reklama

reklama

Lapierre Spicy 316 – TEST

Lapierre Spicy 316 TESTLapierre Spicy – stroj ostrý jako indické koření, který nenechá dlouho nikoho na pochybách, že jeho domovem je terén natolik nekompromisní, jako je on sám. Na tohoto divocha nemůžete jít v rukavičkách. Tedy vlastně musíte, ale pouze v bikových.

Francouzská kola Lapierre u nás člověk až tak často nevidí, přitom se ale jedná o značku, kterou asi těžko někdo přehlédne. Už léta si drží svou osobitou tvář, a stejně tak léta bodují jezdci na těchto kolech na závodních tratích po celém světě. Jedno jméno za všechny – Nicolas Vouilloz. Jezdec, který loni absolvoval právě na Spicy seriál Enduro závodů. Nico se rovněž podílí na vývoji sjezdového speciálu. Značka Lapierre přitom existuje více jak půlstoletí (založena 1946), takže se jedná o kola se skutečnou tradicí.

Lapierre-spicy-316-08

Poznávací znamení

Výrazným prvkem, který najdeme na Spicy, stejně jako na dvou příbuzných rodových liniích (Zesty a Froggy), je zadní stavba nesoucí označení OST® (Optimized Suspension Technology). Tento čtyřčepový závěs je při bližším pohledu jen stěží zaměnitelný s řešením kterékoliv jiné značky. Mohutné a směrem dozadu se rozšiřující vzpěry, stejně jako výrazný a otevřený trojúhelník v blízkosti patky, v jehož spodním vrcholu se nachází klíčový čep (tzv.Horst link), jsou naprosto zřejmé poznávací prvky fullů Lapierre.

Lapierre-spicy-316-20
Konkrétně u Spicy zmíněná konstrukce disponuje 160 mm zdvihu, čemuž ostatně odpovídá také délka kroku vidlice Fox 36 R. Zase jednou příkladně vyrovnaná dvojice. Spicy představuje zlatý střed mezi již zmiňovanými sourozenci Zesty a Frogy. Zařazení tohoto kola by se dalo asi nejlépe popsat jako těžší enduro, i když to ale nemusí být až tak úplně přesné. Spicy totiž vykazuje řadu zajímavých protikladů. Na jedné straně mohutná vidlice Fox 36, pevná osa vpředu i vzadu, na straně druhé relativně subtilní tlumič a tři převodníky bez napínáku (neplatí pro modely 516 a 916). Lapierre Spicy se tak trochu jako chameleon proplétá napříč kategoriemi. A to jsme ještě nevyskočili do sedla!

Přeskočme podrobný popis rámu, to hlavní (zadní stavbu) jsem již přiblížil. Tedy snad ještě zmínku o ladných křivkách hliníkového rámu, zpracování se smyslem pro detail a dnes již skoro nezbytném prvku v podobě tapered hlavové trubky pro velké 1,5“ spodní ložisko. Nedá mi to, abych navrch nezmínil „veselé obrázky“ na několika místech rámu a jeho celkový velice podařený design.

It’s a chopper baby…

Kdo by nepoznal hlášku z Pulp Fiction? Ale není to jen Spicy – kolo s úhly jako chopper. Když jsem posledně sedlal Zesty, tak mě také překvapil značně položený úhel vidlice. Prostě Lapierre! Co to znamená v praxi? Řízení na Spicy se jeví z počátku těžké, nemotorné, řídítka se při malé rychlosti zamykají, celé kolo má tendenci padat do náklonu… Chce to zvyk! Proč tolik negativ? Toto vše není kritika, nýbrž pouhé konstatování faktů. Navíc úhel 67° není v této třídě vyloženě extrémní. Každopádně jízda se Spicy vyžaduje zvyk. Následně vám to ale mnohonásobně vynahradí. Jak? To se ještě dočtete.

Foukej, jak zobáček káže

Než se virtuálně pustíme spolu do terénu, rád bych se zastavil na skok ještě u praktické pomůcky pro nastavení tvrdosti tlumiče. Tou je drobná červená objímka na sedlovce se zobáčkem, který ukazuje na samolepku na levé vzpěře – Sag Indicator. Pro nastavení tlumiče není třeba kontrolovat kroužek na pístnici, stačí se podívat pod sebe a každý hned vidí, jak se zadní stavba pod jeho vahou pohnula. Jasné, prosté, rychlé a pohodlné.

Lapierre-spicy-316-19
Nastavit tlumič byla hračka, trochu jsem se ale pral s vidlicí, a to takřka v průběhu celého testu. Nedařilo se mi nějaký čas najít správný tlak, kdy by nebyla zbytečně tuhá z kraje zdvihu, případně se zase moc nenořila při intenzivním brzdění. Po chvíli ufukování a dofukování jsem ale určitý kompromis našel. Z projevu vidlice jsem i tak byl trochu rozpačitý. Přestože Foxka na tomto kole pracovala s otevřenou lázní, chovala se dost podobně jako verze s FIT patronou. Možná byla jen málo namazaná, těžko říct. V každém případě se stávalo, že po čase nečinnosti vidlice ztuhla a bylo potřeba jí rozpumpovat, aby se chovala, jak bych od ní očekával.

Bylo sice příjemné, že když jsem přejížděl někde po rovině, nebo se drápal do kopce, tak mě ani trochu neobtěžovala houpáním, v běžném terénu jsem ale kus z pověstné citlivosti postrádal. Naštěstí, když se do cesty postavil opravdový terén a olej se v jejích nohách řádně rozvířil, dostavil se pocit, že to, co svírá tak krásně pěvně přední kolo, nese opravdu logo Fox. V takových chvílích byla vidla příkladně vnímavá a aktivně pracovala s celým svým zdvihem. Umožnila mi neřešit příliš ideální stopu a posílat Spicy hezky napřímo, ať už v cestě byla skalka nebo vystupující klubko kořenů.

Svéráz francouzského šasi

Značně svérázný projev byl vlastní rovněž kolu jako celku. O položené vidlici již byla řeč. Když pominu ty zdánlivě negativní vlastnosti popisované v úvodu, musím nutně vyzdvihnout jejich protiváhu, kterou je téměř absolutní stabilita. Nejvíce je znatelná v divokých a prudkých sjezdech. Klid a jistota, s jakou drží toto kolo směr, se jen tak nevidí. Často si proto stačí z vrchu kopce vytyčit azimut a poslat to rovnou dolů. Geometrie se postará o přímou linii jízdy, odpružení pak „sežere“ skoro vše, co mu přijde do cesty.

Pozor, tím ale nechci říct, že by Spicy byla nemotorná lokomotiva. To rozhodně není! Práce s ní možná vyžaduje cvik a svojí dávku energie, pak ale poslušně kličkuje po vytyčené trati. Je to naopak parádní zážitek, ohýbat takové kolo do rychlých zatáček, do nichž se samo přirozeně pokládá. Pomocnou ruku jsem v tomto směru cítil také v podobě plášťů Continental Rubber Queen. Ty se s velkou chutí zakusovaly do hlíny a nechaly mě efektně a přesně vykroužit nejednu zatáčku, kde bych jindy asi trochu plaval. Méně jistoty jsem naopak cítil na sypkém povrchu, pro který byl vzorek asi až moc hustý.

Pružíme nadoraz

Vidlice, pláště geometrie… Teď to hlavní – odpružení. Ani v tomto směru nejde Lapierre příliš konvenční cestou. Pocit č. 1 – vysoká aktivita. Vysoká natolik, že i při vyšším tlaku v tlumiči kontrolní kroužek pomalu padal z pístnice při každém druhém skoku nebo projetí jen lehce divočejší pasáže. Zadní stavba u Spicy pracuje na 110%, minimálně! Skoro bych i občas sáhnul po páčce ProPedal, kdyby tam nějaká byla… Nebyla a ani to vlastně nevadí. Při šlapání totiž není vysoká aktivita vůbec znát. Naopak, zadní stavba byla na rovině příkladně klidná a stabilní. S velkou chutí se ale zhoupla na každé podélné nerovnosti.
Lapierre-spicy-316-13
Projev zadního odpružení u Spicy je hodně o zvyku. Mně ale takovéto chování ve výsledku hodně bavilo. Třeba na nejednom houpavém trailu bylo znát, jak se kolo v každém dolíku „přikrčí“, aby mě na jeho hraně „vystřelilo“ do skoku. V těžkém terénu a v divokých sjezdech pak nebylo moc co řešit. Stačilo se přikrčit, pustit to hezky dolů a užívat si, jak všechny překážky mizí kdesi v útrobách kola.

Kusadla za pár kaček

Tradiční zastaveníčko u komponentů zkrátím, jelikož o pláštích Continental již byla řeč, stejně tak o vidlici. Co tedy ještě zasluhuje zmínku, jsou brzdy Formula RX. Ty jsou de facto dostupnou variantou italského vrcholného provedení The One. Od něj dědí podařený tvar páky, třmeny jsou ale trochu jiné. Eloxované víčko je na druhé straně. V každém případě brzdí královsky – jistě a plynule. Nekoušou se, jejich stisk je velice slušný a ani s přehříváním jsem rozhodně neměl problém. Nižší cena se tu zřejmě odrazí spíše jen v hmotnosti.
Lapierre-spicy-316-12

Lapierre Spicy 316 – resumé

Lapierre Spicy není tuctové kolo pro tuctové jezdce. Je to stroj, který vykazuje řadu specifik a není zcela triviální ho zvládnout, stejně tak zúročit jeho výjimečné vlastnosti. S položenou vidlicí se jezdec zžije poměrně snadno a z předností takto střižené geometrie bude těžit hlavně v prudkých a divokých sjezdech. Výrazně aktivní odpružení je ale vlastnost, která nemusí sednout každému. To, že se kolo při pouhém projetí žlabu vzadu propadně o skoro kompletních 160 mm, s tím je už sakra třeba počítat. Jinak vás to při výjezdu na hraně vystřelí až někam na měsíc! Zvládnout se to ale rozhodně dá a naopak se pak tímto projevem můžete bavit. Já tomu rozhodně přišel na chuť a hádám, že nebudu jediný. Taky Kuba při focení nakonec prohlásil, že ho tohle kolo baví, hodně baví!

I přes svůj vzhled ale není Spicy pouze těžká neohrabaná motorka do tvrdého terénu. Necelých 14 kg, velice příjemný posed, stabilní odpružení, tři převodníky, to vše Lapierre Spicy 316 pasuje rovněž do role stroje, na kterém lze jezdit celý den a objevovat krásy krajiny, aniž by se v okolí nacházela lanovka. Zase jedno těžké loučení…

Líbí se nám Co by se dalo zlepšit
Osobitý vzhled
Stabilita odpružení při šlapání
Velice rozumná hmotnost
Pevnost vidlice a její práce po zahřátí
Zadní pevná osa
Stabilní geometrie
Aktivní odpružení (zadní)
Příjemný posed
Silné brzdy
Tuhnoucí vidlice – může jít o problém jednoho kusu…
Specifický projev není pro každého
Úzké a dost tvrdé sportovní sedlo na takovémto kole?

Lapierre-spicy-316-02

Lapierre Spicy 316
Rám Alloy SL Hydroformed, OST
Vidlice Fox 36 Float R, Open Bath, (zdvih 160 mm)
Tlumič Fox Float R XV (zdvih 160mm)
Řazení Shimano Deore (3×9)
Přehazovačka/Přesmykač Shimano SLX/SLX
Kazeta Shimano HG50 (11-34 zubů)
Kliky Shimano SLX (42/32/24 zubů)
Pláště Continental Rubber Queen TS 26×2.20″
Ráfky/Náboje Alex FR30 32H/LP 20 hubs
Řídítka Funn Fatboy
Brzdy Formula RX 180/180 (disky 18O/180 mm)
Sedlo LP by San Marco White
Velikosti S, M, L (42, 46, 50 cm) (testováno M – 42 cm)
Hmotnost 14,2 Kg (velikost M, bez pedálů)
Cena 69 999 Kč

FOTO: Štěpán Hájíček

Zpět na začátek