reklama

reklama

Nový Santa Cruz Blur XC – Lehčí, tužší, lepší!

Santa Cruz Blur XC
Nedlouho poté, co Santa Cruz představil světu dva zbrusu nové modely na velkých kolech Highball a Tallboy, odtajnil, že se nemalých změn dočkal rovněž legendární sportovní full Blur XC.

Představení nové generace tohoto slavného modelu se odehrálo na zámořském festivalu Sea Otter Classic a překvapivě ani nebylo nijak velkolepé. Ono se také na pohled u Bluru XC až tak moc nezměnilo. To ale neznamená, že anoncovaná vylepšení jsou pouze kosmetická. To nejdůležitější se totiž skrývá „pod kapotou“! Zde je několik bodů, díky nimž si nová generace Santa Cruz Blur XC rozhodně zaslouží naši pozornost.
SantaCruz-Blur-XC-01
Zaprvé – nejvíce viditelnou změnou je obohacení rámu o kónickou hlavovou trubku (taper). Důvod je stejný jako u mnohých jiných výrobců – zvýšení tuhosti přední partie, přesnější řízení a lepší rozložení sil působících na spodní ložisko hlavového složení. Santa Cruz zároveň argumentuje, že toto řešení je již plně rozšířené a tak není problém s volbou vidlice či hlavového složení.
SantaCruz-Blur-XC-02
Zadruhé – když už se zvětšila hlavová trubka, bylo nasnadě navýšit průměr spodní a horní rámové trubky. V návaznosti na to vzrostl také průměr sedlovky. To vše dohromady má za následek výrazný posun v tuhosti nejen středové partie, ale celého rámu. Karbonový Blur XC již v současné podobě disponoval hodně tuhým rámem, proč jej ale neudělat ještě tužší, když to jde?

Zatřetí – novému rámu sice „narostli svaly“, přitom je ale lehčí, než jeho předchůdce. Toho bylo dosaženo další optimalizací již dříve precizního procesu skládání jednotlivých vrstev karbonové pleteniny, stejně jako použití ještě pevnějších uhlíkových vláken. Rám s tlumičem ve velikosti M váží zhruba 1800 gramů, což jej staví mezi elitu závodních odpružených kol se skutečnými čepy a rameny. Nový Blur XC je skutečně lehoučký a přitom i neskutečně tuhý bike využívají sofistikované zavěšení VPP, které se v terénu chová, jakoby jeho zdvih byl proti tabulkám o řád vyšší. A ještě je nový závěs upraven tak, aby jeho ložiska vyžadovala jen minimální péči.

Co Blur nemá
Nový Blur XC nevyužívá dnes hodně rozšířené středové složení s přímo vkládanými ložisky. Lidé ze Santa Cruz věří, že je lepší obětovat pár gramů hmotnosti za cenu toho, aby kolo fungovalo spolehlivě a bez problémů dlouhá léta, případně k jeho opravě postačilo běžně dostupné nářadí.
Stejně tak na tomto kole nenajdete zadní pevnou osu, ale klasické patky. Argument je opět poměrně prostý. Jelikož zadní stavba Bluru XC tvoří pevný trojúhelník vyrobený z jednoho kusu, není měřitelný rozdíl v tuhosti, při použití pevné zadní osy. Navíc kola pro tento standard upravená, jsou obvykle těžší.
Konstruktéři ze západního pobřeží také nespatřují žádnou zásadní výhodu v úpravě zadní stavby pro přímou montáž brzd s uchycením Post Mount. A nakonec také odmítají myšlenku integrované sedlovky s přesvědčením, že sporadická úspora hmotnosti nenahradí omezené možnosti nastavení posedu.
SantaCruz-Blur-XC-03
Všechny tyto body mají jedno společné. Totiž přesvědčení, že řada těchto „trendy“ řešení se příliš nepotkává s funkčním přínosem, ba naopak. Pro pány ze Santa Cruz je důležitější, aby byla jejich kola funkční, spolehlivá a snadno servisovatelná, než aby musela disponovat všemi trendy vychatávkami, za nimiž často stojí jen úsilí marketingových pracovníků v touze po vyšších prodejích. Věří naopak, že síla je v technologii samotné, v precizní a důkladné práci při výrobě každého jednoho rámu, stejně jako v dokonale promyšleném systému odpružení VPP.