Giant Reign 2 –TEST

Giant Reign 2 TESTReign je již nějaký čas stálicí v sestavě značky Giant, kde zastupuje stroje enduro a all-mountain kategorie. Tedy biky, které jsou obdařeny dostatečně vysokými zdvihy, ale zároveň si drží přijatelnou hmotnost. Zkrátka kola, která lze skutečně označit za horská.

Řada Reign čítá tři modely odstupňované cenou a výbavou. Pro test jsem měl k dispozici nejdostupnější provedení Reign 2. To za velice rozumnou cenu nabízí solidní osazení, které nijak neomezuje stroj kategorie enduro v jeho předpokládaném rozletu.
Giant Reign 2 Test

Maestro – kdo by ho neznal…

Giant již pěkných pár let spoléhá na vlastní řešení zadního zavěšení pojmenované Maestro, které používá napříč prakticky všemi kategoriemi. Jedinou výjimkou je základní plně odpružený model Yukon FX. Kdo Maestro nezná, připomenu, že se jedná o jednu z řady podařených variací na téma virtuálního bodu otáčení (často ne zcela správně souhrnně označovaných jako VPP – obchodní název systému značky Santa Cruz).

U těchto systémů tvoří zadní stavba typicky jeden celistvý díl (pevný trojúhelník), který s přední částí rámu pojí dvě kratší vahadla (raménka). Prodlouží-li se osy těchto vahadel, pak v jejich průsečíku najdeme onen virtuální bod otáčení celé zadní stavby. Jelikož se obě raménka v průběhu zdvihu pohybují, pohybuje se i tento myšlený bod. Jeho pozice a dráha, kterou opisuje v průběhu zdvihu, má zásadní vliv na chování zadní stavby při šlapání a v různých částech zdvihu.
Giant Reign 2 - test

Elegantní a bytelný

To bychom měli za sebou nezbytnou část teorie. V praxi před námi stojí vzhledově povedený a viditelně poctivě vytvořený stroj pro náročný terén. Takový se dnes neobejde bez kónické hlavové trubky, pevné osy vidlice (15 mm) a bytelně vyhlížejícího rámu. Masivní je oblast v blízkosti hlavové trubky, na kterou se napojuje v tomto místě rozšířená spodní trubka. Ta se za hlavou lomí v elegantním oblouku směrem dolů, aby se v blízkosti středu opět prohnula, avšak v opačném směru. Okolí středu je místem, kde se soustřeďuje to nejdůležitější – jsou zde ramena zadní stavby a tlumič. Díky tomu je těžiště posazeno hezky nízko a uprostřed rámu.

Z technických detailů bych poukázal na několik prvků – prohnutou sedlovou trubku v místě čepu horního ramene a poměrně dlouhé a prohnuté spodní rameno. Pro Giant je typické i to, že jeho přední čep je zároveň bodem uchycení spodního oka tlumiče. V tomto místě je na rámu malá „vanička“, která má ale naštěstí velké odtokové otvory, takže se zde usazené nečistoty zpravidla samy odplaví. A kdo se podívá dostatečně pozorně na fotky, jistě odhalí také ložiska středu přímo vkládaná do rámu (tzv. PressFit).
Giant Reign 2 - test 02

S horským kolem do hor

Už jsem zmínil, že Giant Reign pro mě představuje kolo, které si skutečně zaslouží označení „horské“. Proto jsem jej taky na test vzal sebou do hor. Konkrétně do Jeseníků, kde jsme spolu s většinou redakce strávili parádní bikový víkend na Dolní Moravě. Reigna jsem trochu potrápil ve zdejším bikeparku, vyrazili jsme spolu na pravou enduro jízdu za poznáním blízkých vrcholů a v neposlední řadě mi rovněž dělal společnost při mé první návštěvně Rychlebských stezek. Při všech těchto příležitostech se nadmíru dobře odsvědčil a mnohdy jsem byl opravdu rád, že mám sebou kolo takových kvalit a zdvihů.

Rozený aktivista

Přes vše výše zmíněné bylo naše seznamování trochu rozpačité. Chvíli mi totiž trvalo, než jsem si zvykl na fakt, že Reign je aktivní. Hodně aktivní! Tedy myšleno z pohledu odpružení. Vidlice Fox nafoukaná dle mých běžných zvyků a stejně tak i tlumič shodné značky s tlakem nastaveným dle sagu (ponor statickým zatížením vahou jezdce), mi přišly živější, než bych čekal. Ale nevadí, aktivní odpružení jsem měl vždycky rád, tak si jen na něj zase rychle zvyknout.

Šlo to, takže jsem si brzy tento projev začínal vychutnávat na každém kořeni a kameni, který se mi postavil do cesty. Nicméně jsem se opakovaně přistihl, jak kontroluji tlak v zadním kole, protože jsem byl přesvědčený o jeho defektu. Nestalo se, vždy to bylo jen tím, jak tlumič sametově brouzdal ve svém zdvihu nahoru a dolů. Neuvěřitelné, to už jsem dlouho nezažil. Byla tu sice páčka aktivující ProPedal, tu jsem ale použil jen z povinnosti při přesunu po asfaltu. Jinak jsem si vychutnával komfort a zadní kolo doslova přilepené k zemi, cesta necesta.
Giant Reign 2 - test 05

Přes kořeny rovno

Asi nejvíc jsem si aktivitu a vnímavost zadní stavby užíval v pomalejších technických výjezdech, kde jsem si mohl pohodlně hovět v sedle, nerušeně šlapat a jen očima hledat ideální stopu. Tedy proč něco takového vlastně řešit, když odpružení zahladí vše, co mu přijde do cesty? Ok, jedu prostě rovně přímo přes kořeny. Když to jde! No a samozřejmě celé soustrojí s tlumičem uprostřed perfektně fungovalo také při jízdě z kopce. Ocenil jsem zejména jeho hluboký krok a patrnou progresivitu konce zdvihu, která tlumiči bránila, aby se nechtěně nedotkl spodního dorazu. Dostat tento systém do úzkých, to bych snad musel skočit z paneláku!

Parádní bylo, že i když byl zadek takhle moc aktivní, neměl jsem ani na chvíli pocit, že by se houpal ve chvílích, kdy se houpat neměl. Tedy při šlapání. Pocit na pedálech byl vždy stabilní a moje síla efektivně zužitkovaná. Ve větším rozletu Reigna brzdily snad jen pláště Kenda Nevegal 2.35″. Na druhou stranu za jejich ostře zubatý vzorek a měkčí směs jsem byl hodně rád na všech mokrých kořenech a hladkých kamenech. A že jich v Jeseníkách a v Rychlebech bylo! Za pocit jistoty v těžkém horském terénu jsem nelitoval toho, že jsem je sebou musel vláčet nahoru do kopců. Také díky nim jsem projel sekce, o něž bych se jindy možná ani nepokoušel.

Fox v plné kondici

Stejně dobře a výkonně jako zadní stavba pracovala také vidlice Fox. Jak se ostatně sluší a patří u komponentů s liščí oháňkou ve znaku. Tedy minimálně v případě, že pracují s klasickou otevřenou lázní, jak tomu bylo v případě vidlice Float 150 RL. Ani zde jsem si na páčku blokace skoro nevzpomněl. Pravda, v delších výjezdech bylo super mít možnost zamknout vidlici a jízdou ve stoje ulevit sedacím partiím. K její funkci v terénu nemám nejmenších připomínek. Pevná, aktivní, citlivá a rozumně využívající celý svůj zdvihový potenciál. Zkrátka Fox v nejlepší kondici.

Poctivé enduro

Z pohledu ovládání je Reign klasickým představitelem all-mountain a enduro stylu. Úhel vidlice 67,5° zaručuje dostatek stability, dobře zvolená délka rámu podtrhuje hravost a snadné ovládání. Posed byl dostatečně univerzální, nebyl proto překážkou delšímu šlapání do kopce a zároveň poskytl i dostatečný nadhled při vedení kola ve sjezdech a v technických pasážích.

S ohledem na velice příznivou cenu jsem našel jediný podstatnější kompromis ve výbavě, kterým jsou brzdy Shimano BR-M445. Žádné velké zázraky jsem od nich nečekal, přitom mě vlastně ale nikde nezklamaly. V prudkých dlouhých sjezdech byla sice potřeba vyvinout větší sílu při jejich stisku, zastavil jsem ale vždy tam, kde jsem potřeboval. Také tvar páky mi poměrně dobře sedl a dávkování bylo plynulé a čitelné. Za tu cenu parádní výkon.
Giant Reign 2 - test 03

Giant Reign 2 – resumé

Reign si se mnou v rámci testu užil své. Vzal jsem ho na místa, kam rozhodně patří, tedy do hor. Nutno říct, že v takovém prostředí ani v nejmenším nezklamal, byl mi naopak výtečným společníkem. Maximálně jsem si užíval, jak všechny vyčnívající balvany a kořeny krásně a hladce mizí v útrobách aktivního odpružení. Až jsem si někdy říkal, že s takovým kolem jsou ty zdánlivě náročné horské stezky najednou nějak moc snadné. Proč se vlastně obtěžuji hledáním ideální stopy, když stačí sevřít řídítka a poslat kolo hezky rovně dolů? Neberte to úplně doslova. Byla totiž řada míst, kde jsem byl rád za každý milimetr zdvihu. Zejména na Rychlebských stezkách. Tam je takovéto kolo asi to nejlepší, co můžete zvolit. Bez vyloženého trápení vás vyveze nahoru po asfaltu, štěrku nebo kamenné pěšině a zpáteční cestu po trailech si užijete tak, že tomu ani nebudete věřit. Parádní stroj za pár peněz pro všechny, kdo milují terén a rádi hledají a překonávají vlastní limity.

Líbí se nám Co by se dalo zlepšit
Aktivní, citlivé a výkonné odpružení
Odpružení znova, pro jeho efektivitu
Jistá a hravá geometrie
Pláště do nepohody
Universální posed
S ohledem na cenu spolehlivé brzdy
Vzhled a poctivé zpracování
Těžké a lepivé pláště, které si ale každý může snadno vyměnit dle libosti
Trochu slabší brzdy, které ale vlastně nikde nezklamaly
Sedlovka nejde zcela zasunout

Giant Reign 2 - test 04

Giant Reign 2
Rám Reign AluxX SL, Maestro
Vidlice Fox Float 150 RL, 15QR (zdvih 150 mm)
Tlumič Fox RP2 Boostvalve XV (zdvih 150 mm)
Řazení SRAM X5 (3×9)
Přehazovačka/Přesmykač SRAM X7/Shimano SLX
Kazeta Shimano HG30 (11-34 zubů)
Kliky Shimano FC-M542 (44/32/22 zubů)
Pláště Kenda Nevegal 26×2.35″
Ráfky/Náboje DT 465D/Shimano 475 + Giant Tracker 15QR
Řídítka Giant Connect
Brzdy Shimano BR-M445 (disky 18O/180 mm)
Sedlo Fizik Gobi MG
Velikosti XS, S, M, L, XL (testováno L)
Cena 46 999 Kč

FOTO: Štěpán Hájíček/BikeAir

Zpět na začátek

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Vítek

    Ahoj,

    zajímal by mě váš názor na osazení Giantu Reign vidlicí Fox 36 Talas 160 mm. Dostanu pak ideální kolo na delší vyjížďky cca 60km a možnost jít kolo potrápit do bikeparku – hlavně flow traily – geiss, rychleby, smrk?

    Díky za odpověď

  • Foxka 36 by mu asi docela slušela, to není vůbec špatný nápad. S těmi 160 mm zdvihu se z toho nestane žádný nesmyslný chopper (170-180 mm už by bylo asi moc). V originál sestavě to bylo parádní enduro, s 36kou to bude asi fajnová hračka do bike-parků. Na flow-traily by ale stačilo původních 150 mm. Na Smrku by ses s 36kou trápil, v Rychlebech asi ani ne, i když tam je to často spíš trial než enduro…
    Na druhou stranu, když to bude Talas, dá se vždy snadno "shodit" zdvih a hned to bude živější…

  • robbik

    hele ja tohle kolo mam a budu na nej kupovat 36 float. malinko se polozi hlava ale nebude to o vic nez pul stupne a hmotnost naroste taky jen o trochu. naopak se zvysi tuhost a tou stavajici vidlice zase az tak neoplyva ve srovnani s vidlicemi s 20mm osou. taky planuji koupit tlumic dhx air, stejne delky ale delsim pistkem, zdvih bude stejny jako reign x, bez zmeny geometrie.

    jako slabinu pro parky a FR jezdeni vidim absenci pevne osy vzadu a nemoznost monttaze napinaku.

    koukni se na tohlke forum jak se da "zmohutnet" reign pri zachovani nebo i snizeni hmotnosti
    http://forums.mtbr.com/giant/i-have-2011-reign-1-

  • Tomas

    Ahoj, dotaz jakou velikost? 185 cm,87kg normalnich proporci…… Nekteri prodejci rikaji urcite L a nekteri urcite M, chci to prevazne na blbnuti v lese….. dikec

  • To jsi bohužel přesně na hranici těchto dvou velikostí. Na mě bylo L-ko, při 180cm dost velké, ale nějak jsem se na něj natáhl. Pokud na něm chceš blbnout, pak bych spíš na M-ko

    • Tomas

      Diky za info, psal jsem aji prodejci a ten me napsal ze urcite Lko 😀 kdybych kupoval Reign X tak beru Mko urcite, ale kdyz na tomhle chce clovej aji jezdit normalne obcas… smula je, ze na prodejne nikde v okoli nemaji M a L, bych se projel a na jednom odjel a bylo by.. 🙂

    • Tomas

      Ješte bych se tě zeptal, co v parku? píšeš, že jsi ho potrápil na Dolní Moravě? co to snese?
      Díík

      • Štěpán Hájíček

        Snese dost. Jsou kluci, co si na tento rám dávají 36ku! Není to čistý bike-parkový stroj, ale řádění na Ještědu a pod. by jistě dal s přehledem.

  • Juro

    Čau, měl bych pár otázek 🙂
    Právě se snažím vybrat nového "železného oře" 🙂 A samo , že je to peklo si vybrat a ještě k tomu si dobře vybrat ..a být pak pořád šťastný , že je to dobrá volba 😀
    Budget je max. tak 60K
    Měl by jsem pár tipu , ale je na houby , že se asi na všech nepujde projet .. :-/ Jako nejprve se pokusím je testovat , ale jak říkám nevím zda se podaří..
    Testoval jsem Giant Trance 2 ..super dobře mě to potahalo ..bo do teď jsem na ničem takovém nejel 🙂
    Ale příjde mě to málo na to co by jsem si představoval.. Mířím víš něco jako AM / ENDURO stroj. Rovinky mě neberou a XC mám ..a trail mě přijde málo na různé skopičiny 🙂
    Potřeboval by jsem trocha poradit / popsat / doporučit co a proč …jinak testy a videa koukám furt .., ale člověk tam nenajde vše ..
    Co se mě zdá , že by nemusela být špatná volba:
    Trek REMEDY 7
    Giant Reign 2/1 možná i Reign X 2
    GHOST AMR Plus 5900
    Lapierre Spicy 316

    Docela by mě zajímalo jak by zkušení borci volili a proč ? Co ano co ne ..atd.. Budu rád za jakékoliv info 🙂

    Díky J*

    • Štěpán Hájíček

      Ahoj,
      na tvůj dotaz bych tu mohl sepsat skoro román 😉 Ale v kostce.
      Pokud chceš opravdu heavy duty kolo ("těžké endruo"), pak Reign X, jinak bych řešil trojičku Giant Reign, Trek Remedy, Lapierre Spicy. I když Spicy je už docela těžké kolo. Má tři převodníky, ale skoro víc by mu slušel rockring nebo i napínák.

      Vezmu to takhle – Lapierre je hodně specifický . hodně položená vidlice, hooodně aktivní zadní stavba.
      Giant Reign – příjemné vyvážené kolo, také dost aktivní, ale poněkud civilizovanější
      Trek Remedy – pocitově bych mu vrátil Foxku 36, co tam dřív byla nebo počkal na Fox 34. Na Remedy jsem už dlouho neseděl, tak vlastně až tak úplně nevím.

      Já osobně mám rád styl a gemoetrii Lapierre. Nevadilo by mi ani Zesty – 140 mm v jejich podání dokáže opravdu velké věci. Pokud chceš relativně jednoduchý, přesto funkčním spolehlivý a snadno opravitelný stroj, pak bych asi šel do Giantu Reign.

      • Jura

        Ahoj Štěpáne,
        díky za odpověď 🙂 Už jsem myslel , že nikdo nenapíše. Tak jsem rád..
        Jj ..je mě jasné , že by se dalo psát dlouze a kor v případě někoho kdo kola testuje 🙂

        Dřív jsem si myslel , že si vezmu Reign , ale pak mě to nedalo a říkal jsem si , že je potřeba to prozkoumat pořádně! A teď se me čím dál víc líbí Spicy 😀

        Trek vypadá fajně , ale příjde mě , že jinde je jak by se řeklo víc muziky za ty peníze..
        Docela by mě zajímalo jak funguje ten jejich ABP systém ..jestli je velký rozdíl oproti jiným systémům , které mají čep mimo osu ?
        A taky jestli DRCV jednotky jsou tak rozdílné ? Jestli ten výkon stojí za to ..nebo oproti klasickým je to zanedbatelné ?

        Určitě co se týká vidle tak je mě jasné , že 34-36 bude lepší a jistější rád by jsem ji tam taky měl.
        S tím mě napadlo pár otázek. Co se týká porovnání brandu RockShox / FOX / X-Fusion ..pokud postavíme vidle ve stejných kategoriich vedle sebe ..Bude výkon moc rozdílný, nebo ne? Vyplatí se případně dražší vidle ? Někde jsem četl , že pro AM/enduro bike lepší brát vidle bez lock-out a změny zdvihu ? Mě se třeba myšlenka mít Talase líbila , ale teď si nejsem jistý , zda je to výhra. Že to často ubírá tomu primárnímu faktoru a jde pak o jakýsi vnitřní kompromis uspořádání systému uvnitř noh. Těžko to posoudím , když mě to neprojde vše rukama .. :-/
        Třeba Spešl má teď na Enduru Evo X-Fusion/ X-Fusion. Imo by mě zajímalo jestli by jsi šáhl po Spešlu nebo Spicy bo Reign ?? 🙂 (zhodnoť pls jak by to Evo stálo proti nim)

        Ještě co se týká pevné osy na zadku ..občas mě příjde , že někde není i když bych jí tam čekal. To mě třeba odrazuje , ale třeba jsem jen trochu moc poplašenej z toho všeho čtení a hledání. Např Zesty ji teď nemá , ale pro 2013 už bude ..Reign nemá , ale Reign X má ..,ale zase tak rozdílné ty stroje nejsou možná to klame bo to neznám. Tak by mě zajímalo jak moc je to kritická věc ? Já osobně by jsem ji asi raději měl vzadu pevnou..

        No určitě si později vzpomenu na další otázky 🙂
        Teď stačí. Zase budu rád když kdokoliv napíše nějaké poznatky a názory.

        Díky J*

        • Vezmu to stručně.
          Trek a jejich systém ABP a tlumič DRCV fungují parádně, to samé ale umí i Maestro od Giantu bez nadstandardních prvků. To samé platí i o dalších značkách a jejich systémech.

          RockShox a Fox jsou plně srovnatelné. Poslední generaci X-Fusion jsem zatím nejezdil, ale ani starší vidlice a tlumiče nebyly zlé.

          Talas je luxus navíc, který se hodí. Vliv na funkci dle mého prakticky nemá. Dnes už bych se ho nebál, pokud ti na něj stačí rozpočet.

          Pevná osa vs. rychloupínák
          Rozdíl v tuhosti tam je, fyzický a hlavně psychologický. Obecně jsem pro pevné osy, ale určitě bych její přítomnost nebral jako klíčový prvek rozhodování o novém kole.
          Takové GT Force pevnou osu nemá a je krásně tuhé a skvěle drží i v těžkém horském terénu.

  • Rudy

    Cau Borci
    co radsi vzit
    gt force 1 2011 nebo reign 1 2012 ? oba kola mi sedi a byl jsem nadsen ..

  • Juraj

    Zdar borci 🙂

    máte někdo nějaké zkušenosti s Transition Covert nebo obecně TRB ??

    Všechny možné informace vítám..

    Díky

    • Ahoj, bohužel s koly Transition jsme zatím nepřišli do styku… Ale mohl by to být zajímavý tip na test 😉 Dík

  • bosan

    zdravím
    uvažuji o novém stroji a líbí se mi kola mongoose teocali a giant reign 2 na monguusu jsem jezdil s giantem jsem ještě neměl tu čest zajímal by mě váš nazor na tyhle dvě kola

    • Štěpán Hájíček

      Jaký je rozdíl mezi Giantem Reign a Mongoose Teocali? Giant je aktivnější a více orientovaný na Gravity – těžší terén, klidně i bikeparky, když na to přijde. Tomu odpovídá geometrie, posed a aktivnější odpružení.

      Proti tomu je Teocali ve svých posledních verzích celkově stabilnější, sportovnější, ale náročného terénu se také rozhodně nebojí. To ostatně byla vždy jeho výsada.
      Teocali se tak hodí, pokud preferuješ universála pro vše, pokud si ale chceš užívat spíše těžší terén s občasnými přesuny po rovině, pak bych volil Giant Reign.