Výměna oleje Marzocchi RV 66

Garage-Marzocchi-66Není to Pat a Mat! Jsou to Kuba a Lukáš. Jeden má zápal pro věc a chuť se něčemu užitečnému přiučit, druhý zase vládne potřebnými znalostmi a zkušenostmi. Jejich první společnou misí je výměna oleje ve vidlici Marzocchi 66 RV.

V hlavních rolích:
Italská kráska (Marzocchi 66 RV)
Český instalatér, údržbář, rychtář (Lukáš)
Pan Biker Kuba

Lukáš:
„Jako první si musíš uvědomit, že jakýmkoliv zásahem do útrob vidlice ztratíš záruku, pokud je v záruce!“

Biker:
„Už dávno není, můžem se pustit do práce.“

Lukáš:
„Budeme potřebovat pár věcí:
– Olej do vidlic
– WéDéčko (WD-40)
– Klíč na kazetu
– Tři uříznutá dna z PET lahví
– Ráčnu a pár ořechů“

Biker:
„Už to mám. Je to všechno?“

Lukáš:
„Je! Můžeme začít.“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Lukáš:
„Vidlici si upni do montážního stojanu, ať máš volné ruce.“

Biker:
„Ano, už jí upínám.“

Lukáš:
„Odstraň víčka a vypusť z obou nohou všechen vzduch.“

Biker:
„Ssssss Je ho tam dost málo? Já si říkal proč je pořád tak měkká…“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Lukáš:
„Vezmi si klíč na kazetu, ráčnu a dostatečně velký ořech a povol oba uzávěry horních nohou (přetlakové ventily) a dej je bokem.“

Biker:
„Povoluju vostošest.“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Biker:
„Copak to tam máme?“

Lukáš:
„To jsou dorazy a pod nimi pružiny.“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Biker:
„Co dál?“

Lukáš:
„Vytáhni z obou nohou dorazy a pružiny.“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Lukáš:
„Vnitřnosti vidlice si skládej pěkně za sebe, podle toho, jak jsi je z každé nohy vytáhl. Ušetříš si tak práci a případné zdlouhavé laborování, až budeš dávat všechno zpátky.“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Biker:
„Poslušně hlásím, že už to mám. Moc toho tam vlastně ani nebylo. Teď už to vylijeme?“

Lukáš:
„Jasně, teď už je ten správný čas. Připrav si dvě nádoby, pro každou nohu jednu. Je důležité dostat z vidlice ven všechen olej. Nejdřív ji teda vyndej ze stojanu, otoč a začni vylévat. Pak s ní opatrně zapumpuj nahoru a dolu. Tím z ní vymačkáš prakticky všechen olej. Je to, jako když mačkáš citrón. No tak úplně přesně ne, ale chápeš, jak to myslím?“

Biker:
„Chápu jak, ale proč to celé?“

Lukáš:
„Aby sis mohl odměřit, kolik oleje je potřeba do které nohy nalít, až to budeme všechno dávat zase dohromady. Jinak by si musel někde v manuálu nebo na internetu pracně dohledávat, kolik oleje se kam lije.“

Biker:
„Aháá, to je chytrý! Jdu na to…“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Lukáš:
„Tak, to bychom měli. Teď si vidlici znova upni stojanu a povolíme matku zespodu na levé noze. Pozor! Může vytéct další olej, ať ho nemáš na teniskách!“

Biker:
„Máš pravdu, ještě z ní teče olej. A to jsem jí ždímal jak ten citrón. Tenisky zůstaly naštěstí bez újmy.“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Lukáš:
„Zespodu na pravé noze je kolečko nastavení odskoku, to odšroubuješ. Drží, ho malý imbus. Teď už ti nic nebrání v tom, aby si povolil matku i na téhle straně. Pozor! I tady může vytéct olej. Také se ti může stát, že se patrona bude uvnitř protáčet. Potom si ji opatrně zevnitř přidrž šroubovákem.“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Biker:
„Tak, máme to všechno povolený a vypuštěný. Paráda.“

Lukáš:
„Nejásej, ještě nejsme u konce. Pokud se patrony volně pohybují, můžeš opatrně vytáhnout horní nohy. Pokud ne, opatrně klepni gumovou paličkou zespodu do šroubu.“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Biker:
„Je to venku.“

Lukáš:
„Teď můžeš očistit jednotlivé komponenty od usazenin, klidně propláchni spodní nohy WéDéčkem. Opatrně ale na gumová těsnění! Nakonec je dobré vše profoukat vzduchem. Ten tu naštěstí máme a nemusíme tam foukat pusou…“

Biker:
„Já myslel, že budeme měnit gufera a olejová těsnění?“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Lukáš:
„Pokud ti nikde neuniká olej, není důvod, je měnit za nová. Autorizovaný servis by na to možná měl jiný názor. Děláš to ale celé na „vlastní triko“, takže je to na tobě, jestli je měnit budeš nebo ne.“

Biker:
„Mám všechno vyčištěný. Ta vidlice je teď snad čistější než nová!“

Lukáš:
„Teď si odměř množství nového oleje, podle toho starého. Přinesl sem ti Motorex olej do tlumičů 7,5 W. Jak tě znám, tak bys babičce vylil olej z fritézy a rovnou s ním do vidlice.“

Biker:
„Co to jako je, 7,5W?“

Lukáš:
„To je označení viskozity, česky „mazlavosti“, oleje. Čím větší je číslo, tím viskóznější je olej. S vyšší viskozitou oleje bude chod vidlice jemnější.“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Biker:
„Hmm, furt se mám co učit. Mám připravený olej a valím bulvy, jak je ten starý zanesený! No co, teď jí můžeme složit zase zpět, že jo?“

Lukáš:
„Učíš se rychle a zanesený je proto, že jí dáváš přes rok pěkně „napít“. Tak do práce. Zasuň nohy zpět, utáhni šrouby na spodní straně, ale zatím tam nedávej pružiny a dorazy. Ještě předtím tam nalij olej!“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Lukáš:
„Lij to tam pomalu, párkrát si zabublá unikající vzduch. Tak ať ti to nevycákne!“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Biker:
„Mam zasunuto, zašroubováno a nalito.“

Lukáš:
„Paráda! Teď tam vložíš nazpátek obě pružiny a povytáhneš vnitřní nohy.“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Lukáš:
„Vezmi si dorazy a vrať je na jejich místo na vrch pružin a zavíčkuj obě nohy.“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Biker:
„Mám to šéfe. To je všechno?“

Lukáš:
„Ještě ne! Teď je potřeba vše opatrně dotáhnout a vrátit kolečko nastavení odskoku.“
Výměna oleje - Marzocchi 66 RV

Biker:
„Teď už to je vše? Už chci jít jezdit!“

Lukáš:
„Nebuď nedočkavý. Posledním krokem je natlakování. Výrobce doporučuje rozmezí od 103-147 PSI, to je 7-10 BAR.“

Biker:
„Nafoukáno!“

Lukáš:
„To asi uslyšíš rád. Teď už můžeme vyrazit.“

Biker:
„Jupíííí“

Kuba v akci

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Xerz

    Tyjo, WDčko bych tam nedával ani za zlatý prase, silikon by mi byl sympatičtější…

    • Specík

      přesně tak WD ničí gumová těsnění a je celkem agresivní – na bajk nepoužitelný! (i na řetěz špatný, to zase lepí prach a dělá to brusnou pastu 🙂

  • Andree

    Čau, chtěl jsem se zeptat jestli nevíte čím může být způsobeno, že když vidle dostane větší náraz, tak asi v půlce zdvihu "křupne".

    (asi týden před tím jsem narazil do stromu)

    Zkoušeli jsme ji rozebrat, vyčistit a nalít nový olej ale vůbec to nepomohlo.

    Dík za odpověď 🙂

  • Ahoj Andree. Přesně tohle se mi stalo na pevňákovi, bylo to prasklim hlávkem. Spodní miska se mi z poloviny oddělila od hlavový trubky, při větších rázech v tom praskalo.

    Ještě mě napadlo jestli se ti náhodou nezkroutila.

  • Andree

    Čau, dík za radu, ikdyž mi vidlice příjde OK. Dá se to nějak opravit?

  • Dávid

    Cau ako sa vimiena olej na 55?? A vedel by si mi poradit ze preco mi ta vidla neperuje? Jak som tam pozeral tak som zistil ze tam neni ziaden olej bude to tych ze tam neni olej a preto neperuje?? prosim porad mi….

  • Podle pravidla "kdo maže jede" se nesmíš moc divit, že to nepéruje, když tam není olej. Zvlášť u vidlice s otevřenou olejovou lázní. Postup asi bude v principu hodně podobný, takže směle do toho nebo možná radši řekni někomu, kdo už má s rozebíráním vidlic zkušenosti.

    Držím palce 😉

  • zdravim pri vimene oleja vo vidlici 66 rc2x treba postupavat nejak inak ci je to skoro take iste? nac mam v plane tam dat namiesto 7,5ky 5ku vizkozitu co vy nato?? bude to maksie ale bude rychlejsi odskok nie? ale to sa da dostelovat manualne s nastaveniami. ci ? aky mate na to nazor dikes

    bike or die

  • Ahoj Marku, když tam dáš ten řidší olej, změníš tím odskok a kompresi. To nebude problém, protože se na vidli dá obojí nastavit. Postup výměny je stejnej… Pamatuj jen co si vyndal z jaké nohy. Rozděl si to levá-pravá a bude to ok. Teoreticky by měl řidší olej i líp mazat, díky nižší viskozitě. Ale prakticky to žádnej rozdíl asi nebude. Výhodou méně viskózního oleje je použití v chladnějším počasí, kdy díky teplotě olej zhoustne.

    Šťastnou výměnu!

  • jendas84

    máte zkušenost s MZ 888rcv r.2009.

    chci vyměnit olej a když jsem odšrouboval horní díl, tak v levé noze neni pružina. vím, že dřív, např. drop off to tak měla, ale že se to objeví i u 888rcv.

  • Louie

    Jendas,mám 888 rcv 2008 a jsou pružiny v obouch nohách.

  • juraj kuflik

    zdravim mam marzocchi 66rc a postup je rovnaky? kolko oleja sa tam dava? na stranke marzocchi je napisane ze 220 lava aj prava ale nieje napisane v akej jednotke, co sa stane ked dam menej-viac oleja?

    • Ahoj Juraj,
      220 je vzdálenost mezi hladinou oleje a ústím nohy. Pokud dáš výrazně víc oleje, tak to bude fungovat jako doraz. Pokud dáš oleje výrazně méně, tak nebude vidlice správně tlumit. Dej +-22 cm od horního okraje a bude to fungovat ok.

    • Štěpán Hájíček

      Ahoj Juraj,
      220 je vzdálenost mezi hladinou oleje a ústím nohy. Pokud dáš výrazně víc oleje, tak to bude fungovat jako doraz. Pokud dáš oleje výrazně méně, tak nebude vidlice správně tlumit. Dej +-22 cm od horního okraje a bude to fungovat ok.

  • Juraj

    Ahoj Štěpan, noto sa mera od okraja s guferom alebo bez? Nekde som cital ze220 je to objem v jednotke cca. No problem mi robi ako vytiahnut olejove tesnenie. Nevies ako demontovat?diky za odpoved

    • Odpověď jsem přeposílal od Lukáš, jednoho z autorů článku. Ještě tvůj další dotaz prověřím u něj…

  • Roman

    Nevíte jak se foukají vidlice MZ s pomocí redukce (M6 na AV). Nejsem si jistý jestli je to jedno co nakroutím na co a v jakém pořadí.

    • iggi

      je to jedno, jinak nez dobre to ani nasroubovat nejde.
      ale zajimavy ze v navodu i tady pisou 7-10 baru a kdyz tam dam 5 tak uz je vidle tak tvrda ze nepruzi ani milimetr pod moji plnou vahou, ze by chyba v desetine carce? 🙂

      • dejvo

        vyrobca udava pre 66 rcv 0 – 1 bar 🙂
        pre 66 ATA to je uvedenych 7 – 10 bar

  • Lukáš

    To těsnění se musí vylisovat a pak nalisovat nové. Doporučuji do odborného servisu… To foukání je standardní. Jen je potřeba zmiňovaná redukce. A nepumpovat pumpou na gumy. 😉

  • pavel

    zdar zdar. u 888rc3 je podobna ta vymena oleje? protoze tohle je tak jedinej slusnej navod co sem nasel =)

  • Lukáš Fu…

    čau jaká je ta viskozita do té 66 rv???

    • Roman

      7.5W

  • kowmen

    čau kluci vlastnim Z1 z big hita 2009 rozebral sem ji vyčistil dal nový olej a vidle stále nějak vaklá pružina, nevíte co s tím? jinak dal jsem tam 5 w si myslim že niučemu neušjkodím bude líp žrát nerovnosti ne? dík

  • matus

    kde by som zohnal tvrdu pružinu do vidlice Marzocchi Z1 sport 2008

  • Marko

    čaute, akú značju oleja a akú hustotu oleja doporučujete na Marzocchi Dropoff 3

  • Lus

    Ahoj Vojta. Koupil jsem vidlici MZ 66 a strašně stříli do rukou. Jak se dá nastavit odskok? Na pravé noze není kolečko nastavení odskoku (na obou nohách jsou pouze matky).Díky za odpověď.

  • Milan

    Ahoj prosil bych o radu mám tento typ vidlice MARZOCCHI 55 TST2 Air vzduchová zamykatelná 20 mm pevná osa (160 mm) a nedávno jsem tam měnil olej ale bohuže odskok je nějakej divnej stříli to jako samopal hned to jde nahoru a uplně to mlátí potřeboval bych radu co jsem udělal špatně abych to mohl napravit 🙁 je to dost održku když jstím jezdím něco hrbolatějšího. Děkuji předem