Výměna oleje Marzocchi RV 66
Není to Pat a Mat! Jsou to Kuba a Lukáš. Jeden má zápal pro věc a chuť se něčemu užitečnému přiučit, druhý zase vládne potřebnými znalostmi a zkušenostmi. Jejich první společnou misí je výměna oleje ve vidlici Marzocchi 66 RV.
V hlavních rolích:
Italská kráska (Marzocchi 66 RV)
Český instalatér, údržbář, rychtář (Lukáš)
Pan Biker Kuba
Lukáš:
„Jako první si musíš uvědomit, že jakýmkoliv zásahem do útrob vidlice ztratíš záruku, pokud je v záruce!“
Biker:
„Už dávno není, můžem se pustit do práce.“
Lukáš:
„Budeme potřebovat pár věcí:
– Olej do vidlic
– WéDéčko (WD-40)
– Klíč na kazetu
– Tři uříznutá dna z PET lahví
– Ráčnu a pár ořechů“
Biker:
„Už to mám. Je to všechno?“
Lukáš:
„Je! Můžeme začít.“
Lukáš:
„Vidlici si upni do montážního stojanu, ať máš volné ruce.“
Biker:
„Ano, už jí upínám.“
Lukáš:
„Odstraň víčka a vypusť z obou nohou všechen vzduch.“
Biker:
„Ssssss Je ho tam dost málo? Já si říkal proč je pořád tak měkká…“
Lukáš:
„Vezmi si klíč na kazetu, ráčnu a dostatečně velký ořech a povol oba uzávěry horních nohou (přetlakové ventily) a dej je bokem.“
Biker:
„Povoluju vostošest.“
Biker:
„Copak to tam máme?“
Lukáš:
„To jsou dorazy a pod nimi pružiny.“
Biker:
„Co dál?“
Lukáš:
„Vytáhni z obou nohou dorazy a pružiny.“
Lukáš:
„Vnitřnosti vidlice si skládej pěkně za sebe, podle toho, jak jsi je z každé nohy vytáhl. Ušetříš si tak práci a případné zdlouhavé laborování, až budeš dávat všechno zpátky.“
Biker:
„Poslušně hlásím, že už to mám. Moc toho tam vlastně ani nebylo. Teď už to vylijeme?“
Lukáš:
„Jasně, teď už je ten správný čas. Připrav si dvě nádoby, pro každou nohu jednu. Je důležité dostat z vidlice ven všechen olej. Nejdřív ji teda vyndej ze stojanu, otoč a začni vylévat. Pak s ní opatrně zapumpuj nahoru a dolu. Tím z ní vymačkáš prakticky všechen olej. Je to, jako když mačkáš citrón. No tak úplně přesně ne, ale chápeš, jak to myslím?“
Biker:
„Chápu jak, ale proč to celé?“
Lukáš:
„Aby sis mohl odměřit, kolik oleje je potřeba do které nohy nalít, až to budeme všechno dávat zase dohromady. Jinak by si musel někde v manuálu nebo na internetu pracně dohledávat, kolik oleje se kam lije.“
Biker:
„Aháá, to je chytrý! Jdu na to…“
Lukáš:
„Tak, to bychom měli. Teď si vidlici znova upni stojanu a povolíme matku zespodu na levé noze. Pozor! Může vytéct další olej, ať ho nemáš na teniskách!“
Biker:
„Máš pravdu, ještě z ní teče olej. A to jsem jí ždímal jak ten citrón. Tenisky zůstaly naštěstí bez újmy.“
Lukáš:
„Zespodu na pravé noze je kolečko nastavení odskoku, to odšroubuješ. Drží, ho malý imbus. Teď už ti nic nebrání v tom, aby si povolil matku i na téhle straně. Pozor! I tady může vytéct olej. Také se ti může stát, že se patrona bude uvnitř protáčet. Potom si ji opatrně zevnitř přidrž šroubovákem.“
Biker:
„Tak, máme to všechno povolený a vypuštěný. Paráda.“
Lukáš:
„Nejásej, ještě nejsme u konce. Pokud se patrony volně pohybují, můžeš opatrně vytáhnout horní nohy. Pokud ne, opatrně klepni gumovou paličkou zespodu do šroubu.“
Biker:
„Je to venku.“
Lukáš:
„Teď můžeš očistit jednotlivé komponenty od usazenin, klidně propláchni spodní nohy WéDéčkem. Opatrně ale na gumová těsnění! Nakonec je dobré vše profoukat vzduchem. Ten tu naštěstí máme a nemusíme tam foukat pusou…“
Biker:
„Já myslel, že budeme měnit gufera a olejová těsnění?“
Lukáš:
„Pokud ti nikde neuniká olej, není důvod, je měnit za nová. Autorizovaný servis by na to možná měl jiný názor. Děláš to ale celé na „vlastní triko“, takže je to na tobě, jestli je měnit budeš nebo ne.“
Biker:
„Mám všechno vyčištěný. Ta vidlice je teď snad čistější než nová!“
Lukáš:
„Teď si odměř množství nového oleje, podle toho starého. Přinesl sem ti Motorex olej do tlumičů 7,5 W. Jak tě znám, tak bys babičce vylil olej z fritézy a rovnou s ním do vidlice.“
Biker:
„Co to jako je, 7,5W?“
Lukáš:
„To je označení viskozity, česky „mazlavosti“, oleje. Čím větší je číslo, tím viskóznější je olej. S vyšší viskozitou oleje bude chod vidlice jemnější.“
Biker:
„Hmm, furt se mám co učit. Mám připravený olej a valím bulvy, jak je ten starý zanesený! No co, teď jí můžeme složit zase zpět, že jo?“
Lukáš:
„Učíš se rychle a zanesený je proto, že jí dáváš přes rok pěkně „napít“. Tak do práce. Zasuň nohy zpět, utáhni šrouby na spodní straně, ale zatím tam nedávej pružiny a dorazy. Ještě předtím tam nalij olej!“
Lukáš:
„Lij to tam pomalu, párkrát si zabublá unikající vzduch. Tak ať ti to nevycákne!“
Biker:
„Mam zasunuto, zašroubováno a nalito.“
Lukáš:
„Paráda! Teď tam vložíš nazpátek obě pružiny a povytáhneš vnitřní nohy.“
Lukáš:
„Vezmi si dorazy a vrať je na jejich místo na vrch pružin a zavíčkuj obě nohy.“
Biker:
„Mám to šéfe. To je všechno?“
Lukáš:
„Ještě ne! Teď je potřeba vše opatrně dotáhnout a vrátit kolečko nastavení odskoku.“
Biker:
„Teď už to je vše? Už chci jít jezdit!“
Lukáš:
„Nebuď nedočkavý. Posledním krokem je natlakování. Výrobce doporučuje rozmezí od 103-147 PSI, to je 7-10 BAR.“
Biker:
„Nafoukáno!“
Lukáš:
„To asi uslyšíš rád. Teď už můžeme vyrazit.“
Biker:
„Jupíííí“