s chrty. Možná jen připomenu, že v tu chvíli jsem jel bez mozku (svůj jsem měl, ale tenhle Camber nemá mozek alias Brain ve vidlici ani na zadní stavbě). Přesto jsem hezky spokojeně šlapal a nemusel řešit odpružení. Páčka Lockoutu na tlumiči – kdyby tam nebyla, tak si toho asi ani nevšimnu! Páčka Lockoutu na vidlici – jo ta se hodila, ale jen tehdy, když jsem si hrál na spurtéra nebo prostě jen dupal do kopce a už mě bolelo pozadí a chtěl jsem si na chvíli stoupnout. Takže i tady FSR ukázalo, že umí, i když se nedostaví onen všude skloňovaný Brain (*kdyby tu byl, tak bych se ho asi stejně brzy snažil vypnout, ale to nikomu neříkejte).

Specialized Camber 29er Elite – Resumé

Kolo je zpátky u dovozce, fotky si můžete prohlédnout níže a já zas budu chvíli vzpomínat na jedno příjemné kolo. Kolo, které dokáže nabídnout spoustu legrace za vskutku rozumný peníz. S ohledem na finance mě sice trochu překvapila přítomnost řazení Shimano Alivio a černá kazeta Shimano HG30. Těchto dílů jsem si všiml, až když jsem kolo skládal do auta a podíval se na něj zblízka z různých úhlů. Že by Alivio řadilo nějak hůř? Ani náhodou! Cvakalo to pěkně nahoru i dolů, palcem i ukazováčkem. Možná nevydrží tolik co vyšší sady, ale základ je to slušný a plně funkční.
Specialized-Camber-29er-12
Nad otázkou 29“ ano nebo ne v tomto případě už snad nebudu ani spekulovat. Mně se tento rozměr líbí a baví mě na něm jezdit. Camber 29er je přitom další kolo, které mě pomalu ale jistě posouvá do bodu, že již brzy asi budu říkat nadšené ano nejen u pevných 29“ rámů, ale také i u fullů. Prostě parádní kolo, co velice slušně jede, je pohodlné a v terénu hodně jisté. 100 mm zdvihu i tady má své jasné hranice, ale na „takové normální brouzdání terénem“… Ruku na srdce, co potřebujete pro biking v rámci české kotliny víc?

Líbí se nám Co by se dalo zlepšit
Vyvážený posed, který lze ještě doladit
Jistota i v náročném terénu
Citlivý chod obou jednotek odpružení
Vysoký komfort
Stabilita odpružení při šlapání bez lockoutu
Poctivě a jistě pracující brzdy
Universální pláště Specialized The Captain
„Morálně“ mi vadilo řazení Alivio a nevzhledná černá kazeta.
Menší problém byls utopeným kolečkem odskoku na vidlici – bylo špatně přístupné a moc se nechtělo hýbat.
Jinak nemám, s ohledem na cenu, tomuto kolu co vytknout.

Specialized-Camber-29er-03

Specialized Camber Elite 29er
Rám M4 29er hydroformed tubing
Vidlice RockShox Recon Gold TK 29 (zdvih 100 mm)
Tlumič RockShox Ario RL (zdvih 100 mm)
Řazení Shimano Alivio (3×9)
Přehazovačka/Přesmykač Shimano Deore XT Shadow/Shimano SLX
Kazeta Shimano HG30 (11-34 zubů)
Kliky Shimano FC-M521 Hollowtech (44/32/22 zubů)
Pláště Specialized The Captain Control (2.2″/2.0″ – P/Z)
Ráfky/Náboje Custom for SBC/Specialized Hi Lo disc, OS 28
Řídítka Specialized XC flat, 2014 butted alloy, 680 mm
Brzdy Avid Elixir 3 R SL (disky 185/185 mm)
Sedlo Specialized BG Rival, 143 mm
Velikosti S, M, L, XL, XXL (testováno M)
Cena 46 990 Kč

*Tabulka s geometrií je na stránkách výrobce specialized.com

FOTO: Ondra Kinkor

Na závěr ještě jedno krátké video představující novou řadu Specialized Camber

Zpět na začátek

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Kuba

    Nevím ale kolo mi přišlo strašně líné, po 8 km bych kolo vzal a zahodil a taky stále někde neco vrže no strašné . 46 tísíc ja za takové kolo moc .

  • marco

    Měl jsem to kolo půjčené na víkend. Od pátku do nedělního večera jsem najel 120 km. Trochu jsem se zklamal při přebírání už tím, že jsem ho nechal zvážit a ve vel. L to mělo s nášlapama 14,29 kg. to za cenu 46 tis. korun no ty značkové polepy Specialized tomu přidaly na ceně min 10 tis. korun. V pátek jsem si zvykal v sobotu jsem to protáhl po pevném povrchu a občasných polních spojovačkách. V neděli jsem dal kromě silnice i terénní vložku po stezkách letohrádku Hvězda na Výpichu. Kolo když se rozjede drží perfektně rychlost i stopu. V některých chvílích mi připadlo dost ukývané. Při identických sklonech výjezdu do kopce jsem se jednou ploužil a po druhé jsem přemýšlel kde to má schovaný pomocný motorek. Kolo je to perfektní, jezdivé kolem 15-20 km/h ale co nejde zamaskovat je hmotnost a pro potřebné rozpohybování je potřeba vynaložit více síly, potom si to drží rychlost perfektně je ovšem nutné trochu pracovat s řazením potom se na návrat k rychlosti musí zabrat nohama. Co oceňuji je dobré zpřevodování a tak některé úseky do kopce jsem jel rychleji než na Crossovém kole. Jak se zmínil KUBA ke konci testování kolo skřípalo kde mohlo. Pokud by mi to kolo někdo nabídl tak by muselo dojít k zásadnímu odlehčení asi o 1,5 kila a na co jsem si nezvykl je to tlusté přední kolo s 2,25" gumou. Mému stylu jízdy vyhovuje chrtí charakter kola. Mnohdy se mi stalo, že jsem nechal zadní stavbu zavřenou a nijak zásadně mi to nevadilo.